اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

سن‌های گندم آماده پرواز می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: وقتی سن‌های بالغ برای پرواز آماده و در عین حال شرایط در مزارع مناسب باشد، پرواز مهاجرتی آغاز می‌شود.

سن‌های گندم آماده پرواز می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمود کیا پیش‌از‌ظهر امروز در جلسه ستاد مبارزه همگانی با سن غلات استان از انجام مبارزه با سن گندم در مرحله مادری 15 هزار و 355 هکتار از اراضی کشاورزی آلوده به مهم‌ترین آفت گندم تا آخر اردیبهشت ماه سال‌جاری خبر داد.

وی با بیان اینکه خسارت سن گندم از نظر اقتصادی همواره در کشور ما مطرح بوده و توجه ویژه به مبارزه با این آفت همیشه باید مد‌نظر گندم‌کاران استان باشد، افزود: میزبان اصلی این آفت، گندم و جو است.

کیا با بیان اینکه پوره‌های سن گندم بیشتر عمرشان را روی خوشه غلات سپری و از دامنه‌های گندم و جو تغذیه می‌کنند، ادامه داد: پنج مرحله سن پوره‌گی وجود دارد و حشرات کامل جدید به چربی بیشتر نیاز داشته و پوره‌های سنین آخر تحرک کمتری دارند و در این مرحله اگر گندم‌ها زود برداشت شوند این حشرات قادر نخواهند بود به میزان کافی چربی ذخیره کنند و این مسئله در بقای آنها در آینده اثر می‌گذارد.

کیا با بیان اینکه وقتی سن‌های بالغ برای پرواز آماده شدند و در عین حال شرایط در مزارع مناسب باشد، آغاز به پرواز مهاجرتی می‌کنند و به اماکن زمستان‌گذران می‌روند، ادامه داد: از این رو مبارزه جدی با سن گندم برای جلوگیری از خسارت کمی و کیفی اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به ریزش سن مادری و آلودگی مزارع غلات در 14 شهرستان سن‌خیز گفت: ستاد مبارزه با سن غلات استان با بسیج بیش از 30 دستگاه سمپاش 400، 700 و دو هزار لیتری پشت تراکتوری، با مشارکت مردمی برای مبارزه با سن غلات در 15 هزار و 355 هکتار از این اراضی تاکنون اقدام کرده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان با بیان اینکه مرحله دوم مبارزه در زمان پوره‌گی است که این اقدام نیز با جدیت پیگیری می‌شود، افزود: در صورت عدم مبارزه به موقع با این آفت سطح وسیعی از مزارع گندم و جو از نظر کمی و کیفی خسارت خواهد دید.

وی با بیان اینکه شهرستان ملکان با 4 هزار و 780 هکتار سطح مبارزه و شهرستان میانه با 3 هزار و 740 هکتار سطح مبارزه زمینی با سن مادر بیشترین مناطق و کانون‌های آلوده به سن مادر را تشکیل داده‌اند، ادامه داد: شهرستان‌های هشترود، اهر، ورزقان، چاراویماق، مراغه، بستان‌آباد، تبریز، مرند و عجبشیر به ترتیب با 1960،1600،1400،750،580، 435، 75،30 و 5 هکتار سطح مبارزه زمینی با سن مادر را انجام داده‌اند که در آنها کل کانون‌های آلوده شناسایی و مبارزه صورت گرفته و عملیات مبارزه در مناطق سردسیر همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول