اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای اسلامی شهر کهک خبر داد

احداث موزه در شهر کهک

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اسلامی شهر کهک با اشاره به موقعیت توریستی و تاریخی این منطقه، از احداث یک موزه در این شهر خبر داد.

احداث موزه در شهر کهک

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهرستان قم، محمدرضا عربشاهی با اشاره به توریستی بودن منطقه کهک اظهار داشت: با توجه به تعداد زیاد فضاهای تاریخی که در شهر کهک وجود دارد، از اواخر سال گذشته با توجه به نامه‌نگاری‌هایی که از طرف شورای استان انجام شده بود، پیگیری‌های خود را برای ایجاد یک موزه در این شهر شروع کرده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات شورای برای حفظ اماکن تاریخی شهر کهک افزود: در همین راستا فضاهای اطراف منزلگاه ملاصدرا تملک شده است.

عربشاهی بیان داشت: یک واحد قدیمی به نام «عصاری» در شهر کهک با قدمتی در حدود 400 سال وجود دارد که با کمک میراث فرهنگی و پیگیری‌های شورا، این فضا بازسازی و تجهیزات این واحد احیاء شده است و تبدیل به یک فضای بسیار زیبا برای استفاده توریست و گردشگران شده است.

وی با اشاره به اینکه «ارسی‌خانه عربشاهی» از دیگر اماکن تاریخی شهر کهک است که در سال 73 به ثبت میراث فرهنگی رسیده است، تصریح کرد: این مجموعه خانه‌های عربشاهی مربوط به دوره زندیه است که حدود 300 سال قدمت دارد که در یک قسمت از این مجموعه خانه‌ها، یک «ارسی‌خانه عربشاهی» وجود دارد که معماری و فضای این ارسی‌خانه بسیار خاص و منحصر به فرد است.

وی تصریح کرد: یک واحد تاریخی دیگر در شهر کهک وجود دارد که این خانه جزو خانه‌هایی است که در اوایل دوره قاجار به صورت دو طبقه احداث شده است.

عربشاهی ضمن انتقاد از عملکرد میراث فرهنگی در احیاء و بازسازی اماکن تاریخی شهر کهک گفت: برای احیاء این خانه تاریخی سازمان میراث فرهنگی هیچ گونه تلاشی نکرده است و زمانی هم از روی عدم آگاهی مالکین به آموزش و پرورش برای احداث مدرسه واگذار شد که این سازمان در سال 88 قصد تخریب این مکان تاریخی برای احداث مدرسه را داشت که با تلاش شورا از تخریب آن جلوگیری به عمل آمد و زمین دیگری برای احداث مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اماکن تاریخی برگی از شناسنامه و هویت یک شهر هستند، اضافه کرد: زمانی که شورا از تخریب این خانه جلوگیری کرد برخی افراد ناآگاه به شورا خرده می‌گرفتند که چرا از تخریب یک خانه خرابه جلوگیری کرده است.

عربشاهی با تاکید بر اینکه بیش از 80 سال است که در کهک بخشداری وجود دارد، بیان داشت:  ساختمان بخشداری سابق کهک که بیش از 200 سال قدمت دارد از دیگر اماکن تاریخی این شهر به شمار می‌رود.

انتهای پیام/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول