اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رهبر سابق جماعت اسلامی مصر در گفت‌وگو با فارس:

تعدد نامزدها مانع از پیروزی قاطع نامزد‌های اسلامگرا در دور اول انتخابات مصرشد

خبرگزاری فارس: رهبر سابق جماعت اسلامی مصر علت عدم پیروزی نهایی اسلامگرایان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر را در حضور بیش از یک کاندیدا دانست و تاکید کرد که نبود اتحاد بین نامزدهای هم طیف باعث شکستن آراء شد.

تعدد نامزدها مانع از پیروزی قاطع نامزد‌های اسلامگرا در دور اول انتخابات مصرشد

"اسامه رشدی" رهبر سابق جماعت اسلامی مصر در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به اعلام نهایی نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصری و پیشتازی "محمد مرسی" کاندیدای جماعت اخوان المسلمون و "احمد شفیق" آخرین نخست وزیر رژیم حسنی مبارک گفت: گرچه نتایج شمارش آرا نزدیک به هم بود ولی دور دوم انتخابات بین مرسی و شفیق برگزار می‌شود.

وی که از عبدالمنعم ابو الفتوح به عنوان یک چهره اسلام گرا در این انتخابات حمایت کرده بود؛ علت عدم پیروزی نهایی اسلامگرایان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر را در نبود اتحاد و حضور بیش از یک کاندیدای اسلامگرا دانست.

رشدی که در زمان حکومت حسنی مبارک در لندن به سر می‌برد و بعد از پیروزی انقلاب به وطنش بازگشته است؛ با اشاره به تظاهرات فراگیر یک سال گذشته ملت مصر جهت سرنگونی رژیم مبارک، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه اتفاقی در خلال یک سال گذشته رخ داد که ملت مصر به این زودی به یکی از عوامل رژیم مبارک رأی داد؟، گفت: ملت مصر از این تهمت مبراست زیرا آحاد ملت مصر به شفیق رأی نداده‌اند. بلکه او را نمی‌خواهند ولی اینگونه می توانیم بگوییم که مردم به انقلاب رأی داد ولی نبود اتحاد بین نامزدهای هم طیف باعث شکستن آراء شد.

این کارشناس سیاسی مصر با برشمردن تعداد آرای کسب شده توسط نامزدهای ریاست جمهوری تصریح کرد که احمد شفیق تقریباً کمتر از یک چهارم آرایی که ملت مصر به نامزدهای انقلابی دادند را از آن خود کرد. بنابراین نمی‌توان گفت که ملت مصر به شفیق رأی داد، زیرا اکثریت مردم مصر به نامزدهای انقلابی رأی داده‌اند. تقریبا 70 درصد رأی دهندگان به نامزدهای انقلابی رأی دادند.

وی نتائج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری مصر بعد از سرنگونی رژیم مبارک را غافلگیرانه خواند و علت جلو افتادن شفیق از کاندیداهایی از جمله ابو الفتوح و صباحی را بروز چند دستگی میان شخصیت‌های انقلاب بویژه حضور همزمان ابوالفتوح و مرسی از جریان اسلامگرا خواند.

رشدی با بیان اینکه همچنان فرصت بزرگی در اختیار اخوان المسلمون وجود دارد تا نامزد خود را بر کرسی ریاست جمهوری بنشاند، از وجود برخی مشکلات بین این جریان اسلامی با برخی دیگر از جریان‌های سیاسی مصر ابراز تاسف کرد و آن را چالشی بر سر نتایج دور بعدی انتخابات خواند.

وی با بیان اینکه توپ بازی اکنون در زمین حزب عدالت و آزادی شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون است،‌آنها را به ارائه یک برنامه مدوّن سیاسی و تعهدات مبنی بر مشارکت دادن همه طیف‌های سیاسی انقلاب در دولت آتی دعوت کرد و تاکید کرد که چنین گام‌هایی باعث می‌شود که همه آحاد ملت مصر و سایر جریان‌های سیاسی به محمد مرسی رأی دهند.

این نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی مصر با اشاره به مشارکت تقریبا 46 درصدی در انتخابات ریاست جمهوری کشورش، در پاسخ به سئولی مبنی بر اینکه چه گروه‌هایی در این انتخابات شرکت نکردند، گفت: هم اکنون موسم برداشت محصولات کشاورزی و فصل امتحانات نهایی دانش آموزان و دانشجویان است و همین امر باعث شد تا برخی‌ها نتوانند رأی خود را به صندوق‌های رأی بیندازند.

وی با اشاره به شدت گرمای فعلی در مصر یاد آور شد که درجه بالای دما در جلوگیری از بیرون آمدن شمار زیادی از کهنسالان و بیماران و افراد دیگری که تاب تحمل گرمای بالا را ندارد بی تاثیر نبوده است.

رشدی با اشاره به تحریم انتخابات ریاست جمهوری از سوی برخی گروه‌های مصری، ابراز امیدواری کرد که همه افرادی که در دور نخست به هر دلیلی رأی ندادند، در دور دوم مشارکت کرده و با حمایت از انقلاب 25 ژانویه از پیروزی نامزد رژیم سابق جلوگیری کنند.

وی درباره روند نظارت بر انتخابات تاکید کرد که نمایندگانی از کاندیداها در حوزه‌های رأی گیری حضور داشتند و حتی عملیات شمارش آراء نیز با حضور آنها صورت گرفت.

رشدی در پایان جماعت اخوان المسلمون و جریان‌های اسلامگرا را به بازنگری در سیاست‌های خود فرا خواند و افزود: ملت مصر نمی‌تواند مسئولیت نتیجه دور نخست انتخابات را از گردن رهبران جریان‌های اسلامگرا ساقط کند، آنها مسئول اصلی این نتیجه هستند. ولی اکنون زمان حسابرسی نیست بلکه بایستی هر چه زودتر متحد شویم تا بار دیگر انقلاب را زنده گردانیم و از مصادره آن جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول