اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد:

اجرای طرح بهشت‌آباد چشمه‌های آب را خشک می‌کند

خبرگزاری فارس: ‌رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد گفت: اجرای طرح انتقال آب بهشت‌آباد موجب برهم خوردن تعادل در منطقه و خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌های مهم تأمین آب در منطقه شرقی استان خواهد شد.

اجرای طرح بهشت‌آباد چشمه‌های آب را خشک می‌کند

حسین صمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم و مطرح در کنار کمبود و تقاضای آب در جوامع، مسئله چگونگی مدیریت صحیح منابع آبی است.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب در تمامی دوران‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده است، گفت: از این رو این مسئله به عنوان یکی از اساسی‌ترین اقدام دولت‌ها همواره مورد توجه قرار گرفته است.

صمدی رعایت اصول مدیریت جامع منابع آب، عدالت اجتماعی و حفاظت محیط زیست در تصمیم‌گیری در مورد اجرای طرح‌های انتقال آب را امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: با توجه به تنوع و پیچیدگی فراوان در معیارهای تعیین شده استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چند معیار امری کاملا اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد ادامه داد: طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای به دلیل تغییر در رژیم طبیعی دو حوزه مبدأ و مقصد از اهمیت و حساسیت بالاتری نسبت به سایر طرح‌های آبی برخوردارند و تجارب مثبت و منفی بسیاری در سطح کشور و دنیا در مورد اینگونه طرح‌ها وجود دارد.

وی طرح انتقال آب رودخانه بهشت‌آباد به فلات مرکزی ایران را از جمله طرح‌های چالش‌انگیز برشمرد و گفت: به لحاظ ابعاد و به ویژه طول 65 کیلومتری تونل انتقال، در سال‌های اخیر منشأ چالش‌های جدی متخصصان و سیاست‌گذاران بخش آب شده است.

صمدی به‌طور اجماع به مهم‌ترین ویژگی‌های زمین‌شناختی اجزای مختلف این طرح ملی پرداخت و بیان داشت: بررسی‌های صحرایی و مرور مطالعات انجام شده توسط مشاور طرح نشانگر مشکلات جدی در مراحل اجرایی طرح است.

به گفته وی، وجود تشکیلات زمین‌شناسی حساس به فرسایش و لغزش در محل مخزن سد بهشت‌آباد موجب پر شدن سریع مخزن پس از آبگیری خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد افزود: از سوی دیگر عبور مسیر تونل از مرز پهنه‌های زمین ساختی زاگرس و ایجاد موانع جدی فراروی حفاری با دستگاه TBM موجب برهم خوردن تعادل هیدرولوژی آبخوان‌های کارستیک و حتی آبرفتی شرق استان شده و خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌های کارستیک مهمی مانند چشمه سلم، چشمه آب شرب روستای سلم، چشمه وقت و ساعت، چشمه آب شرب فرخشهر و منابع آب دشت شهرکرد را موجب خواهد شد.

وی تصریح کرد: به منظور پیشگیری از چالش‌‎های اجتماعی مترتب بر این پروژه، بازنگری در مطالعات توسط مشاور ذی‌صلاح و نیز انجام مطالعات مهندسی ارزشی برای اتخاذ شیوه مناسب انتقال امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

انتهای پیام/ع10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول