اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پژوهشی دانشکده مواد دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد:

نمایشگاه فولاد مرکز دسته‌بندی نیازهای پژوهشی صنایع است

خبرگزاری فارس: مدیر پژوهشی دانشکده مواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: بین دانشگاه و صنعت حلقه مفقوده بزرگی وجود دارد و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها می‌تواند این دو مرکز را به هم متصل کند.

نمایشگاه فولاد مرکز دسته‌بندی نیازهای پژوهشی صنایع است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از واحد رسانه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، حسین مناجاتی‌زاده در این مورد اظهار داشت: اکنون در کشور، جایگاهی که نیازهای پژوهشی صنعت کشور در آنجا به صورت طبقه‌بندی و کلاسه‌بندی شده، ثبت و به دانشگاه‌ها و گروه‌های پژوهشی ارائه شود وجود ندارد و ارائه غرفه به شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه فولاد می‌تواند به تحقق این مهم کمک کند.

وی ادامه داد: ایجاد یک غرفه یا میز در کنار نمایشگاه برای ثبت‌نام و ارائه نیازهای پژوهشی در راستای بومی‌سازی آنها می‌تواند شرایط خوبی را برای پیشرفت صنعت و نزدیکی دانشگاه به صنعت ایجاد کند و نمایشگاه در این میان نقش مرکزی و محوری دارد.

این استاد دانشگاه نجف‌آباد در تبیین ضرورت این اقدام اظهار داشت: چرا که اساتید ممکن است به چند کارخانه محدود سر بزنند و نیازها را بررسی کنند اما این اعلام نیازها بسیار پراکنده است و باید در جایی منسجم شود به همین دلیل غرفه یا میزی که با عنوان نیازسنجی این پژوهش‌ها در نمایشگاه دائر می‌شود، باید چند نفر از اساتید دانشگاه و چند نفر از صنعتگران را همراه داشته باشد تا پیشنهادات را بررسی کنند تا اگر آکادمیک نیست آکادمیک کنند و اگر کاربرد صنعتی ندارد، این کاربرد را برای آن تعریف کنند.

وی افزود: بسیاری از کارخانه‌ها به دنبال این هستند که نیازهای پژوهشی خود را مطرح کنند و نمایشگاه می‌تواند جایگاه خوبی برای برطرف کردن این نیازهای پژوهشی و بومی‌سازی آنها باشد.

مناجاتی‌زاده تصریح کرد: هم‌چنین می‌توان نیازهایی که سال‌های قبل مطرح شده و پاسخ گرفته است را به عنوان دستاوردهای نمایشگاه‌های پیشین به نمایشگاه دور بعد آورد تا شرکت‌های صنعتی و کارخانه‌ها و هم‌چنین گروه‌های پژوهشی و دانشگاه‌ها با انگیزه بیشتری در این‌گونه نمایشگاه‌ها شرکت کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حتی می‌توان این نیازسنجی‌ها را به مسابقه گذاشت تا از این طریق، گروه‌های تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر جهت‌دهی شوند و مانند کنفرانس‌ها و سمپوزیوم‌ها هر سال خود را برای این نمایشگاه آماده کرده و با دست پر به نمایشگاه بیایند، گفت: از سوی دیگر با افزایش نقش و حضور دانشگاه‌ها در نمایشگاه، مراکز علمی می‌توانند پروژه‌های صنعتی خود را براساس نیاز روز جامعه تعریف کنند.

مدیر پژوهشی دانشکده مواد دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد بیان داشت: به عنوان نمونه وقتی یک دانشگاه با 50 نیاز پژوهشی در نمایشگاه مواجه شود، بدون تردید دانشجویانش نیز در یک مسیر مشخص قرار می‌گیرند و پر واضح است که دانشجویان نیز به دنبال پروژه‌هایی هستند که از حمایت صنایع برخوردار شود که در مجموع باید گفت نمایشگاه به خوبی می‌تواند نیازهای صنعت را تقسیم‌ و محوربندی کند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه می‌تواند یک ستاد مجازی دائمی برای نمایشگاه فولاد داشته باشد، افزود: با راه‌اندازی این ستاد، پیوند صنعت و دانشگاه به صورت دائمی بین این دو مرکز برقرار می‌شود.

مناجاتی‌زاده هم‌چنین پیشنهاد برگزاری جشنواره فولاد را به عنوان یکی از راه‌های تقویت نمایشگاه فولاد عنوان کرد و پیرامون پیشنهاد خود گفت: انتخاب طرح‌های برتر در صنایع، همانند رقابتی که در بخش عملیات حرارتی و یا جشنواره خوارزمی صورت می‌گیرد، به رشد صنایع فولاد کشور و ایجاد فضای رقابت همراه با خلاقیت در فضای نمایشگاه منجر می‌شود.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر باید نمایشگاه را از سطح متالورژی فراتر برد و با کل بخش مهندسی مواد درگیر کرد.

وی با بیان اینکه از آن جا که شرکت‌های داروساز، صنایع لبنی، نساجی و صنایع غیر آهنی قطعات مصرفی فولادی را در تجهیزات خود استفاده می‌کنند، اضافه کرد: باید همه این شرکت‌ها را به نمایشگاه فولاد آورد چرا که نمایشگاه به طور قطع برای آنها نیز بسیار مفید است.

انتهای پیام/س30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول