اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از حاشیه‌های برپایی کرسی آزاداندیشی در دانشگاه آزاد بیرجند

فرمانداری که با لبخند انتقادات تند دانشجویان را شنید

خبرگزاری فارس: نخستین کرسی آزاداندیشی سال 91 دانشگاه آزاد بیرجند با حاشیه‌های خواندنی همراه بود.

فرمانداری که با لبخند انتقادات تند دانشجویان را شنید

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، نخستین کرسی آزاداندیشی سال 91 دانشگاه آزاد بیرجند در حالی برگزار شد که دانشجویان انتقادات تندی در حضور فرماندار بیرجند در زمینه عملکرد دولت و مسئولان و بسیاری از برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور داشتند.

فرماندار بیرجند هم که این بار به عنوان کارشناس مسائل بین‌المللی به این نشست رفته بود کاملا با سعه صدر انتقادات دانشجویان را گوش داد و سعی کرد دانشجویان همه نظرات خود چه منطقی و چه غیر منطقی مطرح کنند.

هرچند به مانند همیشه برخی دانشجویان با طرح برخی سؤالات بنا داشتند کارشناس جلسه را عصبانی کنند اما گویا این جلسه با دیگر جلسات تفاوت اساسی داشت.

فرمانداری که به تندترین انتقادات دانشجویان با لبخند پاسخ داد

گویا محمدعلی قاسم‌زاده نداف به عنوان کارشناس مسائل بین‌المللی به این نشست آمده بود تا حتی تندترین جملات دانشجویان را گوش دهد و سعی کند انرژی دانشجویان را در محل تحصیلشان تخلیه کند و به همین خاطر دانشجویان هرچه در دل داشتند گفتند و حتی برخی جملات آنان به نحوی بود که شاید هر مسئولی از کوره در می‌رفت اما این بار فرماندار بیرجند با لبخند و پاسخ‌های محکم دانشجویان را قانع می‌کرد.

حضور میدانی دانشجویان در کرسی آزاداندیشی

نخستین کرسی آزاداندیشی سال 91 دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه با موضوع تحریم، بیکاری، تورم و شکست تولید برگزار شده بود. مسئول برگزاری این کرسی آزاد اندیشی محمود مقامی مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بود.

مقامی در ابتدای این نشست گفت: موضوع اقتصاد ایران اسلامی با وجود شکست قدرت‌های سرمایه‌داری غرب، بیکاری شدید و تورم بالاست و از طرفی فشار تحریم‌ها علیه ایران ما را بر آن داشت تا فضای کنونی دانشگاه را بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی به سمت کارآفرینی و حضور میدانی دانشجویان در امر صنعت هدایت کنیم.

وی ادامه داد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است؛ در این کرسی آزاداندیشی طرح موضوع به این شکل است که از جریان تحریم‌ها فشار غرب را در سه حوزه بیکاری، تورم و شکست تولید بررسی کنیم و به راهکار و طرحی راهبردی برسیم.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مهم‌ترین ویژگی این کرسی آزاداندیشی داور این جلسه است که از نیروهای توانمند و تاثیرگذار فکری استان به شمار می‌‌آید.

مقامی در مورد دلایل دعوت از قاسم‌زاده نداف تاکید کرد: شناخت و تخصص وی از مسائل مهم استراتژیک و راهبردی کشور، سابقه زندگی در سایر کشورهای خارجی و در جریان بودن سطح فشار تحریم‌ها و سهم ایران از واردات و صادرات در جهان و از طرفی فعالیتی که به عنوان فرماندار در دولت دارند که از سطح اقتصادی، عمرانی و فرهنگی آموزشی مطلع هستند از دلایل اساسی دعوت فرماندار بیرجند بود تا اگر هم قرار است حرفی در جلسه بزنند بر اساس مستندات باشد.

پخش کلیپی از اختلاس 3 هزار میلیاردی

تقریبا بعد از سخنان مقامی سالن آمفی تئاتر دانشکده ادبیات دانشگاه آزاد بیرجند مملو از جمعیت شده و نخستین بخش نمایش کلیپی از اختلاس 3 هزار میلیاردی بود که نظر همه حاضران را به خودش جلب کرده بود.

قسمت بعدی برنامه نوبت 15 دقیقه آقای فرماندار برای بیان ابعاد موضوع است که وی در مورد شکست تحریم‌ها و اثر نداشتن آنها در ایران نکاتی را مطرح کرد.

اما مهم‌ترین بخش جلسه صحبت‌های دانشجویان با فرماندار بیرجند بود که این بار به عنوان کارشناس مسائل بین‌المللی در جمع دانشجویان حاضر می‌شد.

نخستین تشکل جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود که سه موضوع مهم را مطرح کرد که چرایی ضعف نظارت بر عملکردها و طرح‌ها، چرایی پیشرفت اقتصاد چین و پیشرفت قابل افتخار ایران اسلامی را در بر می‌گرفت.

دومین تشکل انجمن مستقل دانشگاه بیرجند بود که به اشتباهات اقتصاد کشور و اهمیت انتخاب ریاست مجلس نهم شورای اسلامی پرداخت.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند هم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جلسه، فضای کنونی اقتصاد را مناسب دانست و دستاوردهای انقلاب اسلامی را مایه عزت خواند.

علت ورشکستگی کارخانه‌های بیرجند

چهارمین تشکل جمعیت هلال احمر بود که ایراداتی به اقتصاد و شیوه اجرای طرح هدفمندی یارانه گرفت. اما این پایان ماجرا نبود. 12 نفر از سایر دانشجویان هم آمدند و مهم‌ترین دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

علت ورشکستگی کارخانه‌های بیرجند، چرایی ساخت و سازهای بسیار بانک‌ها در بیرجند، دلیل عدم حمایت از طرح‌های دانشجویی، مهم‌ترین بخش‌های نادرست اجرای هدفمندی یارانه‌ها و چرایی عدم بازسازی خرمشهر بعد از جنگ و ده‌ها سؤال دیگر از مهم‌ترین سؤالات دانشجویان بود.

 جلسه 4 ساعته نداف با دانشجویان

جلسه قرار بود دو ساعته برگزار شود اما فرماندار بیرجند از برگزارکنندگان خواست اجازه بدهند تا همه دانشجویان دیدگاه‌هایشان را بیان کنند.

ارائه سؤالات و نظرات دانشجویان سه ساعت به طول انجامید و بعد نوبت کارشناس جلسه بود تا به انتقادات و سؤالات پاسخ دهد.

محمدعلی قاسم‌زاده نداف هم با رویکرد پدرانه نه مسئولانه جوابگوی صحبت‌های دانشجویان شدند و به همه سؤالات پاسخ داد.

یک ساعت بعد معاون فرهنگی دانشگاه به آقای فرماندار اطلاع می‌دهند که دیر وقت است اگر صلاح می‌دانید جلسه تمام شود که با مخالفت دانشجویان روبرو شد و فرماندار هم به دانشجویان قول داد تا در وقتی دیگر به ادامه این جلسه بپردازد.

خروج فرماندار از سالن هم با سختی همراه بود و دانشجویان اطراف نداف حلقه زده بودند و از وی قدردانی می‌کردند حتی آنانی که در جلسه انتقادات تندی داشتند.

گویا دانشجویان بنا نداشتند فرماندار را رها کنند و از طبقه سوم تا پایین همراه با محمد علی قاسم‌زاده نداف آمدند تا قول جلسه بعدی را بگیرند که موفق هم شدند.

------------------------

گزارش از حامد رجایی

-------------------------

انتهای پیام/و10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول