اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نیویورک تایمز: انقلاب مصر نتوانست ماشین قدرت فرعون را از کار بیاندازد

خبرگزاری فارس: رهبران انقلاب مصر بر این باورند که اگرچه انقلاب، فرعون مصر را سرنگون کرد اما نتوانست شبکه‌های قدرتی را که طی ۳۰ سال ساخته ‌بود ریشه‌کن کند.

نیویورک تایمز: انقلاب مصر نتوانست ماشین قدرت فرعون را از کار بیاندازد

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، رهبران جوان انقلاب مصر در گفت‌و‌گویی با روزنامه نیویورک تایمز به افشای برنامه طبقه حاکم و شورای عالی نظامی در مصر پرداختند.

"اسلام لطفی" یکی از اعضای اخوان المسلمون که پیش‌بینی کرده بود اگر رأس قدرت را نشانه بگیرند، بدنه آن فرو خواهد پاشید اظهار داشت: نظام قدرت مصر همانند ماشینی با پوشش پلاستیکی بود و تنها کاری که ما انجام دادیم برداشتن پوشش پلاستیکی آن بود.

وی در این خصوص افزود: ریشه‌های طبقه حاکم عمیق‌تر و سیاه‌تر از آن چیزی بود که به ذهن خطور می‌کرد.

احمد ماهر، یکی از رهبران جنبش 6 آوریل نیز در این خصوص می‌‌گوید: رهبران نظامی مصر ما را با وعده‌ها و قول‌های خود فریب دادند.

وی  در ادامه عنوان کرد: ما قبل و بعد از انقلاب با شورای عالی نظامی مصر دیدار داشتیم و آنها با لبخند و وعده‌های بسیار به ما می‌گفتند: «شما بچه‌های ما هستید. شما کاری را کردید که ما سال‌ها آرزوی انجام آن را داشتیم.» سپس دوباره به ما لبخند و قول‌های تو خالی تحویل می‌دادند و انجام آن را از این هفته به آن هفته و یا ماه‌های دیگر موکول می‌کردند.

با نزدیک شدن دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر، شورای عالی نظامی از هر تلاشی برای تغییر نتیجه انتخابات و مسیر سیاسی این کشور به سود خود و بازماندگان رژیم سابق مصر فروگذار نمی‌کند.

نمونه آن عدم تصویب قانون عزل سیاسی بازماندگان رژیم مبارک از سوی دادگاه عالی مصر بود تا احمد شفیق بر خلاف تمایل اکثریت مردم در رقابت انتخابات ریاست جمهوری مصر باقی بماند.

این اقدام دادگاه نظامی با واکنش‌های تند مقامات و شخصیت های سیاسی و مردمی این کشور روبرو شد.

رای بحث بر انگیز دادگاه قانون اساسی که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر صادر شد، شورای نظامی حاکم را وادار به تشکیل جلسه اضطراری کرد. این شورا اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر خود یعنی روزهای شنبه و یکشنبه آینده در این کشور برگزار می شود.

یکی از رهبران اخوان المسلمون حکم دادگاه قانون اساسی این کشور را کودتای نظامی خواند.

"عبدالمنعم ابوالفتوح" نامزد ناکام اسلامگراها در دور اول نیز انحلال پارلمان مصر و حضور شفیق در رقابت های انتخابات را کودتا خواند و گقت انحلال مجلس، یک کودتا به شمار می رود.

حزب سلفی نور در واکنش به اقدام دادگاه مصر گفته است که این تصمیم نشان دهنده بی احترامی به اراده مردم است.

انتهای پیام/ج.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول