اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل:

خواهر‌خواندگی اردبیل و بورسای ترکیه به لحاظ قرابت فرهنگی است

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اردبیل گفت: خواهر‌خواندگی اردبیل با روسای ترکیه بر اساس اشتراکات فرهنگی و مناسبات گردشگری است که می‌تواند مفید فایده باشد.

خواهر‌خواندگی اردبیل و بورسای ترکیه به لحاظ قرابت فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین پیر‌موذن صبح امروز در نشست با اعضای شورای شهر اردبیل و در توجیه علل انتخاب بورسا به عنوان خواهر‌خوانده اردبیل، اظهار داشت: ما در سه ماموریت محول شده در سال مزین به نام تولید ملی، وظیفه‌ای سنگین احساس کرده و بر اساس نیازها و قابلیت‌های استان اردبیل در تلاش هستیم تا بازار رقابت و تولید را در مقایسه با کشورهای دیگر گسترش و توسعه دهیم و در این زمینه از توانمندی بخش خصوصی در بازار‌یابی و تقویت ارتباطات فرهنگی، دینی، ارزشی و اقتصادی استفاده می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اردبیل خاطرنشان کرد:‌ اولی‌تر از توسعه روابط اقتصادی و تجاری توجه به ملاحظات فرهنگی و معنوی در برخورد با سایر کشورهاست به طوری که ما در سفر به ترکیه، شهر بورسا چهارمین شهر بزرگ ترکیه را که در غرب این کشور و جنوب استانبول و کناره دریای مرمره واقع شده است برای خواهر‌خواندگی اردبیل انتخاب کرده و پیشنهاد داده‌ایم.

پیر‌موذن یکی از برجسته‌ترین ویژگی این شهر را اقامت چند ماهه امام راحل در هنگام تبعید به ترکیه و خریداری این محل توسط جمهوری اسلامی ایران برای راه‌اندازی مرکز رایزنی تجاری و اقتصادی عنوان کرد، و گفت: اگر خواهر‌خواندگی اردبیل و بورسا اتفاق بیفتد ما به جد به فکر توسعه روابط و مناسبات منطقه‌ای این دو شهر خواهیم بود.

این مسئول بیان داشت:‌ در پیشنهاد خواهر‌خواندگی در کنار مطرح شدن مباحث اقتصادی با رایزنی وزارت امور‌خارجه، مسایل امنیتی و تقویت روابط سیاسی مورد ارزیابی قرار گرفته به طوری که ما مجوز لازم را از این لحاظ برای خواهر‌خواندگی اردبیل و بورسا گرفته‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل ادامه داد: در وهله بعدی استاندار هر دو استان باید این موضوع را تایید کنند که از طرف ما با عنایت و توجه استاندار اردبیل مشکلی در این زمینه وجود ندارد و نظر مساعد جلب شده است.

پیر‌موذن تصریح کرد: به دنبال کسب این موافقت‌نامه‌ها با سر‌کنسولگری ترکیه در تبریز تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است تا در نشست ماه جاری با مسئولان کشور ترکیه و شهر بورسا خواهر‌خواندگی اردبیل به توافق نهایی برسد.

وی افزود: به هر دلیل به ویژه مخالفت شورا اگر این امر تحقق پیدا نکند استان خوزستان نامزد دوم خواهر‌خواندگی با بورسا است در حالی که ما از لحاظ قرابت زبانی و فرهنگی نسبت به استان خوزستان ارجح‌تر هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل تصریح کرد: انتظار می‌رود شورای شهر به سرعت موضوع خواهر‌خواندگی اردبیل ـ بورسا را به تصویب برساند تا با امضای پروتکل همکاری خواهر‌خواندگی دو شهر، قرار‌داد همکاری اتاق بازرگانی اردبیل تقویت شده و بر دامنه آن افزوده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، پیر‌موذن با تایید این موضوع که مسئله خواهر‌خواندگی انتخاب و انجام مراحل آن از وظایف شهرداران و شورا‌ها است، ابراز داشت: با توجه به تبادلات اقتصادی و سفر تجار ایرانی به شهر بورسا ما فقط پیشنهاد این کار را داده‌ایم و امیدواریم تاخیری در این زمینه به مانند قرارداد خواهر‌خواندگی اردبیل ـ وان رخ ندهد تا به دلایل مختلف این تفاهم‌نامه ابتر و ناقص نماند.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول