اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین:

تمامی عبادت‌های شاخص در دل اعتکاف نهفته است

خبرگزاری فارس: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اعتکاف را از عبادت‌های کامل برشمرد و گفت: تمام عبادت‌های شاخص و مهم در دل اعتکاف نهفته است.

تمامی عبادت‌های شاخص در دل اعتکاف نهفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، حجت‌الاسلام علی نعمت‌اللهی پیش از ظهر امروز در جمع معتکفان شهرستان آبیک در مسجد ولی‌عصر (عج) این شهرستان اظهار کرد: تمام عبادات نظیر روزه، اقامه نماز مستحبی، نشستن در مسجد، دعا و نیایش و ادعیه پرفضیلت در اعتکاف گنجانده شده است که معتکفان باید به نحو احسن از این سفره فیض الهی استفاده کنند.

وی افزود: اعتکاف سنت نبوی است که ائمه اطهار (ع) به این مسئله اهتمام داشتند، به ویژه در سه روز ماه رجب که اعتکاف وارد شده است.

این مسئول ادامه داد: در گذشته اعتکاف در چند شهر برگزار می‌شد، ولی امروز در شهرها و روستاهای بزرگ مردم مشتاقانه به این مراسم معنوی روی می‌آورند و این مهم بیانگر این است که اعتکاف به سمت عام و فراگیر شدن به پیش می‌رود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان این مطلب که نیمی از وجود انسان مادی و نیمی دیگر آسمانی است، تصریح کرد: نیمه الهی انسان به عبادت و رزق معنوی نیاز دارد که انسان نباید از آن غفلت کند.

نعمت‌اللهی افزود: انسان نباید از دو دشمن قسم خورده بیرونی و درونی خویش غفلت بورزد، چراکه دشمن بیرونی یعنی ابلیس از یک طرف و دشمن درونی یعنی هوای نفس از سویی دیگر انسان را تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: وجود ابلیس که از سوی ذات اقدس الهی به عنوان مأمور برای انسان قرار داده شده و به دلیل عدم سجده بر انسان تا قیامت و بنابر مصلحت الهی مهلت گرفت و قسم تاریخی خورده که انسان‌ها به جز انسان‌های مومن و به حقیقت اخلاص رسیده را گمراه کند.

این مسئول اضافه کرد: هوای نفس نیز انسان را به بدی‌ها، آلودگی و ارتکاب گناه وادار می‌کند.

اعتکاف، فرصت مناسب برای زدودن غبار دل‌هاست

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه گفت: اعتکاف فرصت مناسبی است که انسان غبارها و زنگارهای گناه را از دل بزداید و با عبادت و نیایش و صفا و جلا دادن، لعاب معنویت را به دلش بچسباند.

نعمت‌اللهی خاطرنشان کرد: جوانان باید قدر لحظات اعتکاف و عبادات آن را بدانند، چراکه در حدیث قدسی آمده است "هر شب ملکی بین آسمان و زمین فریاد می‌زند ای جوانان بیست ساله برای مادیات و معنویات بکوشید تا به مرحله کمال برسید." لذا جوانان باید قدر بهار زندگی خود را بدانند و آن را در مسیر معنویت استفاده کنند، چراکه معلوم نیست این فرصت ارزشمندی که برایشان پیش آمده، تکرار شود. 

وی افزود: انسان می‌تواند تا ملاقات خدا پیش رود و در این مقام خدای متعال را ببیند.

این مسئول بیان کرد: علمای اخلاق برای قرار گرفتن انسان در مسیر تعالی سه مرحله ورع، تقوا و صدق را ترسیم کرده‌اند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین انجام واجبات و ترک محرمات را ورع، انجام واجبات و ترک محرمات به همراه انجام مستحبات و ترک مکروهات را تقوا تعریف کرد و افزود: در مرحله صدق انسان به جایی می‌رسد که علاوه بر انجام واجبات و مستحبات و ترک حرام و مکروهات نسبت به مباح نیز بی‌توجه است.

نعمت‌اللهی ادامه داد: امام علی (ع) ورع، تلاش و کوشش در زندگی مادی و معنوی، داشتن عفت و پاکدامنی را چهار استراتژی یک مومن ذکر کرد.

این مسئول اضافه کرد: بی‌توجهی به بی‌عفتی برای جامعه آسیب‌زاست که می‌طلبد زنان و مردان عفت و پاکدامنی را در نظر بگیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین یادآور شد: گرچه رسیدن انسان به مراحل ورع، تقوا و صدق کار سختی است، ولی انسان ظرفیت طی این مراحل را دارد و می‌تواند به آن مراحل دست یابد.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول