اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

تولد نوزادان مبتلا به اختلالات گفتاری در مادران شاغل بیش‌تر است

خبرگزاری فارس: مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: احتمال تولد نوزادان مبتلا به اختلالات گفتار و زبانی در مادران شاغل که وقت مناسبی برای زبان‌آموزی فرزندان خود نمی‌گذارند، بیش‌تر است.

تولد نوزادان مبتلا به اختلالات گفتاری در مادران شاغل بیش‌تر است

بیژن شفیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در بسیاری از مواقع فرزندان مادران شاغل که در زمان زبان‌آموزی خود به جای اینکه در آغوش مادر خود باشد، روبروی  کامپیوتر نشسته و دور از جمع خانواده به سر می‌برد احتمال ابتلا به اختلالات گفتاری و زبانی بیش‌تر است.

وی افزود: مادرانی که مبتلا به کم‌خونی شدید یا حتی بیماری‌های عفونی باشند، بیش‌تر احتمال دارد که فرزند مبتلا به این نوع ناهنجاری‌ها را متولد کنند.

مدیرگروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اصفهان بیش‌ترین افراد مبتلا به ام‌اس را دارد و این بیماران نسبت به سایر افراد بیش‌تر در معرض ابتلا به اختلالات گفتار و زبانی هستند، شاهد اختلالات گفتار و زبان در موتورسواران بیش از سایر گروه‌ها هستیم زیرا که سالانه آمار تصادفات در این افراد بیش از سایر گروه‌ها به وقوع می‌پیوندد. 

شفیعی با اشاره به اینکه ارتباط بین لکنت زبان و مواد غذایی مصرفی و موثر در آن اثبات شده است، بیان داشت: هنوز مقاله علمی که بتواند ارتباط بین مواد غذایی زنان باردار و ایجاد ناهنجاری و اختلالات گفتار و زبان در فرزندان را  ثابت کند، وجود ندارد.

وی اضافه کرد: احتمال تولد نوزادان مبتلا به انواع ناهنجاری‌های گفتاری و زبانی در زنان کارگری که در طول دوران بارداری خود در کارخانه‌های صنعتی مختلف به طور مرتب با مواد شیمیایی مضر و مواد آلوده در ارتباط هستند، بیش‌تر است.

مدیرگروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تولد نوزادان مبتلا به اختلالات گفتار و زبانی را در مسموم شدگان با سرب، بیش‌تر دانست و بیان داشت: هر فردی در معرض ابتلا به این دسته از اختلالات و ناهنجاری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در مادران که در دوران بارداری تحت استرس و اضطراب زیاد قرار دارند احتمال تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌های گفتاری و زبانی بیش‌تر است، گفت: هنوز مدرک پزشکی دال بر ارتباط مصرف قرص‌های ضد بارداری با این نوع اختلال‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول