اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

فارس بررسی کرد

دیدگاه ۲ نامزد انتخابات مصر در قبال ایران، فلسطین، آمریکا و اسرائیل

خبرگزاری فارس: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر از فردا و به مدت دو روز در حالی بین "محمد مرسی" و "احمد شفیق" در مصر برگزار می‌شود که در این مدت به تشریح دیدگاه ها و برنامه‌هایشان برای جذب آرای هواداران خود پرداختند.

دیدگاه ۲ نامزد انتخابات مصر در قبال ایران، فلسطین، آمریکا و اسرائیل

به گزارش فارس،‌ سرانجام مصر پس از افت و خیزهای فراوان و برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر هم اکنون در آستانه انتخاب بزرگ خود قرار دارد تا طی روزهای 16 و 17 ماه ژوئن جاری برابر 27 و 28 خرداد با شرکت در دور دوم انتخاب ریاست جمهوری، اولین رئیس جمهوری منتخب این کشور پس از سه دهه حاکمیت دیکتاتوری مطلق "حسنی مبارک" را انتخابات کند.

دور دوم انتخابات ریاست جهموری مصر با حضور 2 نامزدی برگزاری می‌شود که بیشترین آرا را در دور اول این انتخابات به دست آورده باشند و بر اساس اعلام کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر برگزار کننده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر "محمد مرسی"، نامزد جماعت اخوان المسلمون و "احمد شفیق"، آخرین نخست‌وزیر حسنی مبارک است که آرای وی مورد اعتراض شدید مردم این کشور است که معتقدند با تقلب به دور دوم انتخابات راه یافته است.

مطلب زیر به بررسی دیدگاه و مواضع این دو نامزد در موضوعات مهم اساسی می‌پردازد.

محمد مرسی

"محمد مرسی"، نامزد حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون مصر و رئیس این حزب، عضو  سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمون است که در سال‌های 2000 و 2005 نماینده پارلمان مصر نیز بود و مبارزاتی علیه رژیم سابق نیز داشت و همین موجب شده بود تا رژیم او و پسرش را تهدید به بازداشت کند.

محمد مرسی گزینه ذخیره جماعت اخوان المسلمون بود که پس از رد صلاحیت "خیرت شاطر" جایگزین وی شد.

وی متولد 5 آگوست 1951 در روستای "العدوه" در استان الشرقیه مصر است. محمد مرسی در خانواده‌ای فقیر و کشاورز به دنیا آمد و دارای سه برادر و دو خواهر است و هم اکنون متاهل دارای پنج فرزند و 3 نواده است.

محمد مرسی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فلزات در سال 1978 از دانشگاه قاهره و دارای مدرک دکترای محافظت از موتورهای فضاپیما از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکاست که پس از فراغت از التحصیل در این دانشگاه نیز به تدریس مشغول شد.

مهمترین فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محمد مرسی را می‌توان در موارد زیر ملاحظه کرد:

- رئیس حزب آزادی و عدالت و عضو سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمون و از رهبران سیاسی این گروه

- نماینده پارلمان الشعب مصر در دوره 2000 – 2005 میلادی

- رئیس بخش مواد شناسی دانشکده مهندسی "الزقازیق"

- دانش آموخته دوره کارشناسی مهندسی دانشگاه قاهره در سال 1975 میلادی و کارشناسی ارشد مهندسی فلزات از دانشگاه قاهره در سال 1978 میلادی و دکترای مهندسی از دانشگاه جنوب کالیفرنیا در سال 1982 میلادی.

- استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره، استادیار دانشگاه جنوب کالیفرنیا و استادیار دانشگاه نورس ریج کالیفرنیا در سال‌های 1982 – 1985

- استاد و رئیس بخش مهندسی مواد در دانشکده مهندسی "الزقازیق" در سال 1985 تا 2010 میلادی

- عضو کمیته مقاومت در برابر صهیونیسم در استان الشرقیه

- عضو کنگره بین المللی احزاب و گروه های سیاسی و سندیکاهای صنفی

- عضو مؤسس کمیته مصری "مقاومت در برابر پروژه صهیونیسم"

- منتخب شورای جماعت اخوان المسلمون در سی ام آوریل 2011 به عنوان رئیس حزب آزادی و عدالت

وفاداری بی‌مثال سازمانی وی و حفظ اسرار جماعت اخوان المسلمون و قدرت بیان رسای او توانایی گفتاریش که طرف مقابل را به سرعت شیفته خود می‌سازد، موجب شد تا با پیوستن به جماعت در سال 1985 پله‌های ترقی و پیشرفت را طی کند.

مرسی در زمان حاکمیت مبارک بارها با دستگاه‌های امنیتی مصر و شورای عالی نظامی حاکم بر مصر پس از انقلاب 25 ژانویه مذاکره و گفتگو  کرد و در تمام آنها توانست طرف مقابل را قانع کند، به همین دلیل جماعت، پس از مطرح شدن احتمال رد صلاحیت الشاطر، وی را به عنوان نامزد ذخیره معرفی کرد.

تاریخ آغاز فعالیت‌های سیاسی مرسی به سال 2000 میلادی بازمی‌گردد که طی آن وارد کارزار انتخابات پارلمانی الشعب مصر از استان الشرقیه شد و توانست با فاصله بسیار از دیگر نامزدهای جماعت پیشی گرفته و وارد پارلمان شود و این موفقیت را تا حدود بسیار زیادی مدیون سخن‌وری و توانایی گفتاریش بود.

موفقیت چشمگیر مرسی در جذب آرا موجب شد تا دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمون وی را به عنوان نماینده فراکسیون اخوان در پارلمان انتخاب کند که 17 نماینده را در برمی‌گرفت و همین عاملی شد تا وی بیش از پیش به اعضای دفتر ارشاد جماعت نزدیک شود، به ویژه آنکه جماعت دریافته بود که توانایی بسیار مرسی در قانع کردن طرف مقابل می‌تواند، سپری در برابر تجاوزات و تعدی‌های رژیم مبارک علیه اخوان المسلمون به وجود آورد.

روابط تنگاتنگ مرسی با دفتر ارشاد عاملی شد تا وی مسؤولیت تبلیغات و اطلاع رسانی دفتر ارشاد در انتخابات پارلمانی 2010 را برعهده گیرد و به این ترتیب تمام فعالیت‌ها و امور تبلیغاتی جماعت به وی سپرده شد.

در جریان انقلاب مردمی مصر نیز محمد مُرسی، مسؤولیت گفت‌وگو و مذاکره با سرلشکر "عمر سلیمان" معاون حسنی مبارک را به عهده گرفت و این موضوعی است که اخیراً "محمد حبیب" معاون سابق رهبر جماعت اخوان المسلمون از آن پرده برداشت و هم او بود که بنا به دلایل و دیدگاه خاصش با خروج جماعت از میدان التحریر، میعادگاه انقلابیون مصر موافقت کرد،‌ اما جوانان جماعت این خواسته را رد کردند.

با تأسیس حزب "آزادی و عدالت" نخستین حزب سیاسی جماعت اخوان المسلمون، مجلس شورای جماعت "مرسی" را به عنوان رئیس آن برگزید. با این حال بسیاری بر این باورند، مرسی فاقد آن شخصیت کاریزمایی است که در "خیرت الشاطر" قابل ملاحظه است و مردم مصر احساس می‌کنند که بهتر است حزب آزادی و عدالت به ریاست مرسی از جماعت جدا شده و به طور مستقل عمل کند و همین موجب شده تا برخی از مصری‌ها از نفوذ و سلطه دفتر ارشاد بر این حزب سخن بگویند.

شاید در همین راستا بود که مرسی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر از سوی اخوان المسلمون معرفی شد تا شاید همچون 12 سال پیش که موجب پای گذاشتن اخوانی‌ها به پارلمان مصر شد، این‌بار نخستین اخوانی باشد که به ریاست جمهوری مصر برسد.

به همین دلیل و پس از تصمیم جماعت مبنی بر معرفی وی به عنوان نامزد اخوان المسلمون در انتخابات ریاست جمهوری مصر او ساعتی پیش از اتمام مهلت نام‌نویسی در انتخابات ریاست جمهوری در کمیته عالی انتخابات مصر حاضر و با ارئه مدارک خود در این اتتخابات سرنوشت ساز نام‌نویسی می‌کند.

نگاهی "محمد مرسی"درباره رابطه با ایران

"محمد مرسی"، نامزد جماعت اخوان المسلمون مصر و اولین گزینه پیروزی و موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری مصر درباره سیاست خارجی خود در صورت پیروزی در این انتخابات توضیح می‌دهد که این سیاست بر برقراری رابطه با تمام کشورها از جمله کشورهای منطقه و به خصوص جمهوری اسلامی ایران استوار است.

وی تاکید می‌کند که روابط ایران و مصر در دوران حاکمیت سه دهه‌ای حسنی مبارک، رئیس مخلوع مصر دچار بحران و مشکل شد، اما به اعتقاد من این روابط و به ویژه روابط دیپلماتیک و استراتژیک با ایران و تمام کشورهای اسلامی در سراسر جهان باید دوباره از سرگرفته شود.

به اعتقاد مرسی سیاست خارجی مصر دوران مبارک سیاست خارجی بیمارگونه‌ای بوده است که برپایه تامین منافع اسرائیل و آمریکا متمرکز بوده است، به همین منظور تاکید دارد که باید در روابط خارجی و سیاست خارجی مصر پس از انقلاب به طورکلی تجدید نظر کرد.

وی احتمال اجرا گذاشته شدن سناریوی حمله نظامی به ایران و سوریه توسط آمریکا و انگلیس و اسرائیل را با توجه به شرایط حساسی که منطقه با آن مواجه است را بعید دانسته و تاکید می‌کند که ایران کشور قدرتمندی است که در برابر این اقدامات دست بسته نخواهد بود و همین موجب می‌شود تا غرب در عملی کردن این سناریو تامل بسیار داشته باشند.

مرسی با بیان اینکه خواهان روابط گسترده و متمایزی با ایران است، می‌گوید: در این راه تلاش می‌کنیم، روابط خوبی با ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز داشته باشیم.

محمد مرسی و قضیه فلسطینی

"محمد مرسی "، اسلام‌گرای نامزد جماعت اخوان المسلمون با اشاره به اینکه قضیه فلسطین، قضیه‌‌ای محوری برای رئیس جمهور آینده مصر خواهد بود، ‌تاکید کرد که در هیچ شرایطی نه به اسرائیل سفر می‌کند و نه از مقام اسرائیلی در مصر استقبال می‌کند.

نگاهی به برنامه‌های اعلام شده توسط "محمد مرسی" که پس از رد صلاحیت "خیرت الشاطر" به عنوان نامزد جماعت اخوان المسلمون در انتخابات ریاست جمهوری مصر معرفی شد، تاکید می‌کند که از دید وی قضیه فلسطینی یکی از مهمترین قضایایی است که رئیس جمهوری آینده مصر باید بر آن تمرکز کند.

محمد مرسی و کمپ دیوید

وی در تشریح دیدگاه خود در این‌باره با اشاره بر اینکه در صورت پیروزی در انتخابات و رسیدن به ریاست جمهوری مصر پیمان "کمپ دیوید" را لغو نخواهد کرد، توضیح می‌دهد: با این حال هیچ‌گاه دست اسرائیل را در زیر پاگذاشتن بندها و مواد این توافقنامه باز نخواهد گذاشت.

مرسی تاکید می‌کند که پس از تبدیل شدن این توافقنامه به پیمان تسلیم مصر و خفت و خواری مردم این کشور، وی در اجرای بندهای آن به گونه‌ای تجدید نظر خواهد کرد که بندهای دقیق و آنگونه که در این پیمان ذکر شده به اجرا درآیند.

محمد مرسی و نگاهش به اسرائیل

وی همچنین سفر به سرزمین‌های اشغالی در هر شرایطی در آینده چه رئیس جمهور باشد چه نباشد، را رد و در همین راستا تاکید می‌کند که با دعوت از هر مقام مسئول اسرائیلی به مصر به شدت مخالف است.

محمد مرسی اقدامات کنونی اسرائیل در تهدید مرزها و کشتن نظامیان مصری و تهدید مداوم مصر به جنگ را رد و تاکید کرد که ما اصلا نمی‌توانیم بپذیریم ملتی 5 میلیون نفری ملتی 95 میلیونی را تهدید کند.

وی با تاکید بر اینکه سینا خط قرمز ما در برابر هر غیر مصری است، درباره گذرگاه رفح گفت که این گذرگاه در همه وقت در برابر فلسطینیان باز خواهد بود .

نامزد جماعت اخوان المسلمون در عرصه سیاست داخلی و خارجی همچنین متعهد شد که منافع ملت مصر را در نظر بگیرد و هیچ‌گاه از سیاست‌هایی تبعیت نکند که وابستگی و دنباله‌روی مصر از کشورهای بیگانه را به دنبال داشته باشد.

مرسی و رابطه با آمریکا

نامزد جماعت اخوان المسلمون در عرصه سیاست خارجی تاکید می‌کند که منافع ملت مصر را در نظر بگیرد و هیچ‌گاه از سیاست‌هایی تبعیت نکند که وابستگی و دنباله‌روی مصر از کشورهای بیگانه را به دنبال داشته باشد و این موضوع را به شکلی ویژه در روابط آینده مصر با آمریکا مد نظر قرار خواهد داد.

احمد شفیق

احمد شفیق متولد 1946 م و فارغ التحصیل دانشکده هوایی در سال 1964 م است. وی در سال 1991 م تا 1996 م رئیس ستاد نیروهای هوایی مصر بوده است.

شفیق تا سال 2002 م وزیر راه و ترابری مصر بود و پیش از پیروزی انقلاب 25 ژانویه مصر و به عنوان راهبرد برون رفتی برای اوضاع پیش آمده در مصر از سوی حسنی مبارک به عنوان نخست وزیر مصر منصوب شد.

اهداف مردم مصر از انقلاب

در حالی این روزها احمد شفیق برای رسیدن به قدرت در مصر تلاش می‌کند که ملت مصر طی سه دهه گذشته از نبود آزادی سیاسی، بی‌احترامی به ارزش‌های انسانی و بی‌توجهی به مطالبات مردمی در رنج بود. خفقان در دیکتاتوری دوره مبارک بحدی بود که مردم حتی حق نداشتند به انقلاب یا کودتا علیه رژیم فکر کنند.

حسنی مبارک با وضع قوانین خاص خود، مصر را آنگونه اداره می‌کرد که به سود وی و منافع دیگر کشورهای غربی باشد که متضمن بقای وی در قدرت بودند، به همین دلیل مشروعیت مبارک از سوی این کشورهای غربی و نه از خواست و اراده ملت تعیین می‌شد.

همچنانکه دادگاه‌های مصر پیش از انقلاب نیز به جای اینکه حامی اصلی و اساسی حقوق و آزادی‌های مردم باشند، به یکی از نهاد‌های تحت کنترل مبارک تبدیل شده بودند و همه احکام خود را به نفع مبارک صادر می‌کردند. اما وقتی که وضعیت به حد تجاوز به آزادی و کشتار مردم از سوی ارتش رژیم منتهی شد، ملت علیه رژیم نظامی و سرکوبگر مبارک دست به انقلاب زدند و سرانجام در انقلاب موسوم به انقلاب 25 ژانویه توانستند دیکتاتور حاکم بر کشور خود را سرنگون کنند و آزادی به عنوان یکی از اصول اساسی انقلاب شکل گرفت.

اما تنها سرنگون کردن رژیم و ایجاد تغییرات سیاسی در مصر کافی نیست، بلکه مردم باید برای رسیدن به حقوق سیاسی خود همچنان بیدار باشند و هشیارانه نظام جدید خود را تشکیل دهند.

در این بین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر و کشیده شدن آن به دور دوم، در حقیقت شوک سنگینی برای انقلابیون بود، چراکه یکی از نامزدهایی که به دور دوم انتخابات مصر راه یافت یعنی احمد شفیق یکی از هواداران سرسخت رژیم مبارک است. یعنی همانانی که بعد از انقلاب می بایست در انزوا قرار بگیرند.

نگاهی به سوابق آخرین نخست وزیر مبارک

بر هیچ کس پوشیده نیست که احمد شفیق یکی از ارکان اساسی رژیم سابق و معاون دست راستی مبارک بود که در روزهای انقلاب از وی برای نجات رژیمش بسیار بهره برد.

نگاهی به گذشته سیاه احمد شفیق تاکید می‌کند که دستان شفیق آلوده به سرقت و هدر دادن اموال عمومی در همان زمانی است که در منصب‌های سیاسی و نظامی مبارک فعال بود.

همچنین در روزهای انقلاب نیز دستان شفیق چنان به خون شهدای انقلاب و به ویژه حادثه معروف به "حادثه جمل" آغشته بود که با وجود پوشش شورای عالی نظامی و دادستانی کل مصر با این حال چنان این نقش چنان عیان بود که به هیچ وجه نمی‌تواند از زیر بار آن شانه خالی کرد.

به این ترتیب نباید تنها به برنامه‌ها و تبلیغات انتخاباتی احمد شفیق اکتفا کرد که پر از عبارت‌های دلربا و فریب‌انگیز از حقوق ملت و آزادی است و بر اساس آن حکم به توانایی‌اش در حفظ و صیانت از حقوق ملت بدهیم، بلکه باید به شرح حالش و سابقه‌اش نیز نظری بیاندازیم که سرشار از دست داشتن وی در از بین بردن آزادی‌ها و تحقیر مردم مصر است.

طراح کودتا علیه انقلاب

احمد شفیق دسیسه کودتا علیه انقلاب را نیز با خود حمل می‌کند و بالطبع چنین فردی به دنبال از بین بردن آزادی‌های عمومی در مصر است که از آن جمله ممنوعیت تجمع و برپایی تظاهرات است.

این نامزد هوادار مبارک در سخنانی که اخیرا بر زبان راند، اعلام کرد که با تظاهرات‌کنندگان بر طبق قانون رفتار می‌کند و امنیت را طی 24 ساعت به مصر باز می‌گرداند و این یعنی اینکه با تظاهرات مردمی با استفاده با تمام قوا یعنی با سلاح مقابله می‌کند و حادثه میدان العباسیه گواه این مدعا است.

این در حالی است که انقلاب مصر با هدف پایان دادن به وضعیت حکومت نظامی و بازگشت به حکومتی غیرنظامی برپا شد، چراکه تجربه حکومت نظامی تجربه‌ای شکست خورده است و این نوع حکومت به حقوق ملت و آزادی های آنان تعرض می‌کند و حق گفت‌وگو و ابراز عقاید مخالف را از آنان سلب می‌کند.

باید تاکید کرد که احمد شفیق فرزند همین نهاد و یا می‌توان گفت دستگاه نظامی است، بنابراین انتخاب احمد شفیق در دور دوم انتخابات یعنی از بین بردن اصل آزادی که انقلاب مصر آن را به وجود آورده است و از سوی دیگر بازگشت به زمان ظلم، ستم و بازگشت به دیکتاتوری با هدف تامین منافع گروه اندکی از ملت و همچنین تامین منافع کشورهایی به شمار می‌رود که از حکومت دیکتاتوری حمایت می‌کنند.

انتخاب احمد شفیق در دور دوم انتخابات، خیانت بزرگی به اصول و ارزش‌های انسانی و خودکشی سیاسی از سوی گروه‌های مختلف مردمی به شمار می‌رود، چرا که با رسیدن این نامزد به قدرت باید در انتظار شکل‌گیری مجدد رژیم سابق باشیم.

این درحالی است که مردم مصر طی روزهای اخیر با برپایی تظاهرات ، خواستار آن شدند که قانون " عزل سیاسی" درباره احمد شفیق اجرا شود، و به دلیل ارتباط وی با رژیم حسنی مبارک از حضورش در دور دوم انتخابات جلوگیری شود.

تظاهرات کنندگان همچنین بر ضرورت محاکمه سریع شفیق به خاطر اتهامات مطرح شده علیه وی، به ویژه فروش اراضی و زمین به علا و جمال فرزندان مبارک با قیمت بسیار ناچیز تاکید کردند.

 

احمد شفیق و رابطه با ایران

بی‌تردید با روی کار آمدن احمد شفیق، روابط تهران با قاهره شکل بهتری از آنچه هم اکنون شاهد آن هستیم، به خود نمی‌گیرد. احمد شفیق تابع گفتمان مبارک و احمد ماهر وزیر خارجیه سابق مصر بوده و از استراتژی مهار ایران در منطقه پیروی می‏کند. شفیق بدترین گزینه در قاموس سیاست خارجی ایران در برابر مصر جدید است.

أحمد شفیق و رابطه با آمریکا

وی درباره آینده روابط مصر و آمریکا تاکید می‌کند که بالطبع منافع مشترکی بین طرف آمریکایی و مصری قبل از انقلاب به دلیل رابطه بسیار خوب و عمیقی که حسنی مبارک با رهبران آمریکا در دهه‌های اخیر با یک‌دیگر داشتند،‌ بر روابط دو کشور حاکم بود،‌ اما باید توجه داشت، این روابط بیشتر از اینکه به سود مصر باشد، به سود آمریکا بود و در عمل پیشرفتی برای کشور محقق نکرد، اگرچه نباید کمک‌های اقتصادی و نظامی آمریکا به مصر را نایده گرفت،‌ اما میزان این کمک‌ها ناکافی بوده و ساده‌ترین نیاز شهروند مصری را نیز تامین نکرد، با این حال همچنان به دریافت کمک‌های غیر نظامی خود از آمریکا ادامه می‌دهیم و تلاش خواهیم کرد که توافقنامه تجاری و اقتصادی با آمریکا به امضا برسانیم که از اقتصاد مصر حمایت کند و نه تنها این قرارداد از اقتصاد مصر حمایت استراتژیک به عمل آورد، بلکه اقتصاد نظامی و تسلیحاتی ما را نیز تحت پوشش خود قرار دهد.

وی تاکید می‌کند که در هر صورت و در هر شرایطی در صورتی که وی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد، آمریکا برایش شریک تجاری ویژه و بزرگی خواهد بود.

شفیق می‌افزاید: روابط مصر با آمریکا در آینده نیز برقرار خواهد بود، اما این روابط بر اساس احترام متقابل بین دو طرف و عدم ارتکاب اقداماتی از سوی آمریکا استوار خواهد بود که به تحقیر مصر و نقش محوری آن در منطقه عربی و آفریقایی منجر می‌شود.

چشم داشت شفیق از آینده روابط مصر و آمریکا پیشبرد قضیه فلسطینی است،‌ چون به اعتقاد وی به دلیل نفوذ بسیار زیاد آمریکا در قضیه فلسطینی و در اسرائیل می‌توان از نفوذ آمریکا در این قضیه برای حل نزاع اعراب – اسرائیل بهره‌برداری کرد.

احمد شفیق و کمپ دیوید

وی درباره توافقنامه کمپ ‌دیوید تاکید می‌کند که این توافقنامه برای مصر الزام‌آور است و کسانی که از اصلاح و تعدیل این توافقنامه سخن می‌گویند، از حقوق و سیاست‌ بین‌الملل بی‌خبرند و مصر بر اساس قوانین بین‌المللی باید به اجرای توافقنامه پایبند باشد و هرگونه تلاش برای تعدیل و اصلاح بندهای توافقنامه نقض توافقنامه به شمار می‌رود و در این صورت هیچ کشوری در جهان را  بر اساس قانون بین‌المللی در کنار خود نخواهیم داشت.

شفیق تاکید کرد: اگر برخی خواستار اصلاح و تعدیل این توافقنامه هستند،‌ این اقدام منوط به موافقت و تایید اسرائیل است و در صورتی که اسرائیل بپذیرد با مصر بر سر این موضوع گفت‌وگو کند،‌ این تعدیلات و اصلاحات امکان پذیر است و این تنها راه حل است و به غیر از این هیچ راه حلی در سطح بین‌المللی قابل قبول نیست.

احمد شفیق و رابطه با اسرائیل

وی درباره روابط آینده اسرائیل با مصر پس از انقلاب گفت: از مان انقلاب مصر تاکنون روابط مصر و اسرائیل در سردرگمی بوده و این روابط تحت الشعاع مسائل بسیاری از جمله کشتار سربازان مصری در مرزها و حمله به سفارت اسرائیل در قاهره بوده و این مسائل روابط بین دو طرف را متشنج کرده است.

شفیق معتقد است: باید اعتراف کنیم که موجودیتی به نام اسرائیل در جهان وجود دارد، خواه این موضوع باب خواست و میل ما باشد، خواه نباشد، چون اسرائیل موجودیتی است که کشورهای جهان آن را به رسمیت شناخته‌اند و بزرگ‌ترین دلیل در بیان اینکه مصر نیز آن را به رسمیت شناخته،‌ این است که توافقنامه صلح را با آن امضا کرده ‌است،‌ حال چگونه است که موجودیت اسرائیل را انکار می‌کنیم، مگر ممکن است مصر با کشوری که موجود ندارد، معاهده‌ای امضا کند، در حالی که در عمل اسرائیل وجود دارد و روابط ما با اسرائیل تا زمانی ادامه دارد که بر اساس احترام متقابل و احترام به حاکمیت ارضی مصر باشد.

وی تاکید می‌کند که اسرائیل در بعد جغرافیایی یکی از کشورهای همسایه مصر است که مصر از مدت‌ها پیش آن را به رسمیت شناخته است و در صورتی که منافع ملی کشورم اقتضا کند،‌ حتی به اسرائیل هم سفر خواهم کرد و بر این اساس روابط بین مصر و اسرائیل بسان رابطه مصر با دیگر کشورهای جهان خواهد بود.

احمد شفیق و قضیه فلسطینی

اما درباره قضیه فلسطینی و آینده آن شفیق بر این باور است که فلسطینیان باید به مقاومت خود بر اساس قوانین بین‌‌المللی ادامه دهند و کشورهای عربی از جمله مصر باید برای دستیابی راه حلی در قضیه فلسطینی از طریق گفت‌وگو با اسرائیل تلاش کنند، چون به اعتقاد من قضیه فلسطینی در زمان کنونی تنها از طریق مذاکره بین طرف‌های عربی و اسرائیلی حل و فصل می‌شود و جامعه بین‌المللی باید کشور مستقل فلسطینی را در محافل بین‌المللی به رسمیت بشناسد، چون فلسطینیان حق تشکیل کشور مستقل را دارند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول