اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی خبر داد

اختصاص 30 میلیارد ریال اعتبار به مرمت مساجد تاریخی آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از اختصاص 30 میلیارد ریال اعتبار ویژه به مرمت و بازسازی مساجد تاریخی استان در سال 91 خبر داد.

اختصاص 30 میلیارد ریال اعتبار به مرمت مساجد تاریخی آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی در دیدار مدیران و کارکنان این سازمان با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه محبوب تبریز در هفته میراث فرهنگی و به مناسبت روز جهانی موزه اظهار کرد: این مبلغ به منظور ادامه روند مرمت مساجد تاریخی استان، در سال‌جاری در اختیار سازمان قرار گرفته که به زودی در کنار ادامه پروژه‌های نیمه‌کاره، مرمت مساجد جدید نیز آغاز می‌شود.

محمدی با اشاره به آثار تاریخی در دست مرمت استان یادآور شد: بیش از 220 اثر تاریخی آذربایجان‌شرقی در دست مرمت قرار دارد که عمده آنها را آثار تاریخی مذهبی مانند بقعه‌ها و اماکن متبرکه، مساجد و امامزاده‌ها تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: امسال مرمت 40 مسجد تاریخی آذربایجان‌شرقی که اغلب از مساجد جامع شهرستان‌های استان هستند، به اتمام رسیده و همزمان با برگزاری آیین پایان مرمت، آماده بهره‌برداری خواهند شد.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با تاکید بر اینکه تمامی مساجد تاریخی استان مرمت شده و یا در دست بازسازی هستند، گفت: بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این 40 مسجد تاریخی استان اختصاص یافته است.

محمدی خاطرنشان کرد: در برخی از این مساجد علاوه بر مرمت، عملیات توسعه‌ای نیز صورت گرفته، که ساخت مصلای مسجد جامع هشترود از آن جمله محسوب می‌شود.

وی با اشاره به لزوم اجرای معماری پرشکوه دوره اسلامی در ساخت و سازها گفت: این سازمان تلاش می‌کند تا در مرمت و بازسازی مساجد تاریخی معماری زیبا و ویژه اسلامی را رعایت کند، اما متاسفانه این معماری در ساخت مساجد جدید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تصریح کرد: نوع درب و پنجره‌ها، نور، رنگ و مصالح مواردی هستند که باید منطبق بر معماری اسلامی در ساخت عبادتگاه‌های مسلمین مورد توجه قرار گیرند تا نمادهای این تاریخ در این بناها مشهود باشد.

محمدی همچنین با بیان اینکه در طول عمر دولت‌های نهم و دهم با اختصاص اعتبارات بیشتر، مرمت آثار تاریخی رونق و سرعت بیشتری گرفته است، گفت: آذربایجان‌شرقی هم‌اکنون در جایگاه اول کشوری در زمینه مرمت آثار تاریخی به‌ویژه آثار مذهبی تاریخی قرار گرفته است.

انتهای پیام/ب30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول