اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای مبارزه با آفت سن صورت می‌گیرد

سمپاشی 20 هزار هکتار از مزارع گندم و جو شهرکرد

خبرگزاری فارس: مدیر جهادکشاورزی شهرستان شهرکرد گفت: با توجه به افزایش جمعیت آفت سن در مزارع گندم و جو در مزارع شهرکرد عملیات سمپاشی برای مقابله با این آفت در 20 هزار هکتار از اراضی آغاز شده است.

سمپاشی 20 هزار هکتار از مزارع گندم و جو شهرکرد

ناصر واحد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: کشاورزان برای کاهش خسارت سنگین از آفات سن گندم باید همکاری لازم را با کارشناسان داشته باشند، بر همین اساس کارشناسان مراکز جهادکشاورزی شهرکرد آماده مشاوره به بهره‌برداران بخش کشاورزی هستند.

وی افزود: با توجه به شرایط شیوع این آفت در مزارع گندم لازم است تا کشاورزان در صورت مشاهده هرگونه علائم این آفت علاوه بر انعکاس آن به مراکز خدمات یا مدیریت‌های جهادکشاورزی محل سکونت خود با راهنمایی آنها نسبت به مبارزه با این آفت اقدام کنند.

واحد با بیان اینکه هم اکنون 36 عدد تراکتور سمپاش کار سمپاشی در 3 هزار هکتار از اراضی این شهرستان را انجام می‏دهند، گفت: تاکنون 500 میلیون ریال هزینه این سمپاشی‌ها شده است.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان شهرکرد افزود: مرحله دوم مبارزه در زمان پورگی سن 2 است که این اقدام با جدیت ادامه خواهد داشت.

واحد، عوارض مبارزه نکردن با این آفت را از بین رفتن سطح وسیعی از مزارع گندم و جو عنوان کرد و افزود: ادارات غله استان‌ها از خرید گندم‌هایی که دارای دو درصد آلودگی باشد خودداری کرده و موجب بروز مشکل برای تولید کنندگان خرد و کلان شهرستان و استان خواهد شد.

وی با اشاره به وجود 20 هزار هکتار گندم و جو در شهرستان شهرکرد، گفت: هم اکنون بیش از 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در معرض آفت سن است.

واحد با بیان اینکه سمپاشی از 20 روز پیش شروع شده و تا قبل از تخم‌ریزی آفت سن ادامه دارد به کشاورزان توصیه کرد: پیش از آغاز از سمپاشی مزارع خود زنبورداران، دامداران و دیگر کشاورزان را از محل سمپاشی مطلع کنند.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان شهرکرد از فعالیت چهار شرکت برای کنترل و مبارزه با آفات زیانبار کشاورزی در شهرستان شهرکرد خبر داد و گفت: 33 کارشناس محصولات باغی و زراعی شهرستان شهرکرد را از نظر کمی و کیفی بررسی می‌کنند.

وی همچنین از اختصاص یک میلیارد و 250 میلیون ریال برای عقد قرارداد با چهار شرکت مورد نظر خبر داد و افزود: این کارشناسان در بخش‌های گیاه پزشکی، باغبانی و زراعت، با توجه به پهنه‌بندی‌های انجام شده و محصولات منطقه‌ای باغی و زراعی در مزارع حاضر شده و آفات را شناسایی می‌کنند.

واحد با اشاره به اینکه کارشناسان از روش‌های ipm در تولید محصول ارگانیک استفاده می‌کنند، گفت: ناظران مراحل انجام این روش را به کشاورزان و باغداران آموزش و بهره‌برداران را به استفاده از این روش ترغیب می‌کنند.

به گفته وی در صورت موثر نبودن تدابیر زراعی، مکانیکی و بیولوژیکی، در آخرین مراحل از روش‌های شیمیایی برای دفع آفات و کنترل علف‌های هرز در منطقه استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ح10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول