اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقاله "غالب قندیل" تحلیلگر برجسته مسائل سوریه

انتخابات پارلمانی و خیز سوریه برای انهدام کانون های ترور

خبرگزاری فارس: غالب قندیل انتخابات پارلمانی در سوریه را نقطه عطفی برای عبور به مرحله بعد دانست که در آن سوریه با تشکیل پارلمان و موسسات دولتی، با قدرت تمام، کانونهای ترور و تخریب را از بین می برد.

انتخابات پارلمانی و خیز سوریه برای انهدام کانون های ترور

به گزارش فارس، غالب قندیل تحلیلگر مسایل منطقه ای در مقاله ای در خبرگزاری الشرق الجدید نوشت که روز هفتم می یعنی روز تحلیف ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهور جدید روسیه مصادف شده است با برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه، کشوری که بشار اسد رئیس جمهور آن مصمم است که روند اصلاحات و نوگرایی در آن را در راستای مقاومت در برابر تروریسم و پایداری در مقابله با جنگ جهانی که ائتلاف استعماری غرب علیه آن به راه انداخته، پیش ببرد، جنگی که علاوه بر استعمار غرب و مزدوران منطقه ای آن در خلیج فارس و ترکیه و لبنان نیز در آن دخیل هستند، این روز به اختصار روز خیزش قدرت سوریه مستقل و مقاوم است.

وی در این مقاله به ذکر چند نکته پرداخته و در بیان اولین نکته تاکید می کند که انتخابات پارلمانی در سوریه یک تحول قانونی بزرگ است که اسد آن را برای تثبیت نظام سیاسی لیبرالیستی در این کشور در راستای قانون اساسی که مورد همه پرسی گذاشت شده، در پیش گرفته است. در همین راستا انتخابات پارلمانی در سوریه انجام می شود و به عنوان نمودی از اراده ملی و جدی در فرماندهی تحول سیاسی در این کشور، به تعویق انداختن آن نیز جایز نیست، علاوه بر اینکه سوریه در برابر توطئه های مخرب تروریستی که دشمنان سوریه آن را پیگیری می کنند، تسلیم نمی شود.

انتخابات پارلمانی و اقدامات مخرب تروریست ها

نکته دومی که قندیل در مقاله خود به آن اشاره کرده، این است که روند تحولات در سوریه نشان می دهد که تشدید اقدامات تروریستی همواره در انتظار نقطه عطف های اصلاح سیاسی در سوریه است تا بتواند  راه را بر آن ببندد و جریان های توطئه گر و مسلح در سوریه به دنبال آن هستند تا مانع از گفتگوهای سیاسی ملی شوند، این در حالی است که دولت در راستای اجرای این سیاست ها اصرار دارد، به همین علت جریان مخالف دست به اجرای عملیات انتحاری در شهرهای مختلف نظیر دمشق و حلب و ادلب می زند تا روند انتخابات را مختل کند و در این راستا کار به جایی رسیده است که گروه های مسلح علنا نامزدهای انتخاباتی را تهدید به قتل می کنند. با این وجود تعداد نامزدهای انتخاباتی از هفت هزار نفر فراتر رفته است که برای رسیدن به 250 کرسی پارلمان با هم رقابت می کنند، یعنی اینکه برای هر کرسی بالغ بر 28 نفر با هم رقابت می کنند که نسبت بالایی است.

حاکمیت موسسات قانونی در مرحله بعد از انتخابات پارلمانی

سومین موضوعی که قندیل به آن اشاره می کند، این است که سوریه بعد از انتخابات وارد مرحله تازه ای از بازسازی موسسات حاکمیت قانونی می شود، مرحله ای که برخاسته از پارلمان جدید است و دولت شراکت ملی در فضای لیبرالیستی رسانه ای و سیاسی ایجاد می شود و برنده ها و بازنده های انتخاباتی بخشی از تحرکات سیاسی داخلی در کشور خواهند بود و بعد از این مرحله شاهد خیزش حرکت ها و جمعیت ها و احزاب سیاسی جدید در مرحله آینده خواهیم بود.

بنابراین روز هفتم می نقطه عطف مهمی در بهبود بحران در سوریه و تثبیت قواعد مرحله جدیدی از زندگی سوری ها خواهد بود، به گونه ای که مراحل بعدی در مورد بررسی نتایج جنگ جهانی علیه سوریه و نحوه مهار آن از طریق تثبیت وحدت ملی و بازگرداندن ویرانی های ناشی از گروهک های تروریستی و مقابله با مشکلات انزوای اجتماعی و اقتصادی در برخی روستاها و ایجاد رویکردهای اقتصادی جدید بر اساس اصلاحات اسد خواهد بود.

خیزش قدرت سوریه و غلبه بر کانون های ترور

نکته بعدی در مورد خیزش قدرت سوریه است که محور همبستگی ملی عربی خواهد بود که سوری ها در طول سال گذشته با تمام ثبات آن را نشان دادند، به همین علت این دولت ملی گرا کانون های ترور و شبکه های تخریبی که ائتلاف خارجی ایجاد کرده است را از هم خواهد پاشید، البته این مبارزه طولانی نیاز به صبر و درایت سوری ها و حضور آنها در کنار دولت و موسسات دولتی و ارتش دارد تا به مرحله ای وارد شوند که ثبات کامل در تمامی بخش های سوریه برپا شود و دولت بر این زلزله خطرناک غلبه کند.

قندیل در پایان این مقاله تاکید می کند که سوریه مستقل و مقاوم و نوگرا با اراده ملت و فرماندهی بشار اسد در صندوق های رأی نیز پیروز خواهد شد و تروریسم و تهدید به قتل از سوی خرابکاران را به چالش خواهد کشید تا زندگی جدیدی را برای این کشور بزرگ ایجاد کند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول