اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

یک استاد قرآن خطاب به دستگاه‌های قرآنی کشور

خواسته‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب را به دور از اختلاف محقق کنید

خبرگزاری فارس: یک استاد قرائت قرآن کریم از کلیه نهادهای مسئول در زمینه فعالیت‌های قرآنی خواست تا با اجتناب از تشتت آرا، در پی تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درباره انس مردم با قرآن باشند.

خواسته‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب را به دور از اختلاف محقق کنید

«محمود لطفی‌نیا» قاری ممتاز قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره بر لزوم هدف‌گذاری صحیح در موضوع آموزش عمومی قرآن کریم، گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان به زبان فارسی تسلط بیشتری نسبت به زبان عربی دارند؛ استفاده از شیوه‌های قدیمی با لحن‌ فارسی در آموزش قرآن مفیدتر است.

وی با مهم ارزیابی کردن توجه به نیازهای زمان و شاکله‌های جمعیتی و جغرافیایی در برنامه‌ریزی آموزش قرآن کریم، افزود: حوزه گفتاری زبان فارسی و عربی در آموزش قرآن باید از یکدیگر تفکیک شود، چرا که دانش‌آموزان تسلط کافی به زبان عربی ندارند و پس از اشباع در این‌باره در بزرگسالی می‌توانند قرآن را با لهجه عربی بخوانند.

لطفی‌نیا بکارگیری نیروهای حرفه‌ای آموزش قرآن را از نکات مهم دیگر دانست و گفت: باید برای تربیت نیروهای متخصص برنامه‌ریزی جدی با اختصاص دادن بودجه در خوری صورت  پذیرد؛ زیرا یک معلم قرآن به تناسب عمر خود می‌تواند سه نسل را پرورش دهد که این از صرف هزینه‌های گزاف جلوگیری می‌کند.

وی در رابطه با اقدامات آموزش و پرورش در حوزه آموزشی قرآن 'گفت: لازم است به آموزش مربیان و دبیران حاذق و پیشبرد فرهنگ قرآن آموزی به صورت جدی پرداخته شود.

این قاری قرآن در رابطه با قرآن‌آموزی عمومی مردم گفت: طبق خواسته مقام معظم رهبری باید همه مردم انس با قرآن داشته باشند و این مهم جز از طریق روخوانی و روانخوانی قرآن امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به این هدف لازم است نهادهای مختلف با کنار گذاشتن تشتت آرا به یک هماهنگی و همگرایی در امور قرآنی برسند.

*آموزش قرآن متعلق به سیستم آموزشی مدارس است و نه پرورشی

لطفی‌نیا در ادامه با اشاره به نامه خود و جمعی از معلمان استان گیلان به محمدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در ابتدای انتصاب وی به این سمت گفت: در این نامه بر اجتناب از جدایی آموزش قرآن از سیستم آموزشی و الحاق آن به سیستم پرورشی تاکید شده است؛ چرا که سیستم آموزشی مدارس متکفل دروس آموزشی قرآن است که باید نیروهای متخصص در این زمینه را نیز جذب کند؛ اما سیستم پرورشی مدارس موظف به تربیتی دینی و ایمانی دانش‌آموزان است.

این قاری ممتاز بهترین زمان دستیابی به اهداف آموزش قرآن کریم را بین شش ماه تا یک سال بر حسب آمادگی متعلم دانست و گفت: به جهت لزوم تبدیل یادگیری به مهارت، باید به امر تمرین و ممارست پرداخته شود، بنابراین کسب مهارت قرآنی در حدود سه سال محقق می‌شود.

لطفی‌نیا تاکید روایات بر انس، قرائت و حفظ قرآن را یکسان دانست و اظهار داشت: علت تأکید بر حفظ قرآن به جهت ایجاد استمرار در انس با قرآن است، زیرا حافظان قرآن بدون محدودیت زمانی و مکانی می‌توانند آیات را با خود زمزمه کنند.

 وی هدف‌گذاری نهضت قرآن‌آموزی  را آموزش قرائت دانست و در این باره افزود: اغلب مردم به دلیل مشغله و تفادت استعدادها توان پرداختن به حفظ قرآن را ندارند.

لطفی‌نیا بهترین نوع قرائت برای حفظ قرآن کریم را ترتیل دانست و گفت: ترتیل قرآن کریم به دلیل سرعت، به تلاوت حجم بیشتری از آیات قرآن کمک می‌کند و مخاطب را بیشتر اشباع می‌کند.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول