اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی یک سال گذشته

یک میلیارد و 975 میلیون دلار صادرات به عراق انجام شده است

خبرگزاری فارس: فرماندار قصرشیرین گفت: سال گذشته یک میلیارد و 975 میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم.

یک میلیارد و 975 میلیون دلار صادرات به عراق انجام شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، هیئت مذاکره‌کننده ایران و عراق در فرمانداری قصرشیرین دیدار کردند. فرماندار قصرشیرین در این جلسه با اشاره به اشتراکات دینی، مذهبی و قومی دو کشور همسایه گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای گسترش روابط اقتصادی و تعامل بین دو طرف ایرانی و عراقی وجود دارد.

حسین پروین افزود: ما روابط دیرینه‌ای با عراق داریم و قصرشیرین به‌واسطه 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق در دو حوزه حکومت مرکزی و اقلیم کردستان عراق و همچنین اشتراکات فرهنگی، دینی و مذهبی با عراق و با وجود راه‌های ارتباطی و مواصلاتی سهم زیادی در زمینه صادرات به عراق دارد.

وی اظهار داشت: سال گذشته یک میلیارد و 975 میلیون دلار کالا از مرزهای پرویزخان و خسروی به عراق صادر شد و همچنین از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز بالغ بر 455 میلیون دلار کالا از این مرزها به عراق صادر شده که 28 میلیون دلار آن از طریق خسروی بوده است.

وی گفت: خسروی دارای بزرگترین پایانه زمینی بین‌المللی خاورمیانه است که از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای صادرات کالا و همچنین تردد زوار و مسافر برخوردار است که متاسفانه فعلا فقط از بخشی از آن استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: ما در مرز خسروی هرازچندگاهی شاهد تعطیلی مرز به بهانه‌های مختلف هستیم که امیدواریم در این خصوص از سوی طرف عراقی تدبیری اتخاذ شود.

فرماندار قصرشیرین همچنین خواستار ایجاد امکانات رفاهی و ظرفیت‌های مناسب برای زوار ایرانی در مرز منذریه استان دیالی عراق شد و همچنین اعلام آمادگی کرد تا در ایجاد زیرساخت‌ها و انجام مناقصات شرکت‌های ایرانی نیز حضور داشته باشند.

وی خواستار انتقال مکان تخلیه و بارگیری از فضای کوچک فعلی تا آماده شدن زیرساخت‌ها به ضلع جنوبی پایانه در داخل عراق شد.

پای کار آمدن طرف عراقی با توجه به 24 ساعته شدن فعالیت های تجاری در جمهوری اسلامی ایران، ساماندهی کانال انتقال آبهای سطحی، پذیرش علامت استاندارد کالاهای ایرانی از سوی عراق از دیگر مواردی بود که پروین خواستار اجرایی شدن آنها شد.

وی از احداث آزمایشگاه کنترل کیفیت در قصرشیرین خبر داد و گفت: این آزمایشگاه هم‌اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، لذا چشم‌انداز خوبی برای روابط دو کشور داریم.

نماینده وزیر امورخارجه عراق نیز در این جلسه، وضعیت زیرساخت‌ها در مرز خسروی و پرویزخان بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ما هم اعتبارات خوبی برای ایجاد زیرساخت‌ها در مرز منذریه برای امسال در نظر گرفته‌ایم و درصدد احداث پایانه‌ای در این منطقه خواهیم بود.

ولید شلتاغ از توسعه بازارچه با توجه به اینکه در نقطه صفر مرزی قرار دارد خبر داد و خواستار همکاری طرف ایرانی برای تامین آب شرب و برق مرز منذریه شد.

وی گفت: با توجه به تعامل و اشتراکات دو طرف ما آمادگی کامل برای هرگونه همکاری داریم.

انتهای پیام/خ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول