اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خانه‌ای که می‌تواند «سفره‌خانه» شود

خانه افیونی در سراشیبی تخریب

خبرگزاری فارس: خانه قدیمی و زیبای افیونی با میان سرایی نه چندان وسیع و بخش‌های متعدد ساختمانی دارای پیشینه‌ای صفوی قاجاری است که غالب عناصر آن را فضاهای ضلع شمالی بنا یا بخش زمستان‌نشین آن تشکیل می‌دهند.

خانه افیونی در سراشیبی تخریب

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این خانه که مالکان اصلی آن فوت شده‌اند و گویا بازماندگان رغبتی به احیای آن ندارند قدم‌های تند تخریب را برمی‌دارد. 

پژوهشگر اصفهانی میراث فرهنگی پیرامون این خانه تاریخی اظهار داشت: این خانه که می‌تواند به محلی برای جذب گردشگر تبدیل شود، این روزها به دلیل بی‌توجهی مسئولان و مالکان به مرز کامل تخریب رسیده است.

مهدی فقیهی پیرامون این خانه تاریخی گفت: اجزای مسکونی این خانه شامل یک اتاق سه‌دری ارسی‌دار در مرکز و دو اتاق کوچک دو دری هستند و با ایوانچه‌های کوچک رو به حیاط در ارتباط هستند.

وی افزود: این فضاها از طریق راه پله‌ای باریک و پیچ‌دار به اشکوب دوم ساختمان راه می‌یابند، در این جا اتاق‌هایی به شکل قرینه و به صورت دو گوشواره جانبی و فضاهای تو در تو مشاهده می‌شوند که از طریق بهارخوابی زیبا با دست‌اندازی کاشی‌کاری شده با یک دیگر مرتبطند.

پژوهشگر اصفهانی میراث فرهنگی ادامه داد: در ضلع غربی بنا نیز عناصر و ارکان گوناگونی مستقر هستند که شامل چند نشیمن با سقفی فروریخته و وستاخی در بخش فوقانی آن است، هم‌چنین اتاق‌ها و فضاهای این بخش دارای تزئیناتی است که هنوز آثاری از آن در درون طاقچه‌ها و حواشی کناری آسمانه‌ها به شکل مقرنس‌های پا باریک و چند بعدی و قطاربندی‌های به هم پیوسته و زیبا به چشم می‌خورد.

وی افزود: در عین حال وستاخ شمالی این قسمت با تزئیناتی نظیر گچ‌بری‌های ظریف و زیبا، آیینه‌کاری‌های معرق پیرامون شومینه دیواری و قطعاتی از شیشه‌های رنگی در و پنجره‌های گره چینی شده بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد.

فقیهی با اشاره به اینکه از این فضای زیبا و از طریق پشت بام جبهه غربی به دیگر عناصر و اتاق‌های بخش فوقانی بنا دست می‌یابیم که شامل چند اتاق کوچک و بزرگ در کنار یکدیگر هستند، تاکید کرد: علاوه بر این در منتهی‌الیه ضلع غربی نیز فضاهای خدماتی نظیر، مطبخ، انبار و سرویس بهداشتی سطح به نسبت وسیع را به خود اختصاص داده‌اند و در مقابل این بخش عناصر شرقی بنا واقع هستند که در قالب چند اتاق سه‌دری به هم پیوسته این بخش از بنا را تکمیل می‌کنند.

*تزییناتی که در آوار مدفون شده است

وی در ادامه گفت: آخرین قسمت این خانه مسکونی جبهه جنوبی آن است که از نظر ساختاری با دیگر قسمت‌های بنا متفاوت ساخته شده و چنان که اتاق نشیمن به نسبت بزرگ آن با پوششی از قوس‌های باربر و لنگه طاق‌های گهواره‌ای تزیین یافته‌اند، اطراف حیاط مرکزی را که به دلیل کثرت آوار چیزی از آن باقی نمانده تزییناتی فرا گرفته که شامل خطوط تزیینی و حواشی چند رنگی است که برای حفظ آنها از شیب سرهایی بر لبه بام سود جسته‌اند.

این پژوهشگر در پایان اضافه کرد: در هر حال آن طور که از ساختار اصلی بنا هویدا است خانه افیونی دچار دخل و تصرفات بسیاری شده، اما در عین حال تا حد بسیاری ملاحت و زیبایی گذشته خود را حفظ کرده و با اندک مرمت و بازسازی می‌تواند به مکانی دل‌پذیر به منظور اسکان مسافران داخلی و خارجی بدل شود.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول