اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

28 خرداد ماه جاری

4 جلد از میراث قطب‌شاهی رونمایی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع ذخایر اسلامی از رونمایی چهار جلد از میراث قطب‌شاهی در روز 28 خرداد در خانه هنرمندان ایران خبر داد.

4 جلد از میراث قطب‌شاهی رونمایی می‌شود

حجت‌الاسلام صادق اشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی هند اظهار کرد: 18 تا 23 خرداد به عنوان هفته فرهنگی ایران و هند نامگذاری شده که سفارت هند در خانه هنرمندان تهران این هفته را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت مجمع ذخایر اسلامی در حوزه شبه قاره هند گفت: این مجمع کتاب‌ها و لوح‌های فشرده نسخه‌های خطی از آثار خطی مربوط به شبه قاره هند را تولید کرده و در نمایشگاه هفته فرهنگی ایران و هند عرضه می‌کند.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی خاطر نشان کرد: لوح‌های فشرده ارائه شده در نمایشگاه این هفته شامل موضوعات میراث دکن، میراث لکنو، قاضی روح‌الله شوشتری، صائب تبریزی، قطب‌‌شاهیان، میراث دهلی، میراث شاه جهان‌آباد، تصویر شبه قاره، تاریخ و جغرافیای هند، تاریخ مغول و پزشکی شبه قاره هند است.

وی از رونمایی میراث قطب‌شاهی در روز 23 خرداد خبر داد و افزود: چهار جلد از این میراث در سمینار روابط فرهنگی ایران و هند با حضور برخی از صاحب‌نظران و اندیشمندان در خانه هنرمندان ایران رونمایی می‌شود.

اشکوری خاطر نشان کرد: تاکنون رسائل فلسفی نظام‌الدین احمد گیلانی، لیلی و مجنون از خمسه میر جمله، بهرام‌نامه یا آسمان هشتم و الحرارت الغریزیه از مجموعه میراث قطب‌شاهی چاپ شده است.

وی عنوان داشت: قطب‌شاهیان از پادشاهان شیعه جنوب هند بودند که 200 سال در آن منطقه حکومت کردند که با مهاجرت بسیاری از ایرانیان به هند در این دوران آثار فراوانی به زبان فارسی و عربی درباره شعر و ادب، تفسیر، پزشکی، فلسفه و عرفان تالیف شده است.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی یادآور شد: تاکنون این میراث در ایران کمتر معرفی شده و با آنکه نسخه‌های میراث در کتابخانه‌های مختلف دنیا وجود دارد ولی بسیار کم چاپ شده است.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول