اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی خبر داد

تجلیل از فیلم‌های حرفه‌ای با موضوع روحانیت در جشنواره اشراق

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در بخش جنبی جشنواره فیلم اشراق از هنرمندانی که به صورت حرفه‌ای به تولید فیلم در رابطه با موضوع روحانیت پرداخته‌اند تجلیل خواهد شد.

تجلیل از فیلم‌های حرفه‌ای با موضوع روحانیت در جشنواره اشراق

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام علی کمساری در نشست خبری نخستین جشنواره سراسری فیلم اشراق اظهار کرد: استفاده از زبان هنر برای ترویج مباحث دینی، امری غیرقابل انکار و ثابت شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های ذاتی هنر افزود: این خصوصیات بستری مناسب برای انتقال پیام دین به شمار می‌رود زیرا هنر دارای ویژگی ماندگاری و تأثیرگذاری بسیاری بوده و اثربخشی فراوانی دارد.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی گفت: هر مقوله‌ای که از ویژگی‌های هنر بهره ببرد، ماندگاری بهتری خواهد داشت و این امر ارتباطی با محتوا ندارد.

وی با اشاره به عصر مدرنیته و استفاده همه مکتب‌های فکری از هنر برای ترویج اعتقادات، خاطرنشان کرد: اشکال و انواع مختلف هنر مانند شعر، داستان، موسیقی و فیلم به کمک اندیشه‌ها آمده و استفاده‌های فراوانی از آنها می‌شود.

کمساری با تاکید بر استفاده اسلام از زبان هنر در طول تاریخ بیان داشت: بیشترین و بهترین شکل استفاده از هنر، در بهره‌گیری از شعر و ادبیات توسط اسلام دیده می‌شود به طوری که شکل آهنگین قرآن نیز از همین سنخ است ضمن اینکه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیز از شاعران استفاده می‌کردند.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت دینی، استفاده از زبان هنر و درخشش آثار هنری در عرصه‌های گوناگون دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه روحانیت به عنوان یک نهاد دیرپای اسلامی در استفاده از هنر دارای مواضع مختلفی است، اظهار کرد: استفاده از زبان هنر برای ترویج دین، امری انکارنشدنی است و باید نهایت بهره را از آن برد به طوری که رهبر معظم انقلاب نیز همواره تاکید دارند که همه پیام‌ها باید در قالب هنر گنجانده شوند وگرنه ماندگار نخواهند شد.

کمساری با اشاره به اقدامات مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در درجه نخست باید بسترهای لازم برای آشنایی طلاب با دنیای هنر را فراهم ساخت تا روحانیون حوزه علمیه بتوانند بخش‌هایی از آن را که با شأن دین سازگار است یاد بگیرند و آنها را به کار ببرند.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: عرصه‌هایی چون فیلم‌نامه‌نویسی، نقد فیلم و شناخت عناصر داستان از جمله بسترهای فعالیت طلاب در هنر هستند که در کنار مسائلی چون شعر و ادبیات وجود دارند.

وی هنرمندان را قشری ارزشمند و تأثیرگذار در جامعه کنونی ایران دانست و افزود: این قشر همواره به دنبال ایجاد ارتباطی مفید با حوزه‌های علمیه هستند اما این مهم تاکنون به شکلی ساختارمند حاصل نشده است.

کمساری با بیان اینکه جشنواره فیلم اشراق به دنبال ایجاد ارتباط مستمر و هدف‌مند میان هنرمندان و حوزه‌های علمیه است، ابراز کرد: پشتیبانی محتوایی از هنرمندان از اهداف برگزاری این جشنواره محسوب می‌شود.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: در برخی فیلم‌ها شخصیت‌های روحانی وجود دارد اما این مسئله به شکلی تصنعی دیده شده و مسائل به درستی نشان داده نمی‌شوند.

وی این مسئله را نتیجه نبود ارتباط میان هنرمندان و فیلم‌سازان با روحانیون دانست و تصریح کرد: تعامل میان این دو قشر از دیگر اهداف جشنواره اشراق است.

کمساری ادامه داد: حوزه‌های علمیه باید از زبان هنر بهره ببرند زیرا در دنیای امروز، ادیان مختلف به ویژه مسیحیت، فیلم‌های مختلفی را به عنوان آثار هنری ماندگار تولید کرده و تأثیر خود را بر مخاطب گذاشته‌اند.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با تاکید بر انتشار مفاهیم اسلامی در سراسر جهان گفت: موضوع اصلی جشنواره اشراق مسئله روحانیت و توجه به جایگاه معنوی و اجتماعی این قشر در جامعه خواهد بود.

وی تعمیم ارزش‌های والای روحانیت و حوزه‌های علمیه را از دیگر محورهای این جشنواره دانست و افزود: افزایش آگاهی، تجربه و بینش هنرمندان و نیز شناسایی آثار فاخر با محوریت حوزه‌های علوم دینی از دیگر موضوعات مورد بررسی در جشنواره اشراق است ضمن اینکه ارتقای سطح کیفی آثار هنری نیز مدنظر قرار دارد.

کمساری با اشاره به بخش‌های گوناگون جشنواره اشراق گفت: فیلم‌های کوتاه و بلند و پویانمایی در این جشنواره وجود دارند ضمن اینکه در بخش جنبی نیز از هنرمندانی که به صورت حرفه‌ای به تولید فیلم در رابطه با موضوع روحانیت پرداخته‌اند تجلیل خواهد شد.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی از استقبال گسترده هنرمندان از جشنواره اشراق خبر داد و افزود: بیش از 417 هنرمند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند که تعداد قابل توجهی از این هنرمندان از میان روحانیون هستند.

وی زمان برگزاری این جشنواره را 9 تا 11 خردادماه سال جاری اعلام و بیان کرد: این جشنواره در سالن سینما وتوس برگزار شده و مراسم اختتامیه نیز در مرکز پژوهش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول