اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه پیش‌گیری دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور:

تحقق 75 درصد سیستم بهداشتی برعهده مردم است

خبرگزاری فارس: مدیرگروه پیش‌گیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور گفت: سیستم بهداشتی می‌تواند 25 درصد انجام وظیفه کند و 75 درصد باقی مانده مربوط به مردم و دستگاه‌های دیگر است.

تحقق 75 درصد سیستم بهداشتی برعهده مردم است

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، محمد آذینی ظهر امروز در کارگاه آموزشی "مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذا" اظهار داشت: از اهداف این کارگاه حساس‌‌سازی و آمادگی تیم‌های واکنش سریع در برابر بیماری‌ها است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور افزود: این تیم‌ها که شامل پزشک، نیروی‌‌های بهداشت محیط هستند با گزارش به موقع همکاران از این بیماری، مداخله این تیم مؤثر و به ‌موقع باشد.

وی اظهار داشت: سیستم بهداشتی می‌تواند 25 درصد انجام وظیفه کند و بقیه مربوط به مردم و دستگاه‌های دیگر است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور با اشاره به نزدیک شدن فصل تابستان، گفت: مردم باید برای جلوگیری از هر نوع بیماری منتقله، مواد غذایی خود را از مکان‌هایی که مجوز بهداشتی دارند تهیه کنند و پرسنل و کارکنانی که با مواد غذایی مردم سر و کار دارند ضمن داشتن کارت بهداشتی، بهداشت فردی را رعایت کنند تا در برابر این نوع بیماری‌ها ایمن باشند.

وی اظهار کرد: بیماری وبا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های منتقله از راه آب و غذا است که با اسهال شدید، بدون درد شکم و بدون تب ظاهر شده و در صورت عدم درمان با آب و الکترولیت‌ها مرگ و میر ناشی از این بیماری 50 درصد و با درمان مناسب کم‌تر از یک درصد است.

وی تأکید کرد: این افراد باید با ایجاد هر نوع علامتی به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی مراجعه کنند و هم‌چنین در استفاده از کنسروها موارد را رعایت و آن را حداقل 20 دقیقه بجوشانند.

آذینی هم‌چنین خطاب به همکاران خود گفت: از همکاران انتظار می‌رود نظام مراقبت را به ‌طور کامل رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور افزود: همه همکاران باید گزارش‌های به موقع، کامل و قابل اعتماد ارائه دهند و پزشکان هم‌چنین باید همکاری نزدیک با نیروهای پیش‌گیری و مبارزه با بیماری‌ها و نیروهای بهداشت محیط و حرفه‌ای برقرار کنند تا عملکرد بهتری را شاهد باشیم.

زهرا خیری پزشک اپیدمیولوژی (سل) دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: تعداد 236 مورد بیماری حصبه در سراسر کشور در سال 90 گزارش شده است که 45 درصد آن روستایی و بقیه شهری بودند که 55 درصد از بیماران را زنان تشکیل می‌دادند.

وی افزود: از جمله بیماری‌هایی که به ‌وسیله آب و غذا منتقل می‌شود، تیفوئید یا حصبه است.

پزشک اپیدمیولوژی سل اظهار داشت: با برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی و تأمین آب سالم و دفع بهداشتی، این بیماری از ردیف بیمار‌ی‌های مشکل و حاد کشور خارج شده است.

وی اضافه کرد: برخی از علائم حصبه عبارتند از سردرد، درد شکم، تب بیش از یک هفته، اسهالی که در کودکان و شیرخواران بیشتر است.

پزشک اپیدمیولوژی سل افزود: حصبه مزمن عوارضی از قبیل خونریزی روده و سوراخ شدن آن را در پی دارد.

این پزشک متخصص ادامه داد: از دیگر بیماری‌های منتقله، بیماری اسهال خونی بوده که این بیماری یک بیماری ویروسی، باکتریالی و انگلی است که می‌تواند از این طرق وارد بدن شود.

خیری گفت: این بیماری در سال گذشته 9 هزار و 773 مورد گزارش شده که میزان مرگ و میر آن 35 مورد بوده است.

پزشک اپیدمیولوژی سل یادآور شد: بوتولیسم نیز یک بیماری باکتریایی است که از طریق مسمومیت غذایی به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: این نوع بیماری از سه طریق غذا، زخم و شیرخواران منتقل می‌شود که نوع شایع آن در ایران از طریق غذا است که این بیماری بر روی سیستم عصبی تأثیر مستقیم دارد.

خیری علائم این بیماری را دو‌بینی، بی‌اشتهایی، فلج شل پایین رونده، یبوست، گریه ضعیف به خصوص در کودکان، گرفتگی صدا، کاهش کنترل سر و فلج تنفسی که به مرگ فرد منجر می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال 90 نیز 493 مورد بوتولیسم گزارش شده که 436 مورد مشکوک و 30 مورد محتمل و 27 مورد قطعی بوده است و 12 نفر به وسیله این بیماری از دنیا رفته‌اند.

پزشک اپیدمیولوژی سل گفت: عواملی از قبیل ماهی دودی، اشپل ماهی، پنیر کیسه‌ای، سبزیجات، حبوبات خانگی، کنسرو ماهی و دوغ می‌تواند ناقل این بیماری باشد.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول