اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هزینه شدن جرایم حذف پارکینگ در جایی دیگر

جای پارک خودرو گوهری نایاب در شهر قم

خبرگزاری فارس: تمام کسانی که حتی یک بار گذر آنها به قم افتاده باشد، قطعا با یک مشکل روبه‌رو شده‌اند و آن هم یافتن جای پارک خودرو است، مشکلی که شاید در بیشتر شهرهای کشور به چشم بخورد، اما در قم جای پارک خودرو گوهری نایاب است.

جای پارک خودرو گوهری نایاب در شهر قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم چنان شتابان گام برمی‌داشت که به راحتی می‌شد فهمید عجله زیادی برای خارج شدن از خانه دارد، اضطراب در چهره‌اش نمایان بود و باید زودتر بیمارش را به بیمارستان می‌رساند، سریعا به پارکینگ خانه‌اش رفت و درب را باز کرد تا ماشینش را بیرون بیاورد، اما در مقابل خود صحنه‌ای دید که انگار تمام دنیا بر روی سرش خراب شد و این طرف و آن طرف می‌دوید، او در مقابل درب پارکینگ ماشینی را دید که پارک شده و به هیچ عنوان نمی‌توانست ماشین خودش را بیرون آورده و بیمارش را به بیمارستان برساند.

شاید حتی تصورش هم سخت باشد اما این مشکل و یا نظیر آن برای شهروندان در قم رخ می‌دهد و کمتر کسی است که در مقابل درب پارکینگ خود علامت پارک ممنوع را نزده باشد و یا بر روی دیوار خانه‌اش ننوشته باشد «توقف = پنچر».

تعداد خودروهایی که در قم وجود دارند نسبت به سال‌های گذشته چندین برابر شده و به همین منظور علاوه بر اینکه خیابان‌های قم پاسخگوی این تعداد خودرو نیست، مشکل وجود نداشتن پارکینگ نیز یکی از معضلات اصلی شهر است.

نه تنها همشهریان از نبود پارکینگ رنج می‌برند، بلکه زائران و مسافرانی که در مناسبت‌های مذهبی و همچنین سه‌شنبه شب‌ها برای زیارت مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت فاطمه معصومه (س) به قم سفر می‌کنند، نیز با مشکلات بسیاری در خصوص پارک خودروی خود مواجه هستند.

پارکینگی در رودخانه

همچنین در ایام خاص نیز مسافرانی که به قم سفر می‌کنند باید خودروهای خود را درون رودخانه پارک کرده و اگر خداوند عنایتی کرده و زمین خشک قم بارانی شود همه ماشین‌ها باید رودخانه را ترک کرده و در خیابان‌ها سرگردان شوند.

البته باید مسئولان شهر هم بدانند که رودخانه جای پارک خودرو نیست و رودخانه، رودخانه است چرا که در سال 88 پس از بارش باران شاهد وقوع سیل در رودخانه و به زیر آب رفتن تعداد زیادی خودرو بودیم.

ساخت پارکینگ امروز در دنیا به یک موضوع اصلی تبدیل شده و اگر یک مرکز تجاری احداث می‌شود حتما در کنارش هم پارکینگ آن مجموعه ساخته می‌شود.

البته این موضوع در کشور خودمان نیز رایج است و در شهرهایی مثل اصفهان، مشهد و شیراز به وضوح قابل رؤیت است و دقیقا در کنار هر مجتمع خدماتی، تجاری، رفاهی و... پارکینگ وجود دارد، اما در قم خبری از پارکینگ در کنار مجتمع‌های تجاری نیست.

حتما مردم از این امر ناراضی هستند و دوست ندارند که خودرو را در مقابل درب خانه و یا پارکینگ دیگران پارک کنند، اما اگر این کار را نکنند، باید خودروی خود را کجا پارک کنند؟ حال که نه پارکینگ مناسبی در سطح شهر وجود دارد و نه سرویس حمل و نقل عمومی مناسب تکلیف چیست؟

محمد سالکی یکی از رانندگانی است که با این موضوع مشکل دارد و می‌گوید: من باید هر روز برای کارهای روزمره به هسته مرکزی شهر بیایم، اما متأسفانه نبود پارکینگ موجب شده فقط نیمی از وقت من صرف پیدا کردن جای پارک شود.

وی معتقد است: باید پارکینگ‌های سطح شهر افزایش پیدا کند و این امر موجب رضایت حال شهروندان خواهد شد.

سهیل بیتا نیز فردی است که باید هر روز صبح به هسته مرکزی شهر آمده و ساعت 15 برگردد.

وی می‌گوید: اگر من با خودروی شخصی بیایم، با مشکل پارک خودرو مواجه هستم، زیرا هیچ پارکینگی وجود ندارد و باید خودرو را در کوچه پس کوچه‌ها پارک کنم.

وی درباره استفاده از خودروهای عمومی گفت: برای استفاده از خودروهای عمومی در صبح‌ها مشکلی ندارم اما زمانی که عصرها می‌خواهم به خانه برگردم، وسائل نقلیه عمومی در کار نیست و اگر هم باشد، خیلی کم است و باید مسیر 20 دقیقه‌ای را یک ساعته طی کنم.

صدرالدین وافی نیز که هر روز در برابر خانه‌اش ماشینی پارک می‌شود، در این خصوص می‌گوید: این فرهنگ ضعیف متأسفانه در جامعه و به خصوص در شهر قم شکل گرفته و دلیل آن هر چه باشد نشأت گرفته از این است که ما شهروندان برای حقوق دیگران ارزش قائل نبوده و به فکر حقوق خودمان هستیم.

کمیته‌ای با 5 سال فعالیت

یکی از مسئولانی که باید در این زمینه پاسخگو باشد، رئیس شورای اسلامی شهر قم است.

وی در خصوص معضل پارکینگ در شهر قم می‌گوید: بحث پارکینگ یک موضوع اساسی و غیر قابل انکار در شهر است و به همین منظور نیز ما کمیته‌ای را در شورا راه‌اندازی کرده‌ایم که متشکل از شهرداران مناطق و برخی معاونان شهردار است.

وی در خصوص این کمیته گفت: وظیفه اصلی این کمیته بررسی و جانمایی برای احداث پارکینگ است که هر هفته دو ساعت و نیم جلسه برگزار می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدرضا آتش‌زر اضافه کرد: در ابتدا رویکرد ما برای احداث پارکینگ‌های بزرگ در سطح شهر بود، اما حال به این نتیجه رسیده‌ایم که باید پارکینگ کوچک‌تر اما تعداد آن بیشتر باشد تا در سطح خیابان‌ها گسترده شده و راحت‌تر به مردم خدمات ارائه کند.

البته رئیس شورای اسلامی شهر قم باید توجه داشته باشد که چه بر اساس رویکرد گذشته و چه بر اساس رویکرد فعلی هیچ کاری صورت نگرفته و عملا مردم هنوز که هنوز است در پی پارک خودروی خود در کوچه‌ها هستند که نتیجه آن نیز آزار و اذیت ساکنان هسته مرکزی شهر خواهد بود.

با مشاهده وضعیت قم می‌توان نتیجه گرفت که یا نگاه به مقوله پارکینگ و ساخت آن درست نیست و یا اینکه خدایی نکرده مسئولان محترم نمی‌خواهند کاری صورت گیرد، چرا که ساخت پارکینگ نه نیاز به عملیات عمرانی دشوار دارد و نه نیاز به بودجه‌های کلان شهری، فقط کمی از خود گذشتگی مسئولان محترم را می‌خواهد که بر سرمایه‌گذاران سخت نگرفته تا کارها به راحتی انجام شود.

معاونت سرمایه‌گذاری شهرداری قم باید در این راستا گام‌هایی بردارد و با دعوت از سرمایه‌گذاران و ارائه تسهیلات نسبت به رفع این مشکل بپردازد.

البته شهردار قم نیز در مصاحبه‌های گوناگون از نبود پارکینگ در قم گلایه داشته است، اما گلایه فایده ندارد، مردم راهکاری عملی می‌خواهند.

پارک خودرو در رودخانه تمام می‌شود؟

یکی از پروژه‌هایی که شهرداری آن را دنبال کرده و مجموعه استان به دنبال اجرای آن هستند میدان بزرگ امام خمینی است که با راه‌اندازی آن سه طبقه پارکینگ ایجاد شده و امیدواریم که دیگر شاهد پارک خودروها در رودخانه نباشیم.

حسن بختیاری سخنگوی شورای اسلامی شهر می‌گوید: به دلیل نبود پارکینگ، خودروها را در رودخانه پارک می‌کنند که امید است با راه‌اندازی پارکینگ‌ میدان بزرگ امام خمینی که ظرفیت پارک 2 هزار و 500 خودرو را دارد این مشکل رفع شود.

وی گفت: همچنین ما ساخت پارکینگ مکانیزه را هم در دستور کار داریم و امسال بنا داریم با جانمایی در سطح شهر، پارکینگ‌های مکانیزه احداث کنیم.

6 سال برای تملک کوچه کاظمی کافی نبود؟

کوچه کاظمی یکی از کوچه‌های خیابان شهدا(صفائیه) قم است که از وقتی شورا بر سر کار آمد قرار بود این کوچه به عنوان یک مجموعه پارکینگ برای همشهریان طراحی شده و مدنظر قرار گیرد.

البته این کوچه در حال حاضر نیز در پی تخریب املاک خریداری شده از سوی شهرداری به یک پارکینگ تبدیل شده، اما پارکینگی به سبک دهه 60.

بختیاری در این خصوص می‌گوید: بخش قابل توجهی از تملک کوچه کاظمی انجام شده و به دنبال این هستیم که سرمایه‌گذار را وارد کار کنیم و یک مجموعه پارکینگ طبقاتی به همراه مجتمع تجاری در این منطقه احداث شود.

البته آقای سخنگو باید به این نکته توجه داشته باشد که این کار دیگر به عمر 6 ساله شورا نمی‌رسد و باید دید که شورای بعدی نظرش چه خواهد بود.

هزینه‌های حذف پارکینگ چه شد؟

طبق قانون هر مجتمع تجاری، خدماتی، رفاهی و... که در شهر راه‌اندازی می‌شود باید در قسمت زیرین آن مجموعه و یا در کنار آن پارکینگ احداث کند.

البته مالک مجتمع می‌تواند به جای ساخت پارکینگ اقدام به پرداخت هزینه‌ای در قالب جریمه حذف پارکینگ کند که در این شرایط مجموعه شهری موظف هستند اقدام به ساخت پارکینگ کنند.

این موضوع در قم عملا اجرایی نمی‌شود، چرا که اگر فقط خیابان شهدای قم را در نظر بگیریم، این خیابان به جز مراکز درمانی و بانک‌ها، هفت پاساژ و مرکز خرید دارد که باید حتما آنها پارکینگ داشته باشند اما هیچ کدام از آنها پارکینگ ندارند و کسانی که بخواهند به این اماکن بروند باید ماشین خود را درون کوچه‌ها و در مقابل درب خانه‌های مردم پارک کرده تا بتوانند به امور خود بپردازند.

شهردار قم در این زمینه می‌گوید: پایین بودن سرانه پارکینگ یک اشکال است و در سنوات قبل مبالغی که در برای حذف پارکینگ اخذ شده طبق عرف باید صرف ایجاد پارکینگ می‌شد که به نوعی با توجه به ضرورت‌هایی که وجود داشته به صورت قرض از این اعتبار استفاده شده است ولی ما برداشت از این حساب را ممنوع کردیم.

این گفته آقای شهردار نشان می‌دهد که هر چه هزینه از پاساژها و دیگر مراکز به عنوان حذف پارکینگ اخذ می‌شده، آن را برداشته و کاری برای ساخت پارکینگ نمی‌شده است و این دقیقا مغایر حرف رئیس شورای اسلامی شهر قم است که می‌گوید هزینه پول حذف پارکینگ هیچ جای دیگری هزینه نشده است.

امروز قم به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده و پروژه‌های کلانی در آن در حال اجراست ولی اجرای این پروژه‌ها نباید موجب شود که مسئولان از دیگر کارهای خرد نظیر احداث پارکینگ غافل شوند؛ در شرایط کنونی مردم قم به پارکینگ نیاز دارند، کوچک، بزرگ، مکانیزه و یا سنتی بودن برای آنها تفاوتی ندارد.

============

گزارش از: سامان سام

============

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول