اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه پیام‌نور واحد زنوز آذربایجان‌شرقی:

فصاحت و بلاغت در رباعیات خیام موج می‌زند

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه پیام‌نور واحد زنوز آذربایجان‌شرقی گفت: خیام‌پژوهان به اوج فصاحت رباعیات خیام اذعان داشته و آنها را از هر گونه تخیلات شاعرانه عاری دانسته و گفته‌اند که همه توجه خیام در رباعیات به‌ معنا بوده است.

فصاحت و بلاغت در رباعیات خیام موج می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، عبدالله ولی‌پور ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی حکیم خیام نیشابوری در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور اظهار کرد: با بررسی موارد زیادی از رباعیات خیام، گوشه‌هایی از جنبه‌های زیباشناختی فرم این رباعیات را یادآور شده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که خیام برای بهتر به تصویر کشیدن عواطف و اندیشه‌های خاص خود از تمام شگردها و ترفندها و تناسب‌های لفظی و معنوی و تخیلات شاعرانه نهایت بهره را برده است.

وی تأکید کرد: هنر رندانه خیام در این است که چون تمام این ترفندها و شگردها با صداقت و به دور از هر نوع تکلف و تصنع به ‌کار رفته، خواننده در اکثر مواقع شاید متوجه راز زیبای این رباعیات نشود.

وی اظهار کرد: درنگ زیبا‌شناسانه در ساختار رباعیات خیام، نشان می‌دهد که راز زیبایی و ماندگاری این رباعیات نه در طرز فکر و اندیشه‌های خاص خیامی، بلکه در این است که این اندیشه‌ها با زبانی هنری و بهره‌گیری از تخیلات شاعرانه در اوج فصاحت و بلاغت سروده شده‌اند.

وی اظهار داشت: حکیم عمر خیام نیشابوری درجه اول، از علم و فضل بوده و در نزد دانشمندان بزرگان و سلاطین، منزلتی عظیم داشته است، به ‌گونه‌ای که او را در حکمت، تالی ابوعلی‌سینا می‌خواندند و در ریاضیات سرآمد فضلا می‌شمرده‌اند.

ولی‌پور خاطرنشان کرد: هیئت و نجوم در مرتبه‌ای بود که وقتی که در زمان سلطان‌ جلال‌الدین ملک‌شاه سلجوقی برگزیدند تا محاسبه را ترتیب دهند و تقویم را تنظیم کنند.

وی توضیح داد: خیام یکی از آن دانشمندان و گویی بر همه مقدم بوده است، با این وجود عامه مردم او را سبب رباعیاتش می‌شناسند و این معدود رباعیات وی هستند که او را در همه دنیا مشهور کرده است.

وی افزود: بسیاری از خیام‌پژوهان موقع سخن گفتن از خیام به شیوه اندیشگانی وی توجه می‌کنند و فرم و صورت رباعیات اکثراً مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

ولی‌پور یادآور شد: اکثر خیام‌پژوهان موقع سخن گفتن از خیام به جنبه‌های اندیشه‌ خاص خیامی توجه داشته‌اند و جنبه‌های زیبا‌شناختی صورت و فرم این رباعیات مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

انتهای پیام/ر20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول