اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله حسینی‌بوشهری:

آیت‌الله بهجت انسانی وارسته و وابسته به خدا بود

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: آیت‌الله بهجت انسانی وارسته و وابسته به خدا بود و از چهره این عالم می‌توان فهمید که در عالم معنویت به سر می‌برد.

آیت‌الله بهجت انسانی وارسته و وابسته به خدا بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) اظهار کرد: اگر پایه پذیرش دین بر اساس کتاب و سنت باشد، اعتقادمان راسخ و پایدار است و اگر انسان بر اساس شنیدنی‌ها و گفتنی‌های بی‌پایه دین را بپذیرد، خیلی زود اعتقادش از بین می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: محور شناخت و معرفت طلاب، علما و بزرگان ما این است که سر سفره کتاب و سنت هستند و از این آبشخور استفاده می‌کنند و هر کسی خود را با این مبنا مرتبط کند، دینش پایدار می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تعبیری از امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: کسانی می‌توانند احیاگر مکتب ما باشند که علوم، معارف و آموزه‌های مکتب اهل‌بیت (ع) را فراگیرند و به دیگران منتقل کنند و اکنون حوزه‌های علمیه عهده‌دار آموختن و تعلیم دادن مکتب اهل‌بیت (ع) هستند.

وی ارائه اسلام اصیل را یکی از کارکردهای مهم روحانیت ذکر کرد و افزود: حوزه‌ها، مراجع و عالمان دین در حقیقت مجموعه‌هایی هستند که همان رسالت امام معصوم را بر عهده دارند.

حسینی‌بوشهری برگزاری کرسی‌های بحث و مناظره، شاگردپروری، نخبه‌پروری و شایسته‌سازی را از دیگر مسئولیت‌های حوزه‌ها ذکر کرد.

وی یادآور شد: در مراکز آموزشی مقطعی به عنوان پایان در نظر گرفته می‌شود ولی در حوزه‌های علمیه مقطعی به عنوان پایان راه وجود ندارد.

امام جمعه با اشاره به لغزش‌ها و فرقه‌های پدید آمده در دانشگاه‌ها و جامعه گفت: روحانیت راه مطمئن بوده که می‌توان به وسیله آن به دینداری رسید.

وی خاطر نشان کرد: شکل‌گیری تشکیلات دین‌ستیز در مکان‌هایی صورت می‌گیرد که فاصله از روحانیت بیشتر شده باشد ولی با کم شدن این فاصله‌، دین‌سازی‌ها و فرقه‌سازی‌ها کمتر شده زیرا روحانیت متصل به اهل‌بیت (ع) است.

حسینی‌بوشهری با بیان اینکه حضرت ولی عصر (عج) سفارش کرده در عصر غیبت به عالمان دین مراجعه کنید گفت: عالمان و دانشمندان مرزبان عقیده، فکر، باور، عقیده، رفتار و ارزش‌ها هستند.

وی خاطر نشان کرد: شهید مطهری به عنوان دیده‌بان بیدار روحانیت بود و از حوزه به سوی دانشگاه مهاجرت کرد تا با زبان و باورهای دانشجویان صحبت کند.

امام جمعه قم با اشاره به سرمایه‌گذاری مارکسیست‌ها در دوران شهید مطهری گفت: مارکسیست‌ها در آن دوران بیشترین سرمایه‌گذاری را در دانشگاه‌ها داشتند و استاد مطهری به تألیف کتاب‌هایی پرداخت تا سدی در برابر دیدگاه‌های مارکسیست‌ها باشد.

وی زمان‌شناسی را دیگر ویژگی‌های عالمان دین ذکر کرد و گفت: عالمان می‌دانند در چه زمانی صحبت کرده یا سکوت کنند، بنابراین امیرمؤمنان (ع) بر اساس مصلحت جامعه 25 سال سکوت معنادار کرد.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری خاطر نشان کرد: تربیت نفوس و انسان‌سازی، کادرسازی، نیروسازی و شایسته‌سازی از دیگر کارکردهای عالمان دین است.

وی با اشاره به ویژگی آیت‌الله بهجت به عنوان عالم دین عنوان کرد: آیت‌الله بهجت انسانی وارسته و وابسته به خدا بود و از چهره این عالم می‌توان فهمید که در عالمی از معنویت به سر می‌برد.

امام جمعه قم با بیان اینکه عالمان دین ارتباطات قوی با مردم دارند گفت: عالمان دین پس از پیروزی انقلاب نیز ارتباط قوی با مردم داشتند و دشمن از این ارتباط برای ترور عالمانی مانند شهید مطهری استفاده کرد تا ارتباط مردم و روحانیت را قطع کند.

وی با اشاره به وظیفه حوزه گفت: حوزه مرکز آموزشی است که دغدغه زندگی مردم را در کنار تعلیم و تعلم دارد.

حسینی‌بوشهری خاطر نشان کرد: حوزه باید در کنار حرکت سنتی خود متناسب با نیازهای زمان و شرایط جامعه آهنگ خود را هماهنگ کند و این حرکت چند سالی است که آغاز شده است.

وی با بیان اینکه خاستگاه نظام، قم بوده و امام خمینی (ره) در قم رشد پیدا کردند گفت: حرکت‌های عظیم در تاریخ انقلاب اسلامی توسط روحانیت شکل گرفته است البته ما حرکت‌های دانشگاهیان را نادیده نمی‌گیریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به کارهای پژوهشی حوزوی گفت: 100 مجله در قم منتشر می‌شود که به مباحث نوپیدا می‌پردازند.

وی با بیان اینکه اکنون پایان‌نامه‌های حوزوی متناسب با نیازها تدوین می‌شود یادآور شد: مکاتبه‌‌هایی با مراکز در زمینه نیازهای آنها شده تا نیازهای خود را اعلام کنند زیرا حوزه جدا از نیازهای نظام نیست.

حسینی‌بوشهری به طرح هجرت اشاره کرد و افزود: 3 هزار نفر از طلاب در قالب این طرح به دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور می‌روند تا در کنار مردم بوده و غمخوار آنها باشند.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول