اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم ارومیه در مجلس:

عهدنامه ترکمانچای فاقد اعتبار قانونی است

خبرگزاری فارس: جمهوری آذربایجان به لحاظ اشتراکات فرهنگی و پیوندهای تاریخی جمعیت دو کشور از استعداد و قابلیت بالایی برای نزدیکی برخوردار است اما شواهد حاکی است دو کشور نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های موجود برای همکاری استفاده کنند.

عهدنامه ترکمانچای فاقد اعتبار قانونی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه روابط دو کشور آذربایجان و ایران با گذشت زمان به تدریج با بی‌اعتمادی و سوءظن همراه شده و رو به سردی گذاشته است، در مجموع بررسی روابط این دو کشور نشان می‌دهد که این روابط در ابتدا دوستانه و از نظر تجاری - اقتصادی در سطحی بود که ایران را در جایگاه عمده‌ترین شریک اقتصادی آذربایجان قرار می‌داد اما به تدریج این روابط هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی دچار چالش‌هایی شده است.

به طور کلی با توجه به اقداماتی از قبیل حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب ضد ایرانی، تصویب قانون جدایی دین از سیاست و سرکوب فعالان اسلامی به جرم جاسوسی و همکاری با ایران، انجام تبلیغات منفی در رسانه های گروهی دولتی و غیردولتی آذربایجان علیه ایران، گسترش همکاری‌های نظامی با آمریکا و گسترش رو به بهبود روابط این کشور با اسرائیل، اقدامات ضد شیعی و ضد ایرانی و همه و همه از عواملی هستند که باعث سردی روابط بین ایران و آذربایجان شده است. بر همین اساس است که نمایندگان مجلس درصدد بررسی قرارداد ترکمانچای‌ در صورت ادامه سیاست‌های آذربایجان هستند. در همین راستا خبرگزاری فارس گفت و گویی با نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی انجام داده است که می‌خوانید:

فارس: اخیراً اقدامات ضدشیعی و ضدایرانی دولت باکو گسترش یافته است. دولت جمهوری اسلامی و نیز مجلس شورای اسلامی که تجلی اراده مردم است در این زمینه چه موضعی دارند؟

قاضی‌پور: کشور کوچک آذربایجان که از ایران بزرگ اسلامی منفک شده به مدت 70 سال در سلطه کمونیست‌ها بوده و مردم مسلمان و انقلابی آذربایجان در این مدت اسلام و مکتب خود را حفظ کردند، حیدر علی‌اف با وجود اینکه در منطقه از اسلام سخن می‌گفت اما در پشت پرده مخالف اسلام بود و از مکتب کمونیست حمایت می‌کرد و امروز الهام علی‌اف جانشین پدر شده و همین سیاست را در پیش گرفته است.

از طرفی با توجه به روابط نزدیک آذربایجان با آمریکا و اسرائیل، این کشورها از نفوذ شیعه در آذربایجان وحشت دارند و درصدد برآمده‌اند تا اسلام فراتر از باکو به مناطق دیگر گسترش نیابد چراکه در شیعه باب شهادت وجود دارد و مانع گسترش این باب در آذربایجان هستند اما غافل از این هستند که ماهیت ضداسلامی این دولت برای مردم مسلمان آذربایجان با حاکمیت هفتاد ساله کمونیست‌ها و شرایط فعلی روشن‌تر شده به طوری که تجمعات مسلمانان باکو در روزهای تاسوعا و عاشورا نشان‌دهنده این عظمت است.

فارس: در همین حال همایش مبتذل «یوروویژن» که توسط دولت باکو برپا می‌شود نیز در همین راستا است؟

نوکران آمریکا و انگلیس کور خوانده‌اند، مسلمانان آذربایجان خود جوابگوی این عملکرد بسیار بد رهبران فعلی هستند و اجازه نمی‌دهند نوکران انگلیس، آمریکا و اسراییل بیش از این در منطقه اشراف داشته باشند، هراس آنها از شیعیان نشات گرفته؛ از قدرت یک شاخه کوچک شیعه به نام حزب‌الله در لبنان است که اسرائیل را به شکست وادار کرد، شیعیان با پیروی از مرجع تقلید و تبعیت از ولی‌فقیه زمان خود همیشه در صحنه حاضر بوده و از دین خود صیانت می‌کنند و به یقین مسلمانان آذربایجان خود جوابگوی عملکردها خواهند بود.

فارس: جنابعالی مطرح کرده‌اید که موضوع عهدنامه‌ ترکمانچای را برای بررسی تقدیم مجلس خواهید کرد، در این طرح چه مواردی برای حمایت از حرکت بیداری اسلامی در جمهوری آذربایجان پیش‌بینی کرده‌اید؟

قاضی‌پور: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه سیاست مداخله‌جویانه ندارد و با کشورهایی که بر پایه حکومت مردمی هستند ارتباط دارد و اگر حکومت‌ها غیرمردمی باشد مردم آن کشورها خود با مردم ایران اسلامی ارتباط برقرار می‌کنند.

فارس: دولت باکو سال‌هاست که سیاست حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی را در پیش گرفته در این باره موضع جنابعالی چیست و به نظر شما باید چه رفتاری با دولت باکو در پیش گرفت؟

قاضی‌پور: سیاست کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی را مقام معظم رهبری تدوین می‌کند و همه از آن تبعیت می‌کنیم، به هر شکل هر کشوری قصد کودتا و توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشد مسئولان نظام وظیفه دارند با آن برخورد کنند و به یقین جمهوری اسلامی ایران با این عوامل برخورد خواهد کرد؛ در دست ما مدرکی به نام قرارداد ترکمانچای است.

فارس: شاید دولت باکو و حامیان خارجی‌اش به دلیل نگرانی از تمایل روز افزون مردم این سرزمین نسبت به وطن اصلی‌شان ایران، طرح‌های گسترده‌ای را اجرا می‌کنند اما سؤال این است که آیا این عهدنامه وجهه قانونی دارد؟

قاضی‌پور: این قرارداد از فروپاشی تزار و شوروی سابق فاقد اعتبار قانونی است. با توجه به تکاپوی ضدایرانی باکو و تلاش مسئولان آن برای پناه دادن به گروه‌های منافقان و ضدانقلاب اگر مسئولان باکو و سران حکومت به این کار خود پافشاری کنند به یقین مجلس این عهدنامه را مورد بررسی قرار خواهد داد، آذربایجان ایران در مقابل هر اقدام ضدانقلابی و ضدایرانی مقاومت می‌کند.

فارس: همان‌گونه که منابع رسمی از جمله وزارت اطلاعات اعلام کردند ترور برخی دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط رژیم صهیونیستی با همکاری سرویس امنیتی دولت باکو صورت گرفته است نمایندگان آذربایجان آیا پیگیر تنبیه عملی دولت باکو هستند؟

قاضی‌پور: شورای امنیت ملی در این زمینه تصمیم می‌گیرد و ما تابع سیاست‌ها و مصوبات شورای امنیت ملی هستیم، اگر این شورا تصویب کند ما هم اجرا می‌کنیم.

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول