اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشگاه قم مطرح کرد

ضرورت آشنا ساختن مستشرقان با حوزه معرفتی اهل بیت(ع)

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه قم گفت: بسیاری از شبهاتی که از سوی مستشرقان در زمینه قرآن مطرح می‌شود، در اثر عدم آشنایی با حوزه معرفتی اهل بیت(ع) شکل گرفته است.

ضرورت آشنا ساختن مستشرقان با حوزه معرفتی اهل بیت(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سید رضا مودب ظهر امروز در پیش نشست همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان اظهار داشت: مستشرقان در طول سال‌ها در زمینه قرآن و تاریخ اسلام شبهات بسیاری وارد کرده‌اند که گذشته از بحث انگیزه‌های استعماری، بسیاری از این شبهات به این دلیل که منابع شناخت مستشرقان از دین اسلام به منابع اهل سنت برمی‌گردد، به وجود آمده است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم فضای گفت‌وگویی میان متفکران حوزه‌های علمیه و مستشرقان سراسر جهان به وجود بیاوریم و در جلسات مباحث علمی خود از آنها دعوت کنیم، گام مثبتی در زمینه شناخت آنها از مکتب اهل بیت(ع) برداشته‌ایم.

معاون پژوهشی دانشگاه قم با اشاره به اینکه رسالت حوزه علمیه اصلاح منابع مطالعاتی مستشرقان است، افزود: اکثر مستشرقان در مطالعات خود بر منابع اهل سنت تکیه می‌کنند و با وجود نقصان‌هایی که در این منابع وجود دارد، رسیدن به شبهات و اشکالات امری طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: شبهاتی که مستشرقان در مسائلی مانند تاریخ اسلام و سیره پیامبر(ص) و یا آیات قرآن مطرح می‌کنند، بسیار شبهات سنگینی است که عدم پاسخگویی به آنها می‌تواند تأثیرات خطرناکی بر جریانات فکری جهان اسلام داشته باشد.

مودب گفت: به عنوان مثال از سوی مستشرقان شبهات بسیاری در زمینه نحوه جمع‌آوری آیات قرآن وارد شده است که این شبهات با نگاهی بر روایات معتبر که از اهل بیت(ع) در منابع شیعه ذکر شده قابل پاسخگویی است.

وی ابراز داشت: بر اساس روایات آیه‌ای از قرآن بر پیامبر(ص) وارد نمی‌شد مگر اینکه بلافاصله کتابت و حفظ می‌شد؛ در حالی که برخی مستشرقان عقیده دارند آیات قرآن تا پیش از قرن دوم هجری گردآوری نشده و تنها در خاطر برخی مسلمانان حفظ شده است، از این رو خدشه‌پذیر است.

معاون پژوهشی دانشگاه قم اظهار داشت: اشکال دیگری که مستشرقان وارد می‌کنند در زمینه اختلاف در قرائت قرآن است که این اشکال نیز با مراجعه به منابع شیعه قابل حل است.

وی گفت: اضطراباتی که در منابع اهل سنت در زمینه آموزه‌های اسلامی و تاریخ اسلام وجود دارد به تفکرات مستشرقان نفوذ کرده و تا نتوانیم این افراد را با منابع غنی و اصیل شیعه آشنا کنیم، این شبهات برطرف نخواهد شد.

انتهای پیام/ع10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول