اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به وسیله گوشی تلفن همراه

شهروندان بازرسان کالای قاچاق می‌شوند

خبرگزاری فارس: معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: طرح شبنم ضریب نفوذ بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق و غیرمجاز را گسترش می‌دهد.

شهروندان بازرسان کالای قاچاق می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز محمدابراهیم صداقت صبح امروز در یک نشست خبری در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) در حقیقت ایجاد سامانه‌ای را دنبال می‌کند که در آن تمام مردم می‌توانند، تنها با داشتن یک گوشی تلفن همراه دارای دوربین و با استفاده از نرم‌افزاری که در اختیارشان قرار گرفته است، علاوه بر اطمینان از اصالت کالای خریداری شده و یاری دولت در شناسایی عوامل توزیع کالای قاچاق و جعلی، از مشوق‌های اعتباری نیز برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه طرح شبنم، ضریب نفوذ بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق و غیرمجاز را گسترش می‌دهد، افزود: در این طرح هر تولیدکننده و هر واردکننده رسمی کالا با مراجعه به سامانه شبنم (shabnam.ir) برای هر قلم محصول تولیدی یا وارداتی بارکد دوبعدی دریافت و بر روی کالای خود نصب می‌کند.

صداقت تصریح کرد: بارکد دریافت شده علاوه بر اینکه حاوی اطلاعات کامل کالا است، قابلیت استعلام از سامانه را نیز داشته و اصالت و کیفیت کالا را نیز برای خریدار تضمین می‌کند.

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: برای کالاهایی که به صورت قانونی وارد بازار شده است اما دارای کد دو بعدی شبنم نیستند نیز تدابیری اندیشیده شده تا با توجه به فرم‌های تهیه شده واحدهای صنفی فرم‌های خوداظهاری را دریافت کرده و محصولات و کالاهای خود را به اتحادیه‌های مربوطه، مجامع امور صنفی و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت این استان ارائه کنند.

به گفته صداقت در مرحله بعد بررسی‌های لازم بر روی اظهارکنندگان و کالاهای واحدهای صنفی انجام می‌شود و کالاهایی که به صورت قانونی وارد بازار شده‌اند به شرکت و کارگزاران مربوطه برای دریافت و نصب لیبل شبنم معرفی و در غیر این صورت کالاهایی که به صورت قاچاق وارد شده‌اند به مراجع ذیصلاح معرفی می‌شوند.

صداقت ادامه داد: واحدهای صنفی خرده فروش و عمده فروش باید به اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی و واردکنندگان، نمایندگان رسمی شرکت‌های خارجی و صاحبان کالاهای موجود در انبارها نیز برای ارائه فرم خوداظهاری و در یافت لیبل به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.

وی کالاهای مشمول طرح شبنم را لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، باند و بلند‌گو، رایانه و ملحقات آن، تلفن ثابت و همراه، لوازم و تجهیزات پزشکی، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، مکمل‌های غذایی و داروئی، لوازم ساختمانی، هر نوع اسباب‌بازی و لوازم ورزشی و انواع مواد خوراکی و آشامیدنی و کنسروها ذکر کرد.

صداقت اضافه کرد: فعالان صنفی خرده فروش در این زمینه‌ها باید برای دریافت فرم خوداظهاری از طریق اتحادیه‌ها اقدام و مشخصات و تعداد کالاهای مرتبط با این طرح را در فرم درج و همراه با مستندات قانونی از طریق مجمع و یا اتحادیه مربوطه به کارگزار طرح شبنم در استان فارس ارائه دهند که کارگزار طرح شبنم پس از انجام کنترل لازم، بارکد دوبعدی شبنم را به مدیر واحد صنفی برای نصب بر روی کالا ارائه می‌دهد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: طرح نظارتی ویژه سازمان صنعت معدن و تجارت کماکان مانند ایام نوروز ادامه دارد و نزدیک به 300 بازرس در سطح این استان نظارت بر تمام واحدهای صنفی عمده فروش و خرده فروش را عهده‌دار هستند.

به گفته صداقت، محدودیتی در نوع کالاها وجود ندارد و تمام کالاها مشمول طرح بازرسی قرار می‌گیرند.

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان فارس تصریح کرد: طرح نظارتی ویژه نظارت بر ثبت نام مدارس غیرانتفاعی نیز در دستور کار است.

به گفته وی مدارس غیرانتفاعی حق گرفتن وجه بیش از نرخ سال گذشته را ندارند و نرخ‌ها باید در تابلوها درج شوند.

صداقت ادامه داد: مدارس غیرانتفاعی حق گرفتن پولی به صورت علی‌الحساب ندارند چرا که قیمت‌ها قطعی است و مردم در صورت مشاهده تخلف می‌توانند موارد را گزارش دهند.

وی به طرح نظارتی ویژه فروشندگان لوازم سرمایشی اعم از کولر و ملحقات آن نیز اشاره کرد و از طرح مشابهی در مورد مصالح ساختمانی و مشاوران املاک خبر داد.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس خاطرنشان کرد: کالاهایی که بارکد دوبعدی شبنم را نداشته باشند کالای قاچاق محسوب شده و مدیر واحد صنفی مربوطه به مراجع ذی‌صلاح معرفی می‌شود.

صداقت همچنین گفت: در اجرای طرح شبنم مردم می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن 88969296-021، مراجعه به سایت www.shabnam.ir‎و یا ارسال پیامک به شماره 3000392 از اصالت کالا و قاچاق یا قانونی‌بودن آن مطلع شوند.

وی همچنین اظهار داشت: مردم، بازاریان و کسبه می‌توانند در مورد طرح شبنم از طریق تلفن 124 و یا 2340000 اطلاعات لازم را کسب کنند.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول