اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تظاهرات مصری‌ها در «جمعه پافشاری بر مواضع انقلاب»/درخواست‌ برای عزل مهره‌های مبارک

خبرگزاری فارس: مردم مصر در جمعه "پافشاری بر مواضع انقلاب و دفاع از حقوق شهدا" با برگزاری تظاهراتی خواستار محاکمه بازماندهای رژیم سابق و برکناری "احمد شفیق" آخرین نخست وزیر مبارک از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و محاکمه او شدند.

تظاهرات مصری‌ها در «جمعه پافشاری بر مواضع انقلاب»/درخواست‌ برای عزل مهره‌های مبارک

به گزارش فارس به نقل از روزنامه الیوم السابع، میلیون‌ها مصری امروز در واکنش به فراخوان جنبش‌ها و تشکل‌های سیاسی و انقلابی مصر برای برگزاری تظاهرات جمعه "دفاع از حقوق شهدا" در میدان التحریر در مرکز قاهره تظاهرات کردند.

تظاهرات جمعه " پافشاری بر مواضع انقلاب و دفاع از حقوق شهدا" در حالی در میدان التحریر قاهره برگزار شد که همزمان با آن در چندین شهر دیگر مصر نیز از جمله شهر اسکندریه تظاهرات‌های مشابهی برگزار شد.

مردم انقلابی مصر در تظاهرات‌های امروز خود در میدان التحریر قاهره و دیگر میادین شهرهای دیگر مصر تاکید کرده‌اند که همچنان بر تحقق خواسته‌های خود یعنی اعدام حسنی مبارک و همدستانش و برکناری احمد شفیق از حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید می‌کنند.

 

تظاهرات‌کنندگان مصری با سردادن شعارهایی مانند "سرنگون باد حکومت نظامیان"، "مرگ بر شورای عالی نظامی مصر"، "همه علیه شورای نظامی فریاد می‌زنیم"، "پس چرا قانون عزل سیاسی را اجرا نمی‌کنید"، "شفیق را سرنگون خواهیم کرد"، "نمی‌گذاریم خون شهدایمان پایمال شود"، "از حق شهدای خود نخواهیم گذشت" ضمن محکوم کردن سیاست‌های شورای عالی نظامی مصر بر واگذاری قدرت توسط این شورا و محاکمه مجدد مبارک و برکناری شفیق از دور دوم انتخابات تاکید کردند.

 

این درحالی است که قرار است، مردم انقلابی مصر حسنی مبارک و همدستانش را با تشکیل دادگاهی مردمی – انقلابی در میدان التحریر محاکمه کنند.

"اسامه عز العرب"، هماهنگ‌کننده جبهه انقلابی برای حمایت از انقلاب و هماهنگ کننده دادگاه مردمی محاکمه حسنی مبارک و سران رژیم سابق گفت که این دادگاه امروز بعد از ظهر و در چارچوب تظاهرات جمعه "دفاع از حقوق شهدا" برگزار خواهد شد و ریاست آن را "محمد الدماطی"، نماینده و وکیل اتحادیه وکلای مصر برعهده دارد و قاضی "محسن ابو سعده" و 3 وکیل دیگر به عنوان مدعی العموم وی را در اجرای محاکمه کمک خواهند کرد و در این بین بیش از 100 شاهد در قضایای کشتار تظاهرات کنندگان انقلابی مصر وجود دارد.

عز العرب در ادامه تاکید کرد که این دادگاه از شورای عالی نظامی حاکم بر مصر خواهد خواست که متهمان به کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری را برای حضور در دادگاه التحریر به دادگاه فرابخواند و در صورت عدم اجرای این حکم و رد آن توسط شورای نظامی، دادگاه یک هفته به این شورا مهلت خواهد داد تا متهمان را به دادگاه احضار کند و در غیر اینصورت دادگاه به همراه تظاهرات‌کنندگان روی به سوی زندان طره و منازل متهمان خواهد کرد و این اماکن را به محاصره خود در خواهد آورد.

از سوی دیگر شیخ "مظهر شاهین"، امام جماعت مسجد عمر مکرم که به امام جماعت التحریر معروف شده است، در واکنش به احکام دادگاه جنایی شمال قاهره درباره حسنی مبارک و همدستانش گفت که این احکام ثابت کردند که مردم مصر از انقلاب چیزی جز شهادت یا مجروح و معلول شدن فرزندانشان عاید آنها نشده است و شورای عالی نظامی در طول این یک سال و نیم هیچ اقدامی برای برقراری امنیت و احیای مجدد اقتصاد مصر به عمل نیاورده است،‌ جز اینکه هرگاه خود را در تنگنا دیده است اقدام به متهم کردن انقلابیون کرده و آنها را عامل هرج و مرج و آشوب در کشور معرفی کرده است.

 

 

وی گفت: تمام مردم مصر به محاکمه مبارک و همدستانش چشم دوخته بودند تا شاید این محاکمه عادلانه مرحمی بر دل رنج کشیده آنها باشد که ملاحظه کردیم دادگاه جنایی شمال قاهره چه احکامی را درباره مبارک و همدستانش صادر کرد تا بزرگ‌ترین ضربه ممکن را به مردم مصر و از جمله خانواده‌های شهدا وارد کند.

خطیب التحریر با خطرناک توصیف کردن شرایط حاکم بر مصر نسبتا به توطئه انحلال پارلمان مصر هشدار داد و گفت که پس از موفقیت دشمنان انقلاب در به ظاهر نجات دادن مبارک و همدستانش از چوبه دار هم اکنون آنها تلاش دارند، پارلمان منتخب را منحل کنند و ملت مصر در این راه علاوه بر هوشیار بودن و آگاه بودن باید اتحاد خود در برابر این اقدامات را حفظ کنند و دست بسته در برابر این توطئه‌ها عمل نکنند. 

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول