اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روزنامه روس:

مناقشه روسیه و غرب بر سر سوریه ممکن است بحرانی شود

خبرگزاری فارس: شکست طرح صلح "کوفی عنان" و تحقق سناریوی نظامی علیه سوریه که ممکن است در خارج از چارچوب شورای امنیت صورت گیرد مناقشه روسیه و غرب بر سر سوریه را تشدید و به آستانه درگیری نظامی خواهد کشاند.

مناقشه روسیه و غرب بر سر سوریه ممکن است بحرانی شود

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، "سوزان رایس" نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل هشدار داد که عملیات نظامی در سوریه ممکن است در خارج از چارچوب شورای امنیت که روسیه در آن حق وتو دارد، صورت بگیرد. اگر چنین سناریویی تحقق یابد، این مسئله تکرار حادثه سال 1999 و بمباران یوگسلاوی توسط ناتو و بدون قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.  در این صورت بحران در روابط روسیه و غرب شدیدتر خواهد شد و حتی ممکن است به آستانه مناقشه نظامی برسد، همانطور که در سال 1999 منجر به آن شد که نیروهای نظامی روسیه فرودگاه پریشتینا را تصرف کرده و در آنجا مستقر شدند. 

امروز مهلت تعیین شده از سوی گروه‌های مخالف مسلح به دولت سوریه در خصوص اجرای مفاد طرح صلح "کوفی عنان" نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در حل بحران این کشور و در غیر این صورت از سرگیری اقدامات نظامی به پایان می‌رسد.

به گفته نماینده آمریکا در سازمان ملل، عملیات یک‌جانبه نظامی علیه مقامات دمشق ممکن است در صورت شکست قطعی طرح تحقق یابد.

این در حالی است که روسیه تاکید کرده که بر مواضع خویش در قبال سوریه اصرار داشته و حاضر به تغییر آن نیست. این در حالی است که کلینتون روز گذشته مقامات مسکو را متهم کرد که با برخورد خویش باعث بروز جنگ داخلی در سوریه خواهند شد.

به نوشته این روزنامه، البته هنوز تا زمانی که آمریکا تصمیم به مداخله نظامی در بحران سوریه بگیرد، فاصله زیادی باقی است. به عقیده کارشناسان، در حالیکه تنها 5 ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، "باراک اوباما" تمایلی برای راه اندازی یک مناقشه جدید نظامی در منطقه خاورمیانه ندارد، درحالی‌که وعده های وی در خصوص خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از عراق و افغانستان هنوز بطور صد درصد عملی نشده است.

ضمن اینکه درگیر شدن آمریکا در یک عملیات درازمدت نظامی دیگر در بحبوبه بحران اقتصادی در جهان بعید است اصلا به نفع این کشور باشد. بدین ترتیب شرکت نیروهای نظامی آمریکایی در یک جنگ زمینی در خاک سوریه را هیچکس در واشنگتن بطور جدی دنبال نمی‌کند. صحبت تنها بر سر حملات هوایی، طبق سناریوی لیبی است.

البته کارشناسان نظامی اعتراف می‌کنند که عملیات نظامی هوایی علیه رژیم بشار اسد به مراتب دشوارتر از مقابله با نیروهای "معمر قذافی" خواهد بود. اولا سوریه دارای سامانه دفاع ضد هوایی قدرتمندی است. در ثانی در سوریه «منطقه انقلابی» نظیر شهر بنغازی در لیبی وجود ندارد که عرصه‌ای برای شکل دهی گروه‌های نظامی و تلاش برای تسخیر پایتخت شود.

سوم اینکه در صورت حملات هوایی در سوریه، برخلاف لیبی که تاسیسات نظامی در خارج از شهرها قرار داشتند، میزان تلفات در میان مردم غیرنظامی بسیار زیاد خواهد بود.

و چهارم اینکه در سوریه جامعه مدنی از لحاظ نژادی و مذهبی دارای شکاف است و شرکت مستقیم غرب در یک درگیری نظامی در طرف مخالفان سنی در این کشور می‌تواند باعث عواقب غیرقابل پیش بینی در کل منطقه، بخصوص در عراق و لبنان شود.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول