اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری‌همدانی:

پی‌ریزی انقلاب اسلامی بر اساس فرهنگ عاشوراست

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید گفت: پی‌ریزی انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) بر اساس فرهنگ عاشورا و پیام‌رسانی حضرت زینب(س) بوده است.

پی‌ریزی انقلاب اسلامی بر اساس فرهنگ عاشوراست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله حسین نوری‌همدانی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه کنگره ملی حضرت زینب(س) که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی فقه امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: کلمه «زینب» به معنای زینت مقام و مکتب پدر است و حضرت زینب(س) نیز برای انجام رسالت بزرگی به دنیا آمده بود.

وی با اشاره به محیط با عظمت تربیتی این بانوی بزرگوار افزود: پنج نفر از معصومین(ع) یعنی پیامبر اسلام(ص)، حضرت زهرا(س) و امامان معصوم(ع) در اطراف او بودند ضمن اینکه حوادث گوناگونی نیز در دوره‌های مختلف زندگی حضرت زینب(س) روی داد که یکی از مهم‌ترین آنها بیان خطبه حضرت زهرا(س) است.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: حضور در حوادث مختلف تاریخی موجب ساخت شخصیت بزرگ حضرت زینب(س) شد تا اینکه ایشان به واقعه کربلا نزدیک شدند و علاوه بر این حضرت زینب(س) به دلیل بیماری امام سجاد(ع) در کربلا، مقام نیابت از معصوم را نیز داشتند.

وی با بیان اینکه مقام نیابت از معصوم(س) امری بسیار عظیم است گفت: حضرت زینب(س) از طرف اباعبدالله(ع) نیابت داشت ضمن اینکه وصایت نیز از جمله ویژگی‌های ایشان بود.

آیت‌الله نوری‌همدانی بیان داشت: در جریان کربلا دو نفر پرچم‌دار حضور داشتند که حضرت سیدالشهدا(ع) تا ظهر آن روز این وظیفه را بر عهده داشت اما بعد از آن حضرت زینب(س) پیام‌رسانی و ابلاغ شایستگی‌های ائمه اطهار(ع) را بر عهده گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه روضه‌خوانی صحیح نوعی از پیام‌رسانی بوده است ابراز کرد: نخستین حرکت در این زمینه توسط حضرت زینب(س) صورت گرفت به طوری که در صحنه قتل‌گاه، روضه‌خوانی و مرثیه‌خوانی ایشان موجب تأثر دوست و دشمن و گریه آنان شد.

وی افزود: ترجمه و توضیح خطبه‌های حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) با قلمی روان در شرایط کنونی بسیار سازنده بوده و موجب تأثیرگذاری بر مردم می‌شود زیرا این دو خطبه نقش‌آفرینی زیادی در طول تاریخ از جمله در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته‌اند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به شجاعت و شهامت علوی که توسط حضرت زینب(س) در دارالخلافه کوفه به نمایش گذاشته شد خاطر نشان کرد: معاویه بیش از 70 هزار منبر را در مناطق مختلف کشور اسلامی به منظور لعن و سبّ علی(ع) اختصاص داده بود و شام مرکز این اقدامات محسوب می‌شد و حضرت زینب(س) در چنین شرایطی به عنوان اسیر وارد این شهر شد.

این مرجع تقلید اذعان داشت: حضرت زینب(س) در مجلس یزید، وی را کافر خطاب می‌کند و بیش از 14 موضوع را در خطبه خویش یادآور می‌شود.

وی با بیان اینکه جریان پیام‌رسانی حضرت زینب(س) درس بزرگی برای همه اقشار جامعه به ویژه زنان و طلاب محسوب می‌شود گفت: انقلاب اسلامی ایران در سایه فرهنگ عاشورا به وجود آمد زیرا امام خمینی(ره) نیز فرموده است امام حسین(ع) راه را برای ما مشخص کرده و ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به الگوگیری امام راحل(ره) از امام حسین(ع) ابراز کرد: پی‌ریزی انقلاب بر همین اساس بوده و تمام شهدا و ملت ایران نیز نقش پیام‌رسانی انقلاب را بر عهده گرفتند.

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: به عقیده امام خمینی‌ نقش زنان در انقلاب کمتر از مردان نبوده است.

وی با بیان اینکه پیام انقلاب اسلامی امروز به تمام کشورهای اسلامی نظیر مصر، لیبی و تونس رسیده است بیان داشت: تمام حرکت‌هایی که علیه دیکتاتورهای منطقه صورت گرفته حاصل بیدارگری انقلاب اسلامی است و علاوه بر آن، این پیام به کشورهای اروپایی و آمریکا نیز رسیده و اعتراضات کنونی در این مناطق ناشی از همین مسئله است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به تلاش همیشگی دشمنان علیه اسلام و انقلاب اسلامی گفت: به بیان رهبر معظم انقلاب، دشمنان با ایران هسته‌ای مشکل ندارند و هیاهوی کنونی آنها بهانه‌ای بیش نیست بلکه مشکل اساسی آنها، انقلاب اسلامی است اما آنها باید بدانند که این شعله خاموش شدنی نبوده و به قیام مهدی ختم می‌شود.

این مرجع تقلید انتظار ظهور را افضل اعمال دانست و تصریح کرد: امام خمینی(ره) نیز معتقد بود که انقلاب اسلامی ایران، زمینه‌ساز ظهور بوده و محرومان جهان روزبه‌روز قوی‌تر و مستکبران دچار زوال خواهند شد.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول