اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اردبیل:

کتابخانه‌های روستایی و نیمه تمام تا دهه فجر افتتاح می‌شود

خبرگزاری فارس: استاندار اردبیل گفت: پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه‌ای و به ویژه کتابخانه‌های روستایی در حال احداث استان تا دهه فجر امسال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

کتابخانه‌های روستایی و نیمه تمام تا دهه فجر افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید حسین صابری صبح امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با قدردانی از تلاش شهرداران استان در پرداخت حق و حقوق کتابخانه‌ها از محل 0.5 درصد اظهار داشت: ما باید در چارچوب شرح وظایف انجمن و اختیارات آن تصمیم‌گیری کنیم و در مسیر توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها گام‌های جدی برداریم.

وی با یادآوری اینکه شبانه‌روزی کردن کتابخانه‌ها به منزله 24 ساعته کردن آن نیست، خاطرنشان کرد: ما حق نداریم مراجعه‌کننده‌ای را به کتابخانه بعد از ساعت 12 شب در کتابخانه حبس کنیم یا اجازه خروج او را ندهیم چرا که با هیچ حجت شرعی نمی‌توانیم پاسخگوی چنین حرکت و رفتاری باشیم.

استاندار اردبیل با قدردانی از همت مسئولان در راه‌اندازی کتابخانه شبانه‌روزی مرکزی اردبیل یادآور شد: ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا مراجعه‌کنندگان در ساعات مختلف شبانه‌روز با امنیت بیشتر از فضا استفاده کرده و در رفت و آمد آنها نیز حتی‌المقدور تسهیل ایجاد کنیم.

صابری در بخش دیگری از سخنان خود به فضای 10 هزار متر‌مربعی کتابخانه عمومی اردبیل اشاره کرد و گفت: 50 درصد این فضا بلااستفاده مانده به طوری که برخی از طبقات این کتابخانه عظیم برای فعالیتی خاص تعریف نشده که ضرورت دارد با تعریف کاربری‌های خاص در این زمینه از این فضاها استفاده درست و مناسب انجام شود.

این مسئول ضرورت حفظ فرهنگ دینی و شئونات اسلامی را در کتابخانه‌ها یادآور شد و بیان داشت: اگر ما از خودمان حفظ شئونات و اخلاق و حجاب اسلامی را آغاز کنیم می‌توانیم برای دیگران نیز الگو باشیم به طوری که در کتابخانه‌ها نیز باید کتابداران ما مراقبت بیشتری از رعایت شئونات اخلاقی و حفظ اصول اسلامی داشته باشند تا فضای فرهنگی کتابخانه‌ها در شرایط ایده‌ال تاثیر‌گذاری خود باشد.

استاندار اردبیل با اعلام اینکه می‌توان در فضاهای عمومی و در اختیار دستگاه‌های دولتی با وضع شرایط و قوانینی پایبندی به مبانی اسلامی را توسعه داده و نهادینه کرد، افزود: انتظار می‌رود دانش‌آموزان، دانشجویان و مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌های عمومی بتوانند همسو با اهداف این مکان‌ها پایبند شریعت اسلامی و اصول تربیتی باشند.

صابری پیشنهاد کرد پروژه‌های نیمه تمام به ویژه در روستاها با متراژ 150 متر به سرعت تکمیل شده و در اختیار اهالی قرار گیرد.

وی به ناهمگونی مساحت برخی از کتابخانه‌های عمومی روستایی اشاره و تصریح کرد: باید این ضعف را با طراحی یک تیپ مشخص برای احداث کتابخانه‌های عمومی در شهرها و روستاها برطرف کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاندار اردبیل ادامه داد: تا زمانی که پروژه‌‌های نیمه تمام کتابخانه‌های عمومی تکمیل نشود نباید این مجموعه پروژه جدیدی را آغاز شود.

صابری اصل موضوع دایر کردن قفسه‌های کتاب در مکان‌های عمومی نظیر اتوبوس‌های خط واحد شهری را مفید و موثر خواند و افزود: هر چند این کار در توسعه مطالعه مفید راهگشا است اما باید مسافت ایستگاه‌ها را نیز مدنظر قرار داد تا مبادا در فاصله کوتاه زمانی مسافران اتوبوس‌های شهری قادر به مطالعه مفید کتابها نباشند.

این مسئول ادامه داد: به جای کتاب می‌توانیم در این قفسه‌ها از بروشور‌های فرهنگی با تذکرات اخلاقی و رفتاری استفاده کنیم تا در فرصت کوتاه زمان سفر درون شهری امکان مطالعه فراهم شود.

استاندار اردبیل در پایان سخنان خود ضرورت استفاده از ظرفیت‌های خالی مساجد و پایگاه‌ها را یادآور شد و اظهار داشت: ما متاسفانه بعد از دفاع مقدس از این فضاها درست و دقیق استفاده نکردیم و شایسته است از 4 هزار واحد پایگاه مساجد در زمینه‌های توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و کتابخوانی بهره‌برداری درست شود.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول