به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از واحد رسانه شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان، حسین مناجاتیزاده در این مورد اظهار داشت: اکنون در کشور، جایگاهی که نیازهای پژوهشی صنعت کشور در آنجا به صورت طبقهبندی و کلاسهبندی شده، ثبت و به دانشگاهها و گروههای پژوهشی ارائه شود وجود ندارد و ارائه غرفه به شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاه فولاد میتواند به تحقق این مهم کمک کند.
وی ادامه داد: ایجاد یک غرفه یا میز در کنار نمایشگاه برای ثبتنام و ارائه نیازهای پژوهشی در راستای بومیسازی آنها میتواند شرایط خوبی را برای پیشرفت صنعت و نزدیکی دانشگاه به صنعت ایجاد کند و نمایشگاه در این میان نقش مرکزی و محوری دارد.
این استاد دانشگاه نجفآباد در تبیین ضرورت این اقدام اظهار داشت: چرا که اساتید ممکن است به چند کارخانه محدود سر بزنند و نیازها را بررسی کنند اما این اعلام نیازها بسیار پراکنده است و باید در جایی منسجم شود به همین دلیل غرفه یا میزی که با عنوان نیازسنجی این پژوهشها در نمایشگاه دائر میشود، باید چند نفر از اساتید دانشگاه و چند نفر از صنعتگران را همراه داشته باشد تا پیشنهادات را بررسی کنند تا اگر آکادمیک نیست آکادمیک کنند و اگر کاربرد صنعتی ندارد، این کاربرد را برای آن تعریف کنند.
وی افزود: بسیاری از کارخانهها به دنبال این هستند که نیازهای پژوهشی خود را مطرح کنند و نمایشگاه میتواند جایگاه خوبی برای برطرف کردن این نیازهای پژوهشی و بومیسازی آنها باشد.
مناجاتیزاده تصریح کرد: همچنین میتوان نیازهایی که سالهای قبل مطرح شده و پاسخ گرفته است را به عنوان دستاوردهای نمایشگاههای پیشین به نمایشگاه دور بعد آورد تا شرکتهای صنعتی و کارخانهها و همچنین گروههای پژوهشی و دانشگاهها با انگیزه بیشتری در اینگونه نمایشگاهها شرکت کنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه حتی میتوان این نیازسنجیها را به مسابقه گذاشت تا از این طریق، گروههای تحقیقاتی و شرکتهای دانشبنیان در این مسیر جهتدهی شوند و مانند کنفرانسها و سمپوزیومها هر سال خود را برای این نمایشگاه آماده کرده و با دست پر به نمایشگاه بیایند، گفت: از سوی دیگر با افزایش نقش و حضور دانشگاهها در نمایشگاه، مراکز علمی میتوانند پروژههای صنعتی خود را براساس نیاز روز جامعه تعریف کنند.
مدیر پژوهشی دانشکده مواد دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد بیان داشت: به عنوان نمونه وقتی یک دانشگاه با 50 نیاز پژوهشی در نمایشگاه مواجه شود، بدون تردید دانشجویانش نیز در یک مسیر مشخص قرار میگیرند و پر واضح است که دانشجویان نیز به دنبال پروژههایی هستند که از حمایت صنایع برخوردار شود که در مجموع باید گفت نمایشگاه به خوبی میتواند نیازهای صنعت را تقسیم و محوربندی کند.
وی با بیان اینکه نمایشگاه میتواند یک ستاد مجازی دائمی برای نمایشگاه فولاد داشته باشد، افزود: با راهاندازی این ستاد، پیوند صنعت و دانشگاه به صورت دائمی بین این دو مرکز برقرار میشود.
مناجاتیزاده همچنین پیشنهاد برگزاری جشنواره فولاد را به عنوان یکی از راههای تقویت نمایشگاه فولاد عنوان کرد و پیرامون پیشنهاد خود گفت: انتخاب طرحهای برتر در صنایع، همانند رقابتی که در بخش عملیات حرارتی و یا جشنواره خوارزمی صورت میگیرد، به رشد صنایع فولاد کشور و ایجاد فضای رقابت همراه با خلاقیت در فضای نمایشگاه منجر میشود.
وی اظهار داشت: از طرف دیگر باید نمایشگاه را از سطح متالورژی فراتر برد و با کل بخش مهندسی مواد درگیر کرد.
وی با بیان اینکه از آن جا که شرکتهای داروساز، صنایع لبنی، نساجی و صنایع غیر آهنی قطعات مصرفی فولادی را در تجهیزات خود استفاده میکنند، اضافه کرد: باید همه این شرکتها را به نمایشگاه فولاد آورد چرا که نمایشگاه به طور قطع برای آنها نیز بسیار مفید است.
انتهای پیام/س30/ط4000