اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل:

واگذاری منطقه اقتصادی به بخش خصوصی تجربه موفقی است

خبرگزاری فارس: قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: الگوی واگذاری منطقه ویژه اقتصادی به فعالان بخش خصوصی حرکت موفق و الگویی موفق و قابل عرضه است.

واگذاری منطقه اقتصادی به بخش خصوصی تجربه موفقی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اصغر پرتوی ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی اردبیل اظهار داشت: اگر منطقه ویژه اقتصادی اعتبار و ردیف مستقل ندارد بهتر از اجرای آن را تا زمان اعلام آمادگی بخش خصوصی به تاخیر بیندازیم ولی دولت مجاز است که زیر‌ساخت‌های این منطقه را نظیر آب، برق، گاز و تلفن مهیا کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر از محل اعتبارات استانی و ملی تامین چنین اعتباری مقدور نیست، از محل 10 درصد در اختیار مقام عالی استان می‌توان مشکل ایجاد زیر‌ساخت در این منطقه را حل کرد.

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ما در اکثر مناطق ویژه اقتصادی کشور با مشکل تامین اعتبار و مدیریت مواجه هستیم به طوری که مدیریت اغلب این مناطق به شهرک‌های صنعتی واگذار شده ولی همچنان با ضعف تامین اعتبار روبرو هستیم.

پرتوی تجربه استان آذربایجان شرقی را در واگذاری منطقه ویژه اقتصادی به شرکت انبارهای عمومی گمرکات کشور یادآور شد و افزود: ما نیز باید در این زمینه به چنین اقدام انقلابی دست بزنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه مدیر شرکت انبارهای عمومی کشور نیز اظهار داشت:‌ این شرکت با تجربه تخصصی و عملیاتی در نقاط مختلف کشور مدیریت منطقه ویژه اقتصادی سهلان را در تبریز بر عهده گرفت به طوری که این منطقه به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیتی مرز بازرگان و جلفا – ارمنستان و همچنین خط ریلی از یک مزیت فوق‌العاده برخوردار است به طوری که در این منطقه 100 هزار متر مربع انبار مسقف و 300 متر‌مربع انبار روباز با تامین تمام زیر‌ساخت‌ها و ادارات مورد نیاز وجود دارد که سبب شده تبریز به یک قطب صنعتی و رونق منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود.

شهاب حسینی تصریح کرد: آنچه که در راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی مهم است در کنار تامین زیر‌ساخت‌ها ایجاد عطش در بین علاقمندان به تولید و صنایع تکمیلی و صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی است که می‌تواند فضای مناسب توسعه مناطق ویژه اقتصادی را فراهم کند.

وی بیان داشت: شرکت انبارهای عمومی بیش از 40 سال است که به وسیله سرمایه‌های بخش خصوصی بانک‌ها و بیمه‌ها ایجاد شده و در محوطه گمرکات کشور فعالیت می‌کند و از سال 78 با مصوبه دولت شرکت انبارهای عمومی زیر نظر صندوق بازنشستگی قرار گرفته و 100 درصد سهام آن نیز که تابع قانون تجارت است متعلق به صندوق بازنشستگی است.

مدیر شرکت انبارهای عمومی کشور با بیان اینکه این شرکت 2 میلیون و 500 متر مربع انبار در کشور داشته و 15 شعبه در جای جای ایران راه‌اندازی کرده است، افزود: این شرکت با داشتن 300 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین زمینه اشتغال یک‌هزار و 500 نفر را با ظرفیت فعالیت و انبارداری 5 هزار تن کالا در کشور دارد.

حسینی اضافه کرد: انبارها و تاسیسات این شرکت با آخرین استانداردهای جهانی ساخته شده و ما با نگاهی به نسل پنجم توسعه جهانی نسل ششم که کار حساس تعاملات فرا مرزی و توسعه بین‌المللی در حوزه اقتصاد است مدنظر قرار دادیم و معتقدیم با داشتن امکانات و زیر‌ساخت‌های متعدد در کشور می‌توانیم پرچمدار برند طلایی در تمام محصولات باشیم و استان اردبیل نیز در این باب از ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار است که امیدواریم منطقه و اقتصادی آن به همت بخش خصوصی فعال‌تر شود.

این مسئول ادامه داد: از 40 منطقه ویژه اقتصادی کشور تنها چند منطقه فعال است و این موضوع اثبات می‌کند که بدون حضور بخش خصوصی نمی‌توان به نتایج کار امیدوار بود.

در این جلسه علی حمیدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز گفت:‌ قبل از ارائه طرح اولیه و گزارش نهایی استعلام از محیط زیست صحیح نیست چرا که ما باید کلیات طرح و شرایط اجرای طرح‌های پیشنهادی را ببینیم و بعد از ارزیابی نهایی تذکرات و نقطه نظرهای زیست محیطی را ارائه کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن استان اردبیل نیز در این جلسه ابراز داشت: برای اثبات تعاملات با شرکت انبارهای عمومی این مجموعه باید انبارهای مورد نیاز در محوطه گمرک اردبیل و بیله‌سوار را احداث کند تا در گام اول بتوانیم مشکلات فعالان اقتصادی را در این دو گمرک برطرف کرده و سپس امیدوار به مشارکت این شرکت در توسعه منطقه ویژه اقتصادی باشیم.

حسین پیر‌موذن از آمادگی سرمایه‌گذاران بخش غیر‌دولتی استان برای فعال کردن بخش‌های راکد و تعطیل شده کشت و صنعت مغان شد و افزود: ما آمادگی داریم با هدف ایجاد فرصت اشتغال و تحقق شعار سال بخش‌های راکد این مجموعه را فعال‌تر کرده و راه‌اندازی کنیم.

وی با یادآوری اینکه هیچ منطقه ویژه اقتصادی را دولت اداره نمی‌کند، عنوان کرد:‌ در کشور همسایه ما ترکیه ده‌ها منطقه ویژه اقتصادی با مساحت‌های کمتر از 10 هکتار وجود دارد که اغلب به عنوان مکان دپو و انبار کالا و صادرات محسوب می‌شود که ارز‌آوری خوبی را نیز برای استان به همراه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن استان اردبیل در پایان اظهار داشت: باید از ظرفیت شرکت‌های استان اردبیل در فعال کردن منطقه ویژه اقتصادی استفاده کنیم تا برخی از نگرانی‌ها و مشکلات را در این زمینه نداشته باشیم.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول