اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تربیتی جامعة الزهرا:

اعتراف به شخصیت علمی امام باقر(ع) تنها مختص شیعه نیست

خبرگزاری فارس: معاون تربیتی جامعة الزهرا گفت: اعتراف به شخصیت علمی امام محمد باقر(ع) تنها به شیعیان اختصاص ندارد.

اعتراف به شخصیت علمی امام باقر(ع) تنها مختص شیعه نیست

حجت‌الاسلام احمد شیخ‌بهایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن تبریک ولادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: لقب باقر بر اساس برخی روایات از سوی پیامبر به پیشوای پنجم شیعیان عطا شده و این لقب حضرت به معنای شکافنده علوم بوده، زیرا این امام بزرگوار به صورت جزئی و دقیق به نکته‌های جدید علمی اشاره می‌کرد.

وی با بیان اینکه اعتراف به شخصیت علمی امام محمد باقر(ع) اختصاص به شیعیان ندارد گفت: بسیاری از علوم در دوران پیشوای پنجم گسترش پیدا کرد و حتی آنهایی که دشمن مسیر علمی این امام بزرگوار بودند، به مقام علمی حضرت اعتراف دارند و لقب باقرالعلوم را تائید کرده‌اند.

معاون تربیتی جامعة الزهرا یادآور شد: عنوان باقرالعلوم نشان‌دهنده این نکته است که امام محمد باقر(ع) مبدأ نهضت علمی و تولید علم در آن زمان بود.

وی با اشاره به تربیت شاگردان مختلف در دوران پیشوای پنجم شیعیان گفت: شاگردان بسیاری در محضر امام علی(ع) تربیت شدند و عمده روایات از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است.

شیخ‌بهایی عنوان داشت: فرقه‌های مختلف در جلسات درس و بحث حضرت حاضر می‌شدند و امام باقر(ع) کلمات رسول خدا(ص) را برای ایشان تبیین می‌کرد.

وی یادآور شد: بسیاری از معارفی که در حوزه فقه، تفسیر و اعتقادات و حتی علومی که جزو علوم دینی حساب نمی‌شوند از وجود امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نشأت گرفته است.

معاون تربیتی جامعة الزهرا خاطر نشان کرد: در دوران کنونی تولید علم، نهضت علمی، آزاداندیشی و حرکت به سوی کسب قله‌های افتخار یک مسئله اساسی است و باید به این نکته توجه داشت که حضرت پس از اختناق طولانی دوران بنی‌امیه موفق به ایجاد نهضت علمی شدند.

وی با تاکید بر تأسی به امام محمد باقر(ع) در زمینه کشف علوم گفت: اکنون باید به سوی تخصصی شدن علوم پیش رویم و فضای جدیدی برای مباحث علمی باز کنیم و این حرکت نباید متوقف شود بلکه علما و بزرگان باید در صحنه حضوری جدی داشته باشند.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول