اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برگزیده همایش سراسری شعر دفاع مقدس:

شاعران دفاع مقدس همرزمان شهدا هستند

خبرگزاری فارس: برگزیده دومین همایش سراسری شعر مقاومت و پایداری دزفول، فعالان عرصه شعر در کنگره‌های دفاع مقدس را هم‌رزمان شهدا ذکر کرد که زینب‌گونه رسالت آنان را به دوش می‌کشند.

شاعران دفاع مقدس همرزمان شهدا هستند

احمدرضا قدیریان، شاعر ابرکوهی دارنده رتبه نخست دومین همایش سراسری شعر مقاومت و پایداری در بخش شعر کلاسیک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: ایستادگی و پایداری در برابر هجوم دشمن خارجی و قیام‌های مردمی علیه حکومت‌های فاسد و ستمگر داخلی از افتخارات ملت‌های مقاوم و آگاه در طول تاریخ به شمار می‌رود.

وی افزود: در چند دهه اخیر تاریخ کشورمان، این هر دو اتفاق با فاصله اندکی از یکدیگر به وقوع پیوست و مردم ما در هر دو صحنه پیروز و افتخارآفرین ظاهر شدند و به همین دلیل باید یاد و خاطره این اتفاق‌های عظیم را زنده نگاه داریم و ایثارها و جانبازی‌هایی را که نسل جوان دیروز برای دفاع از عقیده و سرزمین خود به نمایش گذاشت، برای نسل جدید و نسل‌های بعد، شرح دهیم تا همگان بدانند برای حفظ دین و میهن اسلامی، چه هزینه‌های ارزشمند و بزرگی داده شده است.

* شرح دلاوری‌ها و ایثارها باید ثبت شود

قدیریان بیان کرد: گذشته از ثبت این رویدادهای بزرگ در صفحات تاریخ، باید آنچه را که رخ داده است با همه عظمتش و با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش به گونه‌های مختلف دیگری جاودانه کرد.

وی ادامه داد: یکی از این شیوه‌ها، بازگویی و بازآفرینی این افتخارات تاریخی در قالب‌های گوناگون هنری است که از میان این قالب‌ها، شعر جایگاه ویژه‌ای دارد.

قدیریان خاطرنشان کرد: شعر، زبانی است که با احساس می‌آمیزد و به همین دلیل تأثیرگذار و ماندگار است و می‌تواند واقعیت‌های دیروز و امروز را به روشنی و با بیانی شیوا و زیبا به نسل‌های بعد منتقل کند.

* شاعران دفاع مقدس اهداف دفاع مقدس را تبیین می‌کنند

وی یادآور شد: به نظر من شاعرانی که در کنگره‌های شعر به بیان شاعرانه اتفاقات دوران دفاع مقدس می‌پردازند، هم‌رزمان و همسنگران همان رزمندگان و ایثارگرانی هستند که در سنگرهای دفاع از اسلام و ایران، تفنگ به دست گرفتند و با دشمن جنگیدند.

قدیریان ادامه داد: تفاوت این دسته از شاعران با رزمندگان دوران جنگ در این است که امروز به جای سلاح، ابزار هنر را به دست گرفته‌اند و با قلم خود هدف مقدس رزمندگان را ترسیم و تبیین می‌کنند و راه و وظیفه دشوار اما مقدس آنان را به نسل امروز یادآور می‌شوند.

وی اظهار داشت: برخی از این شاعران، خود رزمندگان دیروزند که در شرایط جنگ، راهی حسین‌گونه را برگزیدند و امروز با پایان گرفتن جنگ در جبهه‌ها، رسالتی زینب‌گونه را بر دوش می‌کشند.

* کنگره‌های شعر مقاومت تاثیرگذاری بالایی دارند

قدیریان با بیان اینکه کنگره‌های شعر مقاومت، بستر و زمینه مناسبی را برای شاعران فراهم می‌کنند تا آفریننده آثار هنری خود درباره این موضوع مهم باشند، افزود: فراخوان‌های این کنگره‌ها، خلاقیت هنری شاعران را سمت و سو می‌دهند و جایگاهی هستند که آنان بتوانند آثار هنری خود را عرضه و ارائه کنند بنابراین توجه ویژه به کنگره‌های شعر مقاومت، حرکتی است به سمت آفرینش و خلق شعر دفاع مقدس و ثبت هنرمندانه رویداد مهم و تاریخی مقاومت مردم ایران در برابر تهاجم دشمنان خارجی و آشنا کردن نسل امروز و فردا با حماسه‌ها و دلاوری‌هایی که نسل گذشته آنان برای حفظ دین و میهن از خود نشان داده است.

انتهای پیام/خ10/گ1003

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول