اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده علوم قضایی قوه قضائیه:

تفکر حبس‌محوری نیازمند تغییر است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه به وجود موسسه‌هایی برای جایگزین کردن حبس اشاره کرد و گفت: تفکر حبس‌محوری در جامعه نیازمند تغییر است.

تفکر حبس‌محوری نیازمند تغییر است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین میرمحمد صادقی ظهر امروز در همایش کیفرزدایی و حبس‌زدایی از سلسله همایش‌های تخصصی سیاست‌های نوین کیفرزدایی و پیشگیری از وقوع جرم که با حضور اساتید دانشگاه و مسئولان قضایی استان‌های اصفهان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، گیلان، مازندران، قزوین، زنجان و آذربایجان شرقی با موضوع تعویق صدور حکم، تعلیق مراقبتی و جایگزین‌های حبس در هتل کادوس این شهر برگزار شد اظهار کرد: سالانه میزان جرم در دنیا حداقل پنج درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه امروزه جرم به بلای جهانی تبدیل شده است، افزود: جرم اکنون تبدیل به یک پدیده همگانی شده و بر تمام دنیا تاثیر منفی گذاشته است.

میرمحمد صادقی جرم را از مسائل مشکل‌زا در قرن حاضر نامید و تصریح کرد: موضوع حبس و زندان از معضل‌های جرم است.

معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه با اشاره به اینکه بشر هنوز نتوانسته واکنش دیگری را جایگزین حبس کند، خاطرنشان کرد: هشت میلیون نفر در جهان به دلیل ارتکاب جرایم زندانی هستند.

وی زندان را در طول تاریخ شیوه اصلاحی برای مجرمان خواند و بیان کرد: مجازات اعدام برای اجرای عدالت است.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه حکم مجازات اعدام در کشورهای مختلف عملاً صادر نمی‌شود، ابراز کرد: قانون لغو اعدام در بسیاری از کشورها تصویب شده است.

رئیس دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه ابراز کرد: مردم به دلیل اینکه معمول‌ترین مجازات در مقابل مجرمان خطرناک را حبس می‌دانند، با تصویب قانون نمی‌توان مجازات حبس را حذف کرد.

وی به نگاه مردم در مورد حبس اشاره کرد و یادآور شد: اصلاح دیدگاه مردم یک نکته اساسی بوده و نیازمند فرآیند لازم است.

میرمحمد صادقی با تاکید بر تغییر تفکر حبس‌محوری در جامعه، اذعان کرد: تغییر تفکر حبس‌محوری مربوط به مسئولان قضایی و مردم می‌شود.

معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه روند تغییر حبس در کشورهای مختلف را تدریجی خواند و تصریح کرد: تعلیق مجازات و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس‌زدایی در قانون وجود دارد و می‌توان از آن قوانین استفاده کرد.

وی نقش "شرم" در اصلاح مجرمان را تاثیرگذار دانست و بیان کرد: بسیاری از مجازات‌های جایگزین برای اجرای عدالت ترمیمی است و به نوعی خسارت‌های قربانی جبران می‌شود.

میرمحمد صادقی با اشاره به وجود راه‌هایی در قانون فعلی برای گریز از حبس، ابراز کرد: قانون جدید نیز راه‌هایی برای جایگزین کردن حبس را تعیین کرده است.

رئیس دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه، وجود موسسه‌هایی برای جایگزین کردن حبس را بسیار لازم عنوان کرد و گفت: اصلاح تفکر حبس‌محوری در قضات و مردم شرط اساسی و ضروری بوده و وجود موسسه‌هایی در این زمینه تاثیرگذار است.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول