اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

"غالب قندیل" تحلیلگر برجسته عرب:

جنگ سوریه با شورشیان مسلح ادامه دارد/ دمشق بزودی بساط تروریست‌ها را برخواهد چید

خبرگزاری فارس: دولت سوریه طی هفته های آینده سیطره کامل خود را در تمامی بخش های سوریه ایجاد خواهد کرد و باقیمانده مراکز شورش های مسلحانه و ترور را نیز جمع آوری خواهد کرد اما به نظر می رسد که جنگ این کشور با گروه های تروریست مرتبط با دشمن خارجی ادامه داشته باشد.

جنگ سوریه با شورشیان مسلح ادامه دارد/ دمشق بزودی بساط تروریست‌ها را برخواهد چید

به گزارش فارس، خبرگزاری الشرق الجدید تازه ترین مقاله تحلیلی غالب قندیل استراتژیست مطرح لبنانی در مورد مخالفان سوری را منتشر کرد که متن آن را در زیر می خوانیم.

اوج رقابت قدرت و ثروت در میان مخالفان سوری

بحران شورای انتقالی مخالفان دولت سوریه میزان خطرناک و زیاد واگرایی و شکاف در ویترین های سیاسی جنگ علیه سوریه را نشان داد، چیزی که  برنامه‌ریزان آمریکا و غرب را نیز وادار به اعتراف به این نکته کرد که واگرایی و رقابت در فرماندهی و کسب ثروت در میان تیمی از شخصیت ها و جریان های مخالف سوریه موج می زند، مجموعه هایی که جهان آنها را به نام حمله به سوریه می شناسد، اما آنها نمایندگان گروه های متفرق و واگرایی هستند که وزنه ای واقعی در جامعه سوریه به حساب نمی آیند.

سابقه سیاه اخوان المسلمون سوریه در نزد مردم

اول: اخوان المسلمون در سوریه قدرت بالفعلی است که از ساختار مخالفان سوری شکل گرفته است، این گروه با وجود تمایل شدید به همزیستی با مردم و تجدید نظر در دیدگاه های خود،از دهه هشتاد تاکنون دچار نوعی انزوا و جدایی از ملت بوده و اقدامات تروریستی آنها در دهه هشتاد نیز باعث ایجاد فضای منفی نسبت به این گروه ها در سطح افکار عمومی مردم سوریه شده است.

بحران اخوانی ها در سال گذشته بار دیگر خود را نشان داد، این در حالی بود که ریاض الشقفه هماهنگ کننده این گروه و فاروق الطیفور معاون وی سعی کردند تا چهره خوبی را از خود نشان دهند، اما اینها همان چهره های خونین دهه هشتاد بودند که از یاد مردم پاک نشده بود. اخوانی ها از همان ابتدا خود را در تجربه عملی یک گروه وابسته به خارج نشان دادند که از طریق کشورهای خارجی تامین مالی می شوند و به دنبال قتل و سرقت و پناه دادن به سارقان و راهزن ها و مجرمان فراری هستند.

ادعاهای اعتدال گرایانه آنها نیز زمانی افول کرد که آنها در شورش های مسلحانه ای که به ریاست سران تکفیری شروع شده بود، شرکت کردند  به این ترتیب آنها به این ادعا که حامل پروژه سیاسی برای سوریه هستند، پایان دادند، آنها اقدام به خونریزی افراد بی گناه کردند و خشونت علیه شهروندان را که بار دیگر مصیبت های قرار گرفتن در کنار اخوان المسلمون را تجربه می کردند، افزایش دادند. البته اخوانی ها در نشست های مختلف بویژه نشست استانبول خود را در ویترین مخالفان واگرایی پنهان می کردند و به این ترتیب مذاکره با دولت سوریه را نمی پذیرفتند، آنها همچنین به صورت علنی از حمله ناتو به سوریه و اشغال این کشور سخن می گفتند، این در حالی بود که برهان غلیون سخنگوی آنها از تعهد در تسلیم شدن در برابر اسرائیل سخن می گفت و می گفت که باید سوریه را از موضع استقلال و مقاومت به موضع اذعان به هیمنه غرب و صهیونیستها سوق داد.

علت های واگرایی ویترین جنگ علیه سوریه

دوم: بحران نشستن استانبول و درگیری های داخلی در تمامی این گروه ها به علت شکست سختی بود که سیاست جنگ علیه سوریه قبول کرد، در این راستا تمامی محاسبات بر روی دخالت های خارجی از سوی ناتو یا ترکیه یا از طریق شورای امنیت و تحت پوشش این نهاد فرو ریخت و به این ترتیب احساس ناامیدی و شکستی برای این گروه ها به وجود آمد تا مسئولیت های شکست را به گردن طرف های دیگر بیندازند.

البته ریاض الشقفه نیز با اعلام اینکه اخوان المسلمون سلاح را در اختیار خواهند داشت و راه حل دیگری در این راستا نمی بینند، بحران را تقویت کرد، به این ترتیب به صورت رسمی تبدیل شدن این سازمان به یک گروه تروریستی در داخل سوریه با الگو گرفتن از گروه های تکفیری که سازمان اطلاعات کشورهای خلیج فارس از طریق لبنان و اردن به دنبال وارد کردن آن به سوریه هستند، دنبال شد و آنها خود را به عنوان یک گروه تروریست نشان دادند.

از روند حوادث مشخص است که ویترین مخالفان سوریه به علت درگیری های مالی و نفوذ و تعداد گروه های مرتبط با سازمان های اطلاعات خارجی و دستور العمل های متفاوت آنها و همچنین رقابت و تضاد منافع بعد از شکست در رسیدن به اهداف خود به شدت از هم پاشیده و روند واگرایی را طی می کنند.

مخالفان با اقدامات مسلحانه خود را از معادله سیاسی سوریه خارج کردند

سوم: این ویترین ها با رد گفتگوها و پایبندی به دعوت از بیگانگان برای دخالت و اشغال این کشور به عنوان نمادی از ناتوانی افکار عمومی مردم، خود را خارج از عرصه سیاسی سوریه قرارداده اند، حضوری که می توانست فرصت آنها را برای باقی ماندن در معادله و رهبری تحرکات مردمی افزایش دهد.

در آغاز مخالفان سوریه به رهبری اخوان المسلمون و همراهی گروه های چپ گرای نخبه و غیر مردمی از برخی از مظاهر اعتراضات در استان های سوریه که دچار ناامنی و نابسامانی بود، استفاده کردند تا اقدامات مسلحانه خود را که به سوی ترور و کشتار بود، سرپوش بگذارند.

اما بریدن سر مردم، راهزنی ، ترور، انفجار و آتش زدن مراکز عمومی و تاسیسات دولتی اقداماتی بود که تاکید کرد که مخالفان سوریه از فرماندهی جنبش واقعی مردمی ناتوان هستند و به صورت فعلی در مسیر شورش های مسلحانه و ترور علیه دولت و جامعه قدم گذاشته اند، موضوعی که ارتباط سیاسی این گروه ها با ائتلاف های استعماری و ابزارهای آن در منطقه را نشان داد و تاکید کرد که آنها شایستگی ارائه پروژه اصلاح سیاسی را ندارند و تنها شعار آنها اشغال سوریه از سوی خارجی هاست، این واقعیت ها باعث شد تا ویترین های متفرق این مبارزه به باری برای ائتلاف استعماری حامی خود تبدیل شوند.

فرجام مخالفان سوری مانند منافقان ایران است

چهارم: اهداف جریان های مخالف سوری تا حد زیادی به واقعیت گروه های مخالف ایرانی از جمله گروهک تروریستی مجاهدین خلق یا منافقین بر اساس اصلاح رایج در ایران شبیه است.

شورای عمومی مخالفان ایرانی و جمعیت های پراکنده داخلی و خارجی آنها از جمله بقایای نظام سلطنتی در غرب به عنوان ویترینی سیاسی است که جشنواره ها و کنفرانس ها را برگزار می کند و  در راستای درخواست غربی ها بد و بیراه هایی را علیه ایران مطرح می کنند، این  گروه از ربع قرن گذشته تاکنون در بروکسل و واشنگتن و سیدنی مستقر بوده اند و از حمایت مالی مستقیم آمریکا و اروپا برخوردارند و در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز مخفی هستند، این ویترین بیچاره و ناتوان در تبعید تحرکات گروه های تروریستی در داخل ایران را با اشراف سازمان های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی اداره می کنند و برخی از انفجارها و ترورها را هر از چند گاهی ایجاد می کند.

مخالفان سوریه نیز در آینده به ویترین های تبعید شده ای تبدیل خواهند شد که غرب آنها را برای فشار به سوریه در اختیار خواهد داشت و سعی خواهد کرد تا برای تخریب وجهه این کشور در راستای مقابله با خیزش و بهبود بحران از آنها استفاده کند، علاوه بر اینکه از این گروه ها برای ترور و کشتار و ویرانی های بیشتر در سوریه نیز استفاده خواهد کرد.

دولت سوریه که موسسات خود را بار دیگر مرتب کرده است، در هفته های آینده سیطره کامل خود را در تمامی بخش های سوریه ایجاد خواهد کرد و باقیمانده مراکز شورش های مسلحانه و ترور را نیز جمع آوری خواهد کرد، اما به نظر می رسد که جنگ این کشور با گروه های تروریست مرتبط با دشمن خارجی ادامه داشته باشد، البته این جنگ دیگر نمی تواند مانعی در راه بازگشت مردم سوریه به زندگی عادی و اعلام پیروزی این کشور بر جنگ استعماری غرب و شکست آمریکا و هم پیمانان آن در جنگ علیه سوریه ایجاد کند.

در این میان دولت موهوم عثمانی و دولت های سعودی و قطر نیز شکست خود را قبول خواهند کرد و جریان هایی از لبنان که در این جنگ شرکت کرده اند نیز زیر نظر سیاسی و امنیتی سوریه قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول