اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لاریجانی در همایش بزرگداشت شهدای حزب مؤتلفه ـ 1:

ارتباط با روحانیت و مرجعیت رمز ماندگاری احزاب است

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: احزابی که اصالت فکر دینی داشته و با مراجع و روحانیت ارتباط داشتند قبل و بعد از انقلاب ماندگار شدند.

ارتباط با روحانیت و مرجعیت رمز ماندگاری احزاب است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی لاریجانی عصر پنجشنبه در مراسم بزرگداشت شهدای حزب مؤتلفه اسلامی که در بیت امام خمینی(ره) در قم برگزار شد اظهار کرد: بیت امام راحل مکان مقدسی است و نشان‌دهنده نیم قرن مبارزه برای ایجاد یک حکومت اسلامی است و فضای این بیت تاریخ طولانی از صحنه مبارزات ملت ایران را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به حضور پرتحرک امام(ره) در صحنه مبارزه با رژیم شاه تصریح کرد: در دهه 40 تا 50 که شرایط مبارزه و حضور روحانیت در صحنه مبارزه پررنگ شد، مؤتلفه یکی از جریان‌های فعال بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهید عراقی و شهید لاجوردی در زندان با جریانات انحرافی مبارزه می‌کردند افزود: در آن زمان مجاهدین خلق دنبال این بودند که با مارکسیست‌ها همراه شوند و مؤتلفه اسلامی در برابر این تفکر ایستادگی کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب مشروطه سه جریان در انقلاب ایران ظهور و بروز داشت افزود: ملی‌گراها، مارکسیست‌ها و جریان اسلامی سه جریان فعال بودند که در رأس جریان اسلامی مراجع و روحانیت قرار داشتند.

وی با اشاره به خروج رضاخان از کشور بیان کرد: در آن دوران فضای کشور تا حدی باز شد و در آن فضا روحانیت حضور جدی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جریان مارکسیست موافق این بود که امتیاز نفت شمال را به روس‌ها بدهد گفت: آنها با ملی شدن صنعت نفت مخالفت می‌کردند که خوشبختانه با تلاش آیت‌الله کاشانی و ملی‌گراها صنعت نفت ملی شد.

وی با اشاره به برخی از مناظرات که پس از پیروزی انقلاب از صدا و سیما پخش ‌شد افزود: مارکسیست‌ها شرایط را تشخیص نداده و دورویی می‌کردند و فرزندان ناخلف آنها مثل منافقین نیز این روش را دنبال ‌کردند.

وی با اشاره به اینکه رژیم شاه در پشت پرده از مارکسیست‌ها و ملی‌گراها حمایت می‌کرد بیان کرد: ستیز اصلی آنها با روحانیت، مرجعیت و به ویژه امام راحل بود و آنها می‌خواستند با برجسته کردن این جریانات جلوی جریانات مذهبی را بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها جریاناتی که در تاریخ ایران فراز و فرود داشتند ولی توانستند خود را زنده نگه دارند، جریانات اسلامی بودند که با سلطه آمریکا و استبداد مبارزه می‌کردند و مؤتلفه اسلامی یکی از این جریانات اصیل است.

وی با اشاره به اینکه مؤتلفه اسلامی از بدو شروع کار هم با آیت‌الله میلانی و هم با امام ارتباط داشت افزود: این دو مرجع آنها را حمایت کرده و ارتباط نزدیک با مشی روحانیت این گروه را سالم نگه داشت.

لاریجانی با اشاره به اینکه امام بر روی شبکه روحانیت و مساجد سرمایه‌گذاری کرد یادآور شد: اگر به این سه جریان در تاریخ ایران نگاهی داشته باشید متوجه می‌شوید که هر کدام از اینها چه وزنی داشته و در کجاها لغزیدند و فقط گروه‌های اسلامی که راه و روش روحانیون را دنبال کردند به توفیق دست یافتند.

وی با اشاره به شکل‌گیری حزب جمهوری اسلامی گفت: رهبران حزب جمهوری اسلامی از افراد اصیل انقلاب بودند و حزب جمهوری اسلامی یک سرمایه بود ولی متاسفانه عده‌ای در داخل حزب اختلافات را دامن زدند که در نهایت به انحلال آن انجامید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احزاب دیگری به وجود آمدند که به نحوی به قدرت و دولتی وابسته بودند که ماندگاری نداشتند و برخی از احزاب نیز افکار التقاطی داشته و ماندگاری پیدا نکردند و یا در برخی اوقات منحرف شده و یا قدرت بروز و ظهور پیدا نکردند در این میان فقط احزابی که اصالت فکر دینی داشته و با مراجع و روحانیت ارتباط داشتند قبل و بعد از انقلاب ماندگار شدند.

انتهای پیام/ی10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول