اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از اول تیرماه در آذربایجان‌غربی

15 هزار خانوار عشایر بار کوچ به ییلاق را می‌بندند

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: 15 هزار خانوار عشایر آذربایجان غربی از اول تیرماه امسال به مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند.

15 هزار خانوار عشایر بار کوچ به ییلاق را می‌بندند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سیف‌الله قربانی در همایش سران طوایف عشایر شهرستان‌های شمال استان در خوی اظهار داشت: در حال حاضر 3.6 درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهند که از این میزان بیش از 15 هزار و 600 خانوار در قشلاق و 15 هزار و 70 خانوار در ییلاق هستند.

وی افزود: در شمال استان، شهرستان‌های ماکو، چالدران، خوی، سلماس و پلدشت عشایرنشین هستند و سالانه بیش از 13 هزار تن گوشت قرمز و انواع فرآورده‌های دامی شامل شیر، کشک، روغن و پشم توسط عشایر تولید و وارد بازار مصرف می‌شود.

قربانی با بیان اینکه این خانوارهای عشایر به ییلاق‌های سرسبز استان کوچ می‌کنند، گفت: جمعیت عشایرنشین به منطقه‌ای با وسعت یک میلیون و 500 هزار هکتار از اول تیرماه کوچ خود را آغاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه عشایر به مدت سه ماه در مناطق ییلاقی استان به دامپروری و تولید انواع فرآورده‌های دامی می‌پردازند، تصریح کرد: با گرم شدن هوا و رویش علوفه در مناطق ییلاقی و کوهستانی استان، عشایر استان به همراه به دو میلیون راس دام، کوچ خود را به مراتع آغاز می‌کنند.

قربانی اضافه کرد: مراتع آذربایجان‌غربی به خاطر داشتن آب و هوای معتدل و علوفه مناسب از مناطق ییلاقی مهم عشایر در شمالغرب کشور محسوب می‌شوند و عشایر استان از شهرهای ماکو، خوی، سلماس، نقده، ارومیه، میاندوآب، پیرانشهر، اشنویه، شاهین دژ، چالدران و پلدشت کوچ می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: امسال 25 طرح عمرانی در مناطق عشایری شمال استان در شهرستان‌های ماکو و چالدران اجرا می‌شود که برای اجرای آن‌ها 140 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته 70 طرح عمرانی با 15 میلیارد و 800 میلیون ریال در سطح استان اجرا شد و در حال حاضر عشایر استان از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/ل20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول