اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با سخنرانی آیت‌الله جوادی‌آملی

مراسم بزرگداشت آیت‌الله حق‌شناس در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس از اساتید حوزه علمیه تهران در قم برگزار خواهد شد.

مراسم بزرگداشت آیت‌الله حق‌شناس در قم برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم همزمان با فرا رسیدن چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس استاد حوزه‌های علمیه تهران مراسم بزرگداشتی روز پنجشنبه از ساعت 10 تا 12 صبح با سخنرانی آیت‌الله جوادی‌آملی در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار می‌شود.

همچنین روز گذشته نیز از ساعت 15 تا 17 مراسم بزرگداشتی در مسجد دانشگاه تهران برگزار شده و یاد و نام این مرحوم گرامی داشته شد.

بر اساس این گزارش آیت‌‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس(تهرانی) در سال 1298 هجری شمسی در تهران در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات مقدماتی و ادبیات را در محضر آیت‌‌الله حاج شیخ محمدرضا تنکابنی فرا گرفت و عرفان را نیز از محضر آیت‌الله شاه‌آبادی تلمذ کرد.

ایشان همچنین دروس فقه و اصول را در هجرتی که در سال 1358 هجری قمری به قم داشت از محضر بزرگانی چون آیت‌الله حجت، آیت‌الله خوانساری و آیت‌الله العظمی بروجردی فرا گرفت.

وی مدتی نیز از محضر فقه و اصول امام خمینی بهره‌مند شد و البته مراوداتی در بحث اخلاق با امام راحل نیز داشت.

وی اجازه اجتهاد خود را از بزرگانی چون آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی، ‌آیت‌الله سید محمد حجت، شیخ عبدالنبی عراقی و آیت‌الله شاه‌آبادی دریافت کرد.

آیت‌الله حق‌شناس از شاگردان آیت‌الله سید علی حائری، میرزای تنکابنی و شیخ محمدحسین زاهد بود. وی از شاگردان درس عرفان آیت‌الله شاه‌آبادی و امام خمینی (ره) بود و این عالم فرهیخته علاوه بر زبان عربی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی هم مسلط بود.

این استاد حوزه در سال 1373 هجری قمری در پی درخواست مردم به تهران عزیمت کرد و تا پایان عمر به تهذیب نفس جوانان و اهل علم و طلاب و کسبه مشغول بود.

وی مدتی نیز رئیس مدرسه فیلسوف‌الدوله و شهید بهشتی بود و در آنجا به تدریس مکاسب و کفایه در فقه و اصول و منظومه سبزواری در حکمت همت داشت.

آیت‌الله حق‌شناس با وجود مشغله فراوان در امور شرعی و دروس حوزوی و تدریس کتب فنی از مسائل روز و سیاسی بی‌خبر نبود و دقت خاصی داشت.

رساله‌ای در ارث زوجه، تقریرات فقه مرحوم آیت‌الله حجت، تقریرات اصول آیت‌الله خوانساری، تقریرات فقه و اصول آیت‌الله بروجردی و... از جمله آثار این مرحوم به شمار می‌رود.

این عالم ربانی در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر این عالم بزرگوار‌ دوم مرداد ماه سال 86 از مسجد ارک تهران واقع در خیابان 15 خرداد به سوی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی تشییع شده و در همان مکان مقدس به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول