اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از پایان عملیات مرمت و کاشی‌کاری

گنبد امامزاده محمد نوش‌آباد فیروزه‌ای شد

خبرگزاری فارس: سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آران و بیدگل از پایان عملیات مرمت و کاشی‌کاری گنبد بلند زیارتگاه امامزاده محمد نوش‌آباد خبر داد.

گنبد امامزاده محمد نوش‌آباد فیروزه‌ای شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، عباس متولی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای اجرای این طرح، که در طی یک‌سال صورت پذیرفت اعتبار 400 میلیون ریالی هزینه شده است.

وی افزود: گنبد بلند بقعه امامزاده محمد نوش‌آباد، که 13 متر ارتفاع دارد به شکل مخروطی و در 14 ساقه بنا شده  است که از یادگارهای معماری دوره صفویه می‌باشد.

وی افزود: مراحل مرمت این اثر تاریخی شامل آواربرداری و سبک‌سازی گنبد و  استحکام‌بخشی آن، مرمت تزئینات و کاشی‌کاری داخل بقعه طبق طرح اولیه توسط هنرمندان مجرب و با کاشی‌های هشت و صابونک معرق بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: گنبد فیروزه‌ای و مخروطی شکل به همراه سه ایوان بقعه امامزاده محمد نوش‌آباد، از جمله شاخصه‌های این اثر تاریخی است که در دوره‌های زندیه و قاجاریه نیز مورد مرمت قرار گرفته است.

متولی تصریح کرد: امامزاده محمد نوش‌آباد، با دارا بودن آثار ارزشمندی مانند کتیبه دوره صفویه و درب نفیس دوره قاجاریه در سال 1382 با شماره 9015 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آستان امامزاده محمد نوش‌آباد، در روزهای هشتم تا دوازدهم محرم، محل برگزاری بزرگترین مراسم آئینی و سنتی عزاداری و تعزیه‌خوانی ایران می‌باشد که هر سال جمعیتی افزون بر 100 هزار نفر در آن شرکت می‌کنند.

کاروان خیمه‌کوبی روز هشتم، کُتَل، کشته‌برداری، سقاخوانی روز عاشورا و خیمه‌برداری عصر یازدهم محرم از جمله آئین‌های سنتی و مذهبی مردم نوش‌آباد در پاسداشت حماسه حسینی است که پیشینه‌ای بیش از یک قرن دارد و در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول