اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از عدم پرداخت هدیه به خبرنگاران مازندران گزارش می‌دهد

عدالت، حلقه مفقوده در توزیع هدایای رئیس جمهوری به خبرنگاران‌

خبرگزاری فارس: عدم دریافت هدیه رئیس جمهور به خبرنگاران به درصد زیادی از خبرنگاران استان مازندران به ویژه غرب استان موجب نارضایتی این قشر شده است.

عدالت، حلقه مفقوده در توزیع هدایای رئیس جمهوری به خبرنگاران‌

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس ابتدا خواستم همانند سال‌های گذشته سکوت کنم و اعتراضی به بی‌عدالتی‌های موجود در این رابطه نداشته باشم، اما گویا امسال این موج بی‌عدالتی فراگیرتر از سال‌های قبل بوده است.

سکوت در مقابل دیدن ظلم در حق همکاران خبرنگارم که هر کدام سال‌ها سابقه خبری داشته و از فعالان این عرصه نیز به شمار می‌روند را جایز ندانستم.

ابتدا این را متذکر شوم، خبرنگاری که رسالت خبری‌اش همواره در سرلوحه کارش قرار داشته هیچگاه چشم به هدایا نداشته و ندارد، اما وقتی بحث تجلیل از خبرنگاران از سوی نهاد ریاست جمهوری پیش می‌آید پیش از هر چیز عدالت‌محوری در ذهن متبادر می‌شود و اینکه آنان که سال‌ها در این عرصه قلم زده و قدم برداشتند در اولویت قرار می‌گیرند، اما هر چه به جلوتر رفتیم، تجلیل از غیر خبرنگار را بیشتر از خبرنگار دیدیم.

بی‌عدالتی را چند سال قبل و از زمان مطرح شدن موضوع در نشریه‌ای که در آن مشغول فعالیت بودم به چشم دیدم. آن زمان بحث سایت سمان نبود و شاغلان و خبرنگاران فعال توسط مدیران مسئول به وزارت ارشاد معرفی می‌شدند و دیدم مدیر مسئول نام نزدیکان و خانواده خود را در لیست مذکور جای داد و زحمات چندین ساله ما را ندید.

دو سال در ویژه‌نامه مازندران یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور فعالیت کردیم اما بحث هدیه رئیس جمهوری که مطرح شد استان ما را سراسری و تهران ما را استانی قلمداد کرد و باز هم با وجود فعالیت چند ساله، نامی از ما در لیست قرار نگرفت.

با مطرح شدن ایجاد سایت سمان و بانک اطلاعاتی خبرنگاران با خود گفتیم دیگر کسی حق خبرنگاران واقعی را نخواهد خورد و دست‌های غیر، پل بین هدیه و خبرنگار نخواهد بود.

سال 89 همزمان با هفدهمین جشنواره بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، محمد پرویزی دبیر جشنواره اعلام کرده بود از ویژگی‌های این دور از جشنواره این است که نام و اطلاعات تمامی خبرنگاران شرکت‌کننده در جشنواره در بانک اطلاعاتی ثبت و از آنها به عنوان خبرنگار فعال یاد شده و از این پس هر گونه حمایت بر اساس این بانک از آنان به‌ عمل خواهد آمد.

نگارنده: به اتفاق چند تن از همکاران رسانه‌ای چالوس و نوشهر در این جشنواره شرکت کرده بودیم اما اثری از این وعده در آینده ندیدیم. حتی از سوی دبیرخانه جشنواره به امضای محمد پرویزی گواهینامه‌ای به دلیل حضور در بخش داوری جشنواره به‌ عنوان خبرنگار فعال برایم ارسال شد اما دریغ از....

با آغاز فعالیت سایت سمان از خبرنگاران خواسته شد ایمیل خود را به شماره 3000786 ارسال و رمز ورود سمان را دریافت کنند، متعاقب آن نیز در صورت برخورد با مشکل عدد 110 را به همان شماره پیامک بزنند تا در اسرع وقت به مشکل آنها رسیدگی شود.

خبرنگاران منطقه همانند دیگر همکاران سراسر کشور نسبت به تشکیل و تکمیل پرونده خود در این سایت اقدام کردند که بیشتر این همکاران دارای سابقه چندین ساله در عرصه خبر و رسانه هستند. اما با آغاز توزیع هدایای رئیس جمهوری توسط ارسال پیامک به تلفن همراه واجدین شرایط به جای نام این عزیزان، افرادی را شامل دریافت هدیه می‌بینیم که یا اصلا خبرنگار نیستند یا دیگر در این حرفه حضور ندارند و یا از سابقه کمتر از یک سال برخوردارند.

عدم دریافت هدیه رئیس جمهوری توسط 90 درصد خبرنگاران فعال چالوس و نوشهر مساله‌ای نیست که بخواهیم به سادگی از آن عبور کنیم:

 *محمدرضا عبدی خبرنگار هفته‌نامه پیک خزر با 45 سال سابقه، دارای کارت خبرنگاری، ثبت‌نام شده در سایت سمان که تاکنون هدیه‌ای به وی تعلق نگرفته است.

 *سپیده پورشعبان خبرنگار روزنامه بشیر با 9 سال سابقه، دارای کارت خبرنگاری و ثبت‌نام شده در سایت سمان که سال 89 مشمول هدیه بود اما در سال‌های 90 و 91 از این لیست خارج شد.

 *سیده فریبا حسینی خبرنگار هفته‌نامه پیک شمال با 8 سال سابقه، دارای کارت خبرنگاری و ثبت‌نام شده در سایت سمان.

 *مسعود صوفی‌نژاد خبرنگار روزنامه حرف مازندران با بیش از 10 سال سابقه، دارای کارت خبرنگاری، ثبت‌نام شده در سایت سمان.

 *نیما سلیمانی خبرنگار هفته‌نامه پیک سبز، با 7 سال سابقه، دارای کارت خبرنگاری و ثبت‌نام شده در سایت سمان.

 *زینب ملامحمدی خبرنگار روزنامه وارش با 9 سال سابقه، دارای کارت خبرنگاری و ثبت‌نام شده در سایت سمان.

 *اعظم محسن‌زاده خبرنگار روزنامه پنجره نو با 10 سال سابقه، دارای کارت خبرنگاری و ثبت‌نام شده در سایت سمان

 *محمدحسین (کیوان) زکی‌زاده خبرنگار هفته‌نامه پیک سبز با 8 سال سابقه، دارای کارت خبرنگاری و ثبت‌نام شده در سایت سمان

 *نسرین روشن‌ضمیر خبرنگار هفته‌نامه مقاومت با 8 سال سابقه، دارای کارت خبرنگاری و ثبت‌نام شده در سایت سمان

 *کبری امیرزاده خبرنگار هفته‌نامه شمال سبز با حدود 10 سال سابقه، دارای کارت خبرنگاری و ثبت‌نام شده در سایت سمان

 *لیلا امیرزاده خبرنگار هفته‌نامه جویبار با حدود 10 سال سابقه، دارای کارت خبرنگاری و ثبت‌نام شده در سایت سمان

 *زهرا خطیبی خبرنگار هفته‌نامه پژواک شمال با 4 سال سابقه، ثبت‌نام شده در سایت سمان.

 *ذاکر خزایی خبرنگار هفته‌نامه پیک سبز با 10 سال سابقه و ثبت‌نام شده در سایت سمان.

 *زهرا جوهی خبرنگار هفته‌نامه هم‌ولایتی با 5 سال سابقه مطبوعاتی و ثبت‌نام شده در سایت سمان

 * ساسان شیخی از هفته‌نامه شمال سبز با 14 سال سابقه فعالیت خبری که با قبول مسئولیت نمایندگی خانه مطبوعات غرب مازندران همه تلاش خود را برای احقاق حقوق خبرنگاران این منطقه بکار می‌گیرد نیز شامل این هدیه نشد.

 و نگارنده، زهرا راه‌گل با 11 سال سابقه فعالیت، دارای کارت خبرنگاری که جزو اولین ثبت‌نام کننده‌های سایت سمان بوده و مشخصات فردی و نام نشریه وقت را در آن به ثبت رساندم. اما با فراموش کردن رمز ورود و ارسال 110 به شماره 3000786 طی چندین مرحله و با وجود دریافت رمز جدید و حتی تماس تلفنی با مشاور فنی سایت سمان هرگز موفق به ورود مجدد به سایت برای تکمیل پرونده نشدم.

پیامک‌های متعددی از سوی سایت مبنی بر دعوت به تکمیل پرونده دریافت کردم اما راهنمایی سایت برای برطرف ساختن مشکل ورود هرگز مؤثر واقع نشد.

هر چند اسامی مشمولان دریافت هدیه رئیس جمهوری چالوس و نوشهر بیش از تعدادی است که اشاره شد، اما به ذکر نام همین چند نفر بسنده کرده و از مسئولان امر تقاضای رسیدگی داریم.

*اما سخنی با مسئولان وزارت ارشاد

ابتدا باید ریشه بی‌عدالتی‌ها را در دفاتر مطبوعاتی خشکاند و بعد به سطوح بالاتر و اقدام به تعیین خبرنگار فعال توسط سایت سمان کرد.

بی‌عدالتی‌هایی که اینجانب در سال‌های دور و نزدیک به چشم دیدم اما هرگز ندیدم با آنها برخورد شود. وقتی برخی مدیران مسئول اخبار سایت‌های خبری را به نام نزدیکان و فرزندان خود به چاپ می‌رسانند درحالی‌که آن فرد هرگز در جلسات و برنامه‌های خبری رویت نشد، وقتی با مهر زدن بر روی اخبار بدون نام در نشریه‌شان نزدیکان خود را به ‌عنوان نویسنده خبر معرفی می‌کنند، وقتی برای برخی خبرنگاران خود که شاید دو سال سابقه فعالیت داشته باشند برای برخورداری از برخی مزایا گواهینامه سابقه چندین ساله صادر می‌کنند، وقتی در مقابل پرداخت حق الزحمه برگه سفید امضا می‌گیرند، وقتی مقالات و گزارش‌های تهیه شده توسط خبرنگاران خود را به نام خانواده و نزدیکان خود به چاپ می‌رسانند و بسیاری از بی‌حرمتی‌ها و حق‌خوری‌هایی که آشکارا و پنهان در برخی دفاتر نشریات صورت می‌گیرد و چون زور مدیر مسئول بر خبرنگار می‌چربد پس جای هیچگونه اعتراضی نیست.

*جناب آقای وزیر

در دولت عدالت محور، توقع ما اجرای عدالت در عرصه خبرنگاری است. خبرنگاری که سال‌ها در سرما و گرما و در سخت‌ترین شرایط با حداقل‌ترین دستمزدها عاشقانه حضور یافته و به اجرای رسالتش می‌پردازد مستحق این تحقیرها و بی‌عدالتی‌ها نیست.

خبرنگاری که به همراه مسئولان استانی و شهرستانی تا نیمه‌های شب در دورافتاده‌ترین روستاهای منطقه حضور دارد، خبرنگاری که دوشادوش مسئولان در حوادث غیر مترقبه نظیر سیل ویرانگر کلاردشت، زلزله کندوان و ... حضور دارد مستحق تحقیر نیست، خبرنگاری که برای تهیه خبری که هیچگونه بار مالی برایش ندارد ساعت‌ها در جلسات و همایش‌های مختلفی که در مسافت‌های طولانی برگزار می‌شود حضور می‌یابد مستحق تحقیر نیست، اما این تحقیرها، حق‌خوری‌ها و بی‌عدالتی‌ها همچنان ادامه دارد.

-------------------------

گزارش از زهرا راه‌گل

-------------------------

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول