اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

عضو مجلس الشوری مصر در گفت‌وگو با فارس خبر داد

تکاپوی شورای نظامی برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات مصر

خبرگزاری فارس: عضو مجلس الشوری مصر از تحرکات شورای نظامی با هدف تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات و نیز ضعیف نشان دادن عملکرد جریان اسلامگرا در پارلمان این کشور خبر داد.

تکاپوی شورای نظامی برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات مصر

به گزارش فارس، "یسری تعیلب"‌، عضو پارلمان الشوری از جماعت اخوان المسلمون و عضو هیئت عالی حزب آزادی و عدالت و عضو سابق کمیته روابط خارجی پارلمان سال 2005 بوده است.

تعیلب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره، محمد المرسی را تنها نامزد اسلام‌گرای واقعی با برنامه‌های منطبق با شریعت اسلامی خواند.

عضو هیئت عالی حزب آزادی و عدالت مصر امکان شورای نظامی برای تقلب در انتخابات را رد کرد و گفت مردم اجازه نمی‌دهند که شورای نظامی در نتایج انتخابات دستکاری کند.

وی در عین حال تاکید کرد ،مردم در صورتی که در نتایج انتخابات تردید داشته باشند در میدان التحریر تحصن می‌کنند و تا سرنگونی شورای نظامی از آنجا بیرون نمی‌روند.

تعیلب همچنین شورای نظامی مصر را دشمن پارلمان خواند و تاکید کرد که دولت الجنزوری برای ضعیف جلوه دادن پارلمان با اکثریت جریان اسلام‌گرا اقدام به محدود کردن اختیارات پارلمان کرده است.

*****متن کامل مصاحبه به شرح زیر می‌آید*****

فارس: رقابت نامزدهای ریاست جمهوری در سایه وجود بیش از یک نامزد اسلام‌گرا چگونه می‌بینید؟

تعلیب: به اعتقاد من بیش از یک نامزد اسلام‌‌‌گرا و آن هم محمد المرسی در صحنه رقابت ریاست جمهوری حضور ندارد و مرسی نیز نه به دلیل اینکه نامزد حزب آزادی و عدالت است بلکه به این دلیل که برنامه‌هایش نیز بر اساس شریعت اسلامی است نامزد اسلام‌گرا محسوب می‌شود اما دیگر نامزدها که خود را اسلام‌گرا معرفی می‌کنند برنامه‌هایشان رویکرد اسلامی را که محمد مرسی در برنامه‌هایش اتخاذ کرده است ندارد بنابراین از رقابت با دیگر نامزدها هراسی نداریم.

فارس: نظر شما درباره موضع شورای نظامی در قبال انتخابات چیست آیا این انتخابات بدون تقلب برگزار خواهد شد؟

تعیلب:شورای نظامی امکان تقلب در انتخابات را ندارد چون از عواقبی که هر گونه تقلب برایش داشته باشد آگاه است و  آنکسی را مورد نظر شورای نظامی باشد، موردنظر مردم نخواهد بود حتی اگر شورای نظامی از نامزدی اسلام‌گرا حمایت کند مردم آن را نمی‌خواهند و این به دلیل تخلف‌هایی است که شورای نظامی در دوره انتقالی مرتکب شده است اما من مطمئن هستم که ملت اجازه نمی‌دهد که شورای نظامی در نتایج انتخابات دستکاری کند و ملت همان گونه که از صندوق‌های انتخابات پارلمان الشعب و شورا پشتیبانی کرد می‌تواند از انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز حمایت کند.

فارس: اگر یکی از نامزدهایی که عناصر رژیم سابق بودند در انتخابات پیروز شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تعیلب: اگر پیروزی این نامزدها بر اساس انتخابات آزاد  و شفاف باشد به انتخاب ملت احترام می‌گذاریم اگرچه من اطمینان دارم که این امر تنها با تقلب در انتخابات اتفاق خواهد افتاد به ویژه اگر احمد شفیق پیروز شود اما اگر شک کنیم که تقلبی در انتخابات صورت گرفته است در میدان التحریر تحصن می‌‌کنیم و تا سرنگونی شورای نظامی فریبکار از آنجا بیرون نمی‌رویم و در صورتی که به خیابان‌ها بریزیم کاملا نشان خواهیم داد که پیروزی هر طرفی در انتخابات با اراده ملت محقق نشده است.

فارس: نظر شما درباره روابط مصر و ایران چیست؟

تعیلب:طبیعتا ما خواستار ازسرگیری روابط مصر و ایران در چارچوب احترام متقابل بین دو طرف هستیم شخص من تاکنون دلیل قطع روابط بین دو کشور را نمی‌دانم آیا منطقی است که روابطی بین‌المللی بیش از 32 سال به دلایلی اعلام‌نشده و غیرقانع کننده قطع باشد اگر اختلافات بین دو دولت باشد باید از طریق دیپلماتیک برای ازسرگیری روابط اقدام شود.

فارس: نظر شما درباره موضع کشورهای عربی و به ویژه عربستان در قبال انقلاب ملت مصر چیست؟

تعیلب: طبیعتا کشورهای عربی موضع مبهمی در قبال انقلاب مصر دارند و حمایت شدید آنها و به ویژه عربستان از مبارک حتی تا زمان کنونی جای تعجب دارد و زمانی که متوجه شدم رژیم آل سعود پیشنهاد چند میلیاردی برای تحویل مبارک داده است برایم عجیب بود که چرا این مرد که یک ملت وی را سرنگون کرده است دوست دارند.

آل سعود و دیگر رژیم‌ها بدانند که ملت مصر انقلاب کرده است و اگر آنها می‌خواهند که انقلاب مصر، تونس، لیبی و یمن به کشورهایشان نرسد باید به خداوند پناه ببرند.

فارس:نظر شما درباره عملکرد پارلمان و دولت کنونی مصر چیست؟

تعیلب:من در جایگاه نماینده پارلمان می‌خواهم بگویم که پارلمان کنونی در دو بخش الشعب و شورا از سوی دولت الجنزوری وابسته به شورای نظامی محدود شده است و دلیل اعمال محدودیت‌های دولت تمایل شورای نظامی در ضعیف نشان دادن عملکرد جریان اسلامی در پارلمان است تا بر آرای رای‌هندگان انتخابات ریاست جمهوری تاثیر گذارد اما دولت ضعیف است و هیچ اختیاراتی ندارد و شورای نظامی دشمن پارلمان است.

انتهای پیام/ل.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول