اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد

برخی کشورهای حوزه خلیج فارس سابقه وجودیشان به 60 سال نمی‌رسد

خبرگزاری فارس: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سابقه نام و نشان خلیج‌ فارس بیش از سابقه وجودی برخی از کشورهای حوزه خلیج‌ فارس است که حتی سابقه تأسیسشان به 60 سال هم نمی‌رسد.

برخی کشورهای حوزه خلیج فارس سابقه وجودیشان به 60 سال نمی‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از هرمزگان متن کامل پیام کامران دانشجو به نخستین همایش محیط زیست و ژئوپلتیک خلیج فارس به این شرح است:

خلیج‌ فارس یک منطقه جغرافیایی با قدمتی تاریخی است، این منطقه همواره یکی از مهم‌ترین مناطق جهان از نظر ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی بوده است و هم‌چنان در بطن خود یک مرکزیت مهم و حیاتی به شمار می‌آید، این آب‌راهه به علت وجود منابع سرشار نفت و گاز در سطح بین‌المللی تلقی می‌شود.

این منطقه از مناطق آبی جهان است که از جهات گوناگون دارای ویژگی‌های متمایزی در مقایسه با سایر مناطق آبی خشکی‌های جهان است که به آن برجستگی فوق‌العاده‌ای بخشیده است، بدون هیچ تردید می‌توان گفت نام درست جغرافیایی آن همیشه و همواره در طول تاریخ خلیج‌ فارس بوده است.

چه اینکه تمام اسناد و مدارک مهم و سازمان‌های مختلف مانند سازمان ملل و سایر رژیم‌های بین‌المللی، قراردادهای بین‌المللی از جمله حقوق دریاها اعلام کرده‌اند که غیر از نام خلیج‌ فارس نام دیگری نمی‌شناسند، خلیج فارس از قدیم‌الایام از زمانی که تمدن بشری روی کره زمین شکل گرفت براساس سابقه تاریخی و به لحاظ قومی، نژادی، زبانی و جغرافیایی به همین نام معروف و مشهور بوده است.

زمانی که ایرانیان به ساحل دریای جنوب رسیده‌اند یعنی از هزاره دوم پیش از میلاد این دریا را پارسی یا خلیج فارس نام‌گذاری کرده‌اند، زیرا نخستین روزی که نام این دریا در اسناد و مدارک معتبر تاریخی دیده شد تا امروز آن را به همین نام خوانده‌اند و در سر تا سر جهان متمدن همیشه و به هر زبانی این نام رواج داشته است.

در حال حاضر در نگاه غربی و در یک دیدگاه مبتنی بر تجهیزات امنیتی جایگاه والای ایران اسلامی در بین کشورهای مسلمان حوزه خلیج فارس و خاورمیانه بسیار محوری است، به ویژه بعد از حرکت‌های منبعث از بیداری و آگاهی اسلامی تا مرز سرزمین‌های استکبار نیز پیش رفت، نقش و جایگاه کشور عزیزمان ایران به واسطه بیشترین کرانه در این خلیج‌ همیشه فارس همراه با اقتدار مبتنی بر فرهنگ اسلامی والا و متعالی است.

بی‌تردید بر همگان مسلم است که سابقه نام و نشان خلیج‌ فارس بیش از سابقه وجودی برخی از کشورهای حوزه خلیج‌ فارس است که برخی از آنان حتی سابقه تأسیسشان به 60 سال هم نمی‌رسد، بنابراین این خود بهترین و شفاف‌ترین گواهی است بر ابطال ادعای آنان که فاقد هر گونه استنادات تاریخی و استدلال‌های منطقی است.

با توجه به مسائل گفته شده این عرصه علمی - فرهنگی در گرامیداشت نام بزرگ خلیج ‌فارس از یک سو و پرداخت علمی به اهم موضوعات پیرامون اکوسیستم و ژئوپلتیک خلیج ‌فارس از سوی دیگر می‌تواند زمینه‌ساز نقش فعال ایران در ایجاد ثبات و امنیت در این منطقه حیاتی و راهبردی باشد.

آنچه که لازم است در این همایش و هر نوع همایش مطالعه و بررسی تاریخی در مورد خلیج‌ فارس مورد عنایت قرار گیرد، تأکید صریح و قاطع بر ابعاد هویتی و تاریخی آن به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از هویتی واحد و بزرگ و افتخارآفرین نام ایران است.

اینجانب با تشکر از معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی وزارت متبوع، کمیته علمی و دبیرخانه در برگزاری نخستین همایش بین‌المللی محیط ‌زیست و ژئوپلتیک خلیج ‌فارس از خداوند قادر و متعال توفیقات روزافزون را برای تمام دست‌اندرکاران و برگزار کنندگان این همایش در ایفای اهم وظایف اسلامی و ملی خود در پاسداشت این بخش از تاریخ این سرزمین مسئلت دارم.

انتهای پیام/ع30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول