اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تعطیلی بانوان شاغل در روزهای پنج‌شنبه در هاله‌ای از ابهام

خبرگزاری فارس: طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها یکی از مطالبات بانوان شاغل در ادارات است که امکان و شیوه اجرای آن در استان کهگیلویه و بویراحمد بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد و در این گزارش تا حدی به آنها پرداخته می شود.

تعطیلی بانوان شاغل در روزهای پنج‌شنبه در هاله‌ای از ابهام

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، موضوع تعطیلی بانوان در روزهای پنج‌شنبه یکی از بخشنامه‌های هیئت دولت بوده که به‌ مانند بسیاری از بخشنامه‌های دیگر آن‌گونه که باید کارشناسی نشده و زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن فراهم نشده است.

بدون شک تعطیلی کارمندان در روز پنج‌شنبه نیازمند فراهم کردن زمینه انجام وظایف اداری به شیوه‌ دورکاری است.

اگر چه این طرح در سراسر کشور مشکلات خاص خود را دارد ولی اجرای آن در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف با مشکلات به مراتب بیشتری مواجه خواهد بود.

اجرای دورکاری در استانی که زیرساخت‌های مخابراتی و شبکه اینترنت آن بسیار ضعیف است، سخت و نفس‌گیر خواهد بود که نه تنها در وقت یک کارمند صرفه‌جویی نمی‌کند بلکه شاید وقت بیشتری را در کنار آرامش، استرس و فشار عصبی از وی بگیرد.

 * آزاد کردن بخشی از وقت بانوان برای رسیدگی به تربیت فرزندان ضروری است

اما آنچه در این میان مهم است، آزاد کردن بخشی از وقت بانوان شاغل در ادارات بوده که لازم است با آزاد کردن بخشی از وقتی که یک کارمند خانم باید در اداره صرف کند در خانه و در کنار فرزندان خود صرف کند و در عین حال به شیوه دورکاری و یا کار در منزل از عهده وظیفه خود در اداره نیز برآید.

دین مبین اسلام، خانه‌داری و تربیت فرزند را وظیفه و رسالت اصلی یک مادر قرار داده و فعالیت‌های اجتماعی را با حفظ موازین شرعی در درجه دوم اولویت قرار داده است، در حالی که باید اذعان کرد زنان و مادرانی که به هر حال مجبور به فعالیت‌های اجتماعی به‌ویژه کار‌های سازمانی و اداری هستند، آن‌گونه که باید به رسالت اصلی خود در شوهرداری و تربیت فرزندان خود نمی‌رسند.

ولی به هر حال بخشی از زنان به دلایل مختلف از جمله فشارهای مالی و اقتصادی خانواده، تحصیلات و علاقه به کار و فعالیت‌های اجتماعی ناگزیرند که با پذیرش مسئولیت‌هایی در ادارات و نهادهای دولتی علاوه بر آنکه در منزل به وظایف همسرداری و تربیت فرزندان خود عمل می‌کنند در اداره نیز پاسخگوی مسئولیت و وظایف خود باشند.

اصل صدور این بخشنامه کاری درست بوده است

توجه به این مسئله مهم از سوی دولت و اقدام به صدور بخشنامه بدون شک با نیت خیر و درست بوده و در صورت اجرای صحیح آن و فراهم کردن مقدمات و شرایط تعطیلی بانوان در روز پنج‌شنبه می‌تواند در حد مطلوبی به تحکیم نظام خانواده کمک کند.

از سوی دیگر وظایف بخش عمده‌‌ای از بانوان شاغل در مسئولیت‌هایی چون دبیرخانه و ماشین‌نویسی است که روزانه در ادارات شاهد صف‌های طویل مردم در پشت پنجره‌های کوچک اتاق‌های آنان در انتظار تایپ و یا شماره کردن نامه‌های خود هستیم که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها یقینا موجب نارضایتی‌هایی از سوی آنان می‌شود، نارضایتی‌هایی که گاه با تاخیرهای چند دقیقه و یا چند ساعته کارمندان در جواب‌دهی به درخواست‌های مردم قابل مشاهده است، قطعا در تعطیلی یک روز کامل و سردرگمی ارباب رجوع‌ها، مدیریتی به مراتب قوی و کارشناسی نیاز دارد.

خروج بانوان یک ساعت زودتر از سایر کارمندان جایگزینی برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها است

زیور روستا کارشناس بانوان فرمانداری دنا است، وی این طرح را یک طرح بسیار خوب می‌داند و اظهار امیدواری می‌کند که مسئولان برای اجرای این طرح همه تلاش خود را به‌کار گیرند.

وی می‌گوید: پیشنهاد جمعی از بانوان شاغل در ادارات این استان، اتمام کار خانم‌های شاغل یک ساعت زودتر از سایر کارمندان بود که در اجرا با مشکلاتی مواجه شد.

خانم روستا ادامه می‌دهد: اگر مادران کارمند همزمان با تعطیلی دانش‌آموزان خود یک ساعت زودتر از اداره خارج شوند، بهتر می‌توانند در خدمت تربیت و رسیدگی به فرزند خود باشند.

این بانوی شاغل در فرمانداری دنا می‌گوید: تعطیلی یک‌ ساعت زودتر در پایان تایم اداری و یا یک ساعت دیرتر در اول تایم اداری می‌تواند جایگزین مناسبی برای تعطیلی کامل یک روز باشد ولی با بررسی‌های که شده و به‌ویژه بر اساس نظر استاندار این استان امکان اجرای این شیوه وجود ندارد.

 * بخش زیادی از بانوان شاغل در مسئولیت‌های تایپیست و دبیرخانه هستند

وی دلیل عدم امکان اجرای این طرح را مشغول بودن بانوان شاغل به کارهایی چون تایپ، ماشین‌نویسی و شماره‌گذاری نامه‌ها دانست و گفت: این‌گونه کارها چهره یک سازمان هستند که اگر یک ساعت تعطیل شوند داد ارباب رجوع‌ها در می‌آید و نمی‌شود این کارها را تعطیل کرد.

روستا با بیان اینکه طبق بخش‌نامه دولت این طرح شامل زنانی می‌شود که فرزند زیر هفت سال یا دانش‌آموز دوران ابتدایی دارند، ابراز کرد: همه بانوان شاغل در همه ادارات شامل این بخش‌نامه هستند که امید است دستگاه‌های دولتی با در نظر گرفتن راهکارهای مناسب این بخش‌نامه را عملی کنند.

کارشناس امور بانوان فرمانداری دنا ادامه داد: هنوز فرصت طرح این مسئله با فرماندار این شهرستان فراهم نشده ولی امید است که با موافقت ایشان و برنامه‌ریزی بتوان آن‌گونه که مدنظر مدیریت ارشد استان است بدون اینکه کار مردم لطمه‌ای ببیند بتوانیم این طرح را به منظور خدمت به بنیان و تحکیم خانواده اجرایی کنیم.

وی طرح این موضوع را که با تعطیلی یک روز یا یک ساعت در روز بانوان، اضافه‌‌کاری آن‌ها کاهش یابد، قابل قبول ندانست و گفت ما این موضوع را نمی‌پذیریم.

 بار اصلی کارها بر دوش تنها کارمند زنی است که کامپیوتر بلد است

خانم تقی‌زاده نیز در این رابطه معتقد است، مشکلات سد راه اجرای این طرح در ادارات و شهرستان‌های کوچک‌تر به مراتب دشوارتر است.

کارشناس بانوان فرمانداری باشت می‌گوید: در ادارات و شهرستان‌های کوچک‌تر بانوان وظایف سنگین‌تری را در ادارات انجام می‌دهند و به علت عدم تسلط بخش زیادی از کارمندان به رایانه، بار اصلی کارها به‌دوش کسی است که به کامپیوتر و تایپ و اینترنت مسلط است.

وی از استاندار می‌خواهد تا دستوری دهد که تسلط نسبی کارکنان دولت در این استان به کامپیوتر الزامی شود تا اگر یک خانم به هر دلیلی سر کار خود حاضر نبود دیگران از عهده مسئولیت آن برآیند.

تقی‌زاده یادآور شد: اکنون همه کارهای مربوط به کامپیوتر و اتوماسیون اداری را در این فرمانداری یک خانم انجام می‌دهد که بدون شک اجرای بخشنامه دولت در این شرایط موجب معطل‌ شدن کار مردم خواهد شد.

کارشناس بانوان فرمانداری باشت با اشاره به الزامات عصر ارتباطات گفت: دیگر خیلی سطح پایین است که از آموزش ابتدایی کامپیوتر به کارمندانی حرف زد که اکنون در آستانه بازنشستگی هستند.

اگر چه این دغدغه خانم تقی‌زاده با واکنش استاندار کهگیلویه و بویراحمد مواجه شد به‌گونه‌ای که وی به رئیس دفتر خود می‌گوید در اسرع وقت کلاس‌های آموزش رایانه را برای کارکنان ادارات برگزار کند، ولی به‌ نظر می‌رسد این مشکل یکی از موانع اجرای بخش‌نامه تعطیلی بانوان در روز پنج‌شنبه خواهد بود.

 موافق اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های بانوان شاغل هستم

مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اعلام موافقت کامل با طرح تعطیلی بانوان در روز پنج‌شنبه گفت: این طرح برای تحکیم بنیان خانواده بسیار تأثیرگذار است که باید همگی کمک کنیم تا زمینه اجرای آن فراهم شود.

لیلا زاده‌باقری ادامه داد: زنان و بانوان شاغل در ادارات از طریق این طرح بهتر می‌توانند به رسالت اصلی در همسرداری و مادری خود عمل کنند.

وی بیان داشت: زنان شاغلی که مسئولیت آنها در ادارات به‌گونه‌ای است که می‌توان با دورکاری آن را انجام دهند که از این طریق روز پنج‌شنبه خود را خالی می‌کنند و بانوانی که شغل آن‌ها امکان دورکاری ندارد نیز با یک‌ساعت کار بیشتر در روزهای هفته می‌توانند در روز پایانی هفته سر کار نیایند و در کنار فرزندان و همسر خود به رسالت خطیر یک زن در خانواده بپردازند.

زاده‌باقری اظهار کرد: برخی از مشاغل ارباب‌رجوع ندارند و این‌ها به راحتی می‌توانند کارهای خود را در منزل انجام دهند ولی اجرای این طرح برای بانوانی که در ادارات ارباب‌رجوع دارند بسیار دشوار است.

مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد کمبودهای زیرساختی و قطعی اینترنت در این استان را از موارد مشکل‌ساز اجرای طرح دورکاری برای بانوان شاغل و تعطیلی روز پنج‌شنبه اعلام کرد.

زاده‌باقری تأکید کرد: تا حد امکان برای اجرای این طرح تلاش خواهم کرد.

 اصل طرح چیز خوبی است، مهم اجرای آن است

آن‌گونه که می‌توان برآورد کرد، اصل طرح و ایده آن لازم و کارگشا خواهد بود ولی آنچه از هر چیز دیگری مهم‌تر است، نحوه اجرای آن و برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح برای اجرای طرح تعطیلی بانوان در روز پنج‌شنبه است، یعنی همان چیزی که مقام ارشد اجرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد از ادارات و واحدهای مربوطه بانوان شاغل خواسته است.

اکبر نیکزاد در این رابطه معتقد است، تعطیلی بانوان در پنج‌شنبه‌ها بخش‌نامه دولت بوده و من با اجرای آن موافقم ولی باید بانوان این هماهنگی را با واحدهای مربوطه خود انجام دهند و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دقیقاً همان کاری را که در اداره انجام می‌دهند در منزل و در کنار فرزندان خود انجام دهند.

* شرط استاندار برای حمایت از طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های بانوان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد شرط خود را برای موافقت با اجرای طرح تعطیلی خانم‌های شاغل در روزهای پنج‌شنبه هر هفته، انجام کار مردم و سردرگم نشدن آن‌ها در این روز اعلام می‌کند و می‌گوید: اگر ادارات به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که کارهایی که در یک اداره به یک خانم محول شده در روز پنج‌شنبه موجب سردرگمی و لنگ شدن کار مردم نشود، با همه توان از اجرای این بخش‌نامه حمایت می‌کنم.

وی بیان می‌کند: بدون شک قصد دولت از صدور چنین بخش‌نامه‌ای انجام ندادن کارها و جواب ندادن به درخواست‌ها و نامه‌های مردم نبوده و اجرای این بخش‌نامه به هماهنگی بانوان شاغل و واحدهای مربوطه خود ممکن است.

 * نمی‌توانیم اجازه دهیم کار مردم لنگ بماند

نیکزاد تاکید می‌کند که وی نماینده دولت است و بدون شک اجازه نمی‌دهد کار مردم روی زمین بماند تا به بهانه دورکاری، یک خانم به موقع سر کار خود حاضر نشود.

مقام ارشد اجرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد وظیفه بانوان در منزل و تربیت فرزندان صالح را رسالتی خطیر می‌داند که برنامه‌ریزی برای آزاد کردن بخشی از وقت زنان و مادران شاغل در ادارات برای رسیدگی به امورات منزل می‌تواند به انجام بهتر این رسالت خطیر کمک کند.

وی بیان داشت: برخی از کارها را در ادارات می‌توان به راحتی در منزل انجام داد که مردم هم معطل نشوند، در این‌گونه موارد بانوان می‌توانند به صورت دورکاری وظایف خود را انجام داده و در روز پنج‌شنبه در کنار فرزندان و اعضای خانواده خود باشند.

نیکزاد با اشاره به مفاد بخشنامه دولت در تعطیلی بانوان در روز پنج شنبه ادامه می‌دهد: دولت در این بخش‌نامه تأکید کرده در صورتی که یک خانم می‌تواند در منزل همان کاری را انجام دهد که در اداره حضور دارد و کار مردم راه می‌افتد، می‌تواند در روزهای پنج‌شنبه به صورت دورکاری در منزل خود انجام وظیفه کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حالی موافقت خود را با تعطیلی خانم‌های شاغل در ادارات در پنج‌شنبه‌ها اعلام کرد که بر یک شرط اساسی برای این کار تاکید داشت، این شرط چیزی جز انجام به‌موقع و سریع کار مردم نبود.

به هر حال آن‌چه از هر چیز دیگری مهم‌تر است و باید در برنامه‌ریزی‌های مسئولان مورد توجه قرار گیرد نگاه همزمان به آزاد شدن وقت مادران شاغل برای رسیدگی به نقش خطیر خود در مادری و همسرداری از یک سو و معطل نشدن مردم در ادارات برای پیگیری کارهای خود از سوی دیگر  است.

--------------------

گزارش: کریم بنام

--------------------

انتهای پیام/صا10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول