اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

گندم بالای 2 درصد سن‌‍‌زدگی از کشاورزان خریداری نمی‌شود

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: از خرید گندم‌هایی که بیش از دو درصد آلودگی دارند خودداری خواهد شد.

گندم بالای 2 درصد سن‌‍‌زدگی از کشاورزان خریداری نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام پیش‌از‌ظهر امروز در جلسه ستاد مبارزه با سن غلات آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه گندم بالای دو درصد سن‌زدگی من‌بعد از طریق سیلوها از کشاورزان خریداری نمی‌شود، تاکید کرد: سیلوهای مربوط به غله استان از خرید گندم‌هایی که بیش از دو درصد آلودگی دارند، خودداری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در صورت عدم مبارزه به موقع با سن گندم خود گندم‌کار زیان می‌بیند، ادامه داد: یکی از فاکتورهای مهم در تولید کیفی نان دقت در خرید و نگهداری گندم‌های مرغوب و جلوگیری از ورود گندم‌های سن زده بالای دو درصد به سیلوهاست، به همین علت با هدفمندسازی یارانه‌ها و سیاست دولت برای بالا بردن کیفیت نان‌های تولیدی، امکان خرید گندم سن‌زده وجود ندارد.

ایرانی‌فام با بیان اینکه گندم یک کالای استراتژیک در جهان محسوب شده و به این علت نگرش روی این محصول نگرش خاصی بوده و خودکفایی در تولید آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در سال‌جاری کانون سن‌زدگی در شهرستان‌های ملکان، مراغه و میانه قرار دارد.

وی با بیان اینکه خروج مزارع گندم استان از وضعیت بحرانی سن‌زدگی نیازمند مبارزه کامل با این آفت است، افزود: مبارزه با سن مادر در استان رو به اتمام بوده و مبارزه با پوره سن گندم در مزارع گندم در حال انجام است تا این مزارع از وضعیت بحرانی خارج شوند.

ایرانی‌فام با بیان اینکه در سه شهرستان از مزارع آذربایجان‌شرقی میزان آفت سن گندم به نقطه بحرانی رسیده و اقدام سریع در این خصوص لازم است، اظهار کرد: کشاورزانی که مزارع کم‌بازده دارند با چرانیدن دام و شخم زدن، می‌توانند با آفت سن مبارزه کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با یادآوری اینکه قبلاً مبارزه با آفت سن توسط بخش دولتی انجام می‌شد، گفت: از سال 85 تاکنون، مبارزه با این آفت به بخش خصوصی واگذار شده و در سال زراعی جاری حدود 13 شبکه در شهرستان‌های سن‌خیز تشکیل شده و در این راستا 260 نفر در قالب 198 نفر کارشناس، 34 نفر کمک کارشناس و 28 نفر تکنسین در شبکه‌های مراقبت دولتی و خصوصی (کلینیک‌ها و ناظران مزارع) برای مبارزه با سن غلات سازماندهی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در 10 هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌شرقی مبارزه با آفت سن گندم انجام شده بود و امسال نیز تاکنون در 15 هزار و 355 هکتار مبارزه با سن مادر صورت گرفته است، ادامه داد: امسال شرایط آب و هوایی و اقلیمی برای رشد آفت سن مناسب بوده و با سمپاشی به‌موقع علاوه بر اینکه از خسارت جلوگیری می‌شود، رشد این آفت در سال آینده نیز کمتر خواهد شد.

ایرانی‌فام با اشاره به اینکه درصد سن‌زدگی گندم از 2 درصد نباید تجاوز کند، افزود: گندم‌های با درصد سن‌زدگی بیش از این مقدار به تنهایی قابل مصرف نبوده و باید با نمونه‌های با کیفیت بالا مخلوط شوند و یا اینکه مواد بهبود‌ دهنده مثل اسیداسکوربیک و یا گلوتن به آنها اضافه شود و سپس مورد استفاده قرار بگیرند.

انتهای پیام/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول