اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

کارشناس آمریکایی:

پایگاه "ماناس" برای مدت‌های طولانی فعال باقی خواهد ماند

خبرگزاری فارس: علی‌رغم اظهار نظر مقامات قرقیزی مبنی بر برچیده شدن پایگاه نظامی ماناس، یک استاد جامعه شناسی دانشگاه واشنگتن احتمال فعالیت طولانی مدت ماناس را دور از ذهن ندانست.

پایگاه "ماناس" برای مدت‌های طولانی فعال باقی خواهد ماند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، "اریک مارات" پروفسور جامعه شناس دانشگاه واشنگتن در مصاحبه با پایگاه خبری 24 قرقیز نظر خود را در مورد وضعیت در قرقیزستان، عملکرد مجلس با دولت و آینده پایگاه ماناس بیان کرد.

وی نظر کارشناسان غربی در قرقیزستان را اینگونه ارزیابی کرد: کارشناسان غربی مثل اتحادیه اروپا و آمریکا وضعیت در قرقیزستان را امیدوار کننده ارزیابی می‌کنند ولی با وجود برگزاری انتخابات شفاف در این کشور، دولتی غیر متمرکز ایجاد شده که به طرف دموکراسی در حرکت است و این نشانه خوبی از آینده این کشور است.

اعضای هیئت علمی معتقدند که برای ایجاد دموکراسی تنها انتخابات شفاف کافی نیست امروز همه نهادهای دولتی تلاش می‌کنند برای جلوگیری از فساد مالی منافع گروه‌های سیاسی را تأمین کنند به ویژه اینکه دولت غیر متمرکز شرایط مناسبی برای رشد فساد مالی فراهم می‌آورد.

پروفسور، ارتباط دولت و مجلس را اینگونه ارزیابی می‌کند: در دولت افرادی هستند که می‌خواهند مشکلات را حل و فصل نمایند ولی به احتمال زیاد این نوع عملکرد در راستای حل مشکلات یک روستا و یا یک مدرسه است.

به نظر من نمایندگان باید دانش و مهارت‌های خود را بالا برده و یاد بگیرند چگونه با توده گستره مردم عمل کنند و منافع ملت را در دراز مدت مورد ارزیابی قرار دهند.

اریک مارات در مورد مشکلات چند قومیتی در قرقیزستان با اشاره به حوادث تلخ ژوئن خاطر نشان کرد: قرقیزستان با وجود ملیت‌های مختلف از موقعیت حساسی برخوردار است و اگر منافع اقلیت‌ها را در نظر نگیرد یک جمهوری پارلمانی نخواهد بود.

مردم به کسانی رأی داده‌اند که منافع همه شهروندان را در نظر گرفته و با ناسیونالیسم ملی بازی نکنند در غیر اینصورت در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

این پروفسور جامعه شناس در پاسخ به این سؤال که آیا ایجاد نیروی مقاومت می‌تواند عاملی برای کنترل عمومی باشد، گفت: بیش از 70 سال اتحاد شوروی بر مردم و کشور حاکم بود و با آن پایه قوی فرو ریخت، دولتمردان مسئولند که زندگی، فرهنگ و تاریخ مردم قرقیز را بعد از فروپاشی حفظ کنند.

سپردن مسائل منطقه‌ای به ریش سفیدان فقط می‌تواند برای آن منطقه مفید باشد و در جهان مدرن امروز که مسائل به نفع مردان حل می‌شود این عدالت نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که اخیرا سیاستمداران دین باوری و خداپرستی خود را به طور واضح نشان می‌دهند، گفت: این سیاست به عنوان یک نیروی متحد کننده است و طبق قانون اساسی قرقیزستان هر کس می‌تواند در انتخاب دین آزاد باشد.

دولت قرقیزستان تنها کشوری نیست که دین در سیاست آن نفوذ کرده است و این در حالی مطرح می‌شود که جوامع مدنی جدایی دین از سیاست را روی دست گرفته‌اند.

پروفسور جامعه شناس دانشگاه واشنگتن با اشاره به وضعیت متشنج در جنوب قرقیزستان گفت: متأسفانه رهبری وجود ندارد تا محبوبیت خود را قربانی از بین بردن فضای متشنج دولت‌ها کند، البته فضای قرقیزستان به مراتب شفافتر از فضای کشورهای همسایه مثل تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان است، آنجا وضعیت بسیار متشنج و غیر شفاف است.

اریک مارات در مورد اظهارات اخیر سفیر آمریکا در مسکو در رابطه با رشوه دادن آمریکا به پایگاه ماناس گفت: البته این اظهارات کمی غیر دیپلماتیک بود ولی شاید دست‌های پنهانی هستند که می‌خواهند ایجاد تشنج کنند و رسوایی ببار آورند.

وی در مورد پایگاه ماناس گفت: این پایگاه از دید آمریکا عامل ثبات در منطقه و افغانستان است ولی از دید دولت قرقیزستان عاملی برای روابط دو جانبه بین قرقیزستان و آمریکا می‌باشد، پایگاه ماناس برای دولت قرقیزستان یک برگ برنده محسوب می‌شود که به مدت طولانی پابرجا خواهد ماند اما ممکن است تغییر نام دهد.

مارات در پاسخ به این سؤال که آیا این پایگاه عامل بی‌ثبانی در منطقه خواهد بود، گفت: از زمان تأسیس (سال 2001) این پایگاه خطری برای قرقیزستان و منطقه نداشته است.

وی با اشاره به این مطلب که سیاست آمریکا در قرقیزستان و کشورهای آسیای مرکزی بستگی به موقعیت افغانستان دارد، گفت: برقراری مسیر شمال و جنوب از نظر اقتصادی تئوری خوبی است، کسی نمی‌داند که پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان پس از سال 2014 در این کشور چه پیش خواهد آمد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول