اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه:

رباعیات خیام درد مشترک همه انسان‌هاست

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه رازی گفت:‌ رباعیات خیام حیرتی فلسفی دارد که درد مشترک همه انسان‌هاست و به همین دلیل مورد استقبال قرار می‌گیرد.

رباعیات خیام درد مشترک همه انسان‌هاست

ابراهیم رحیمی‌زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: حیرتی که در شعر خیام هست حیرت فلسفی است و مباحثی همچون گذران عمر و از این دست موارد که در شعر او دیده می‌شود، ریشه در بن‌مایه‌های فلسفی اشعار او دارد.

زنگنه تصریح کرد: خیام عظیم‌ترین سئوالات وجودی انسان را در قالب رباعیات ریخته و انسان را تحت‌تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور پیشین روسیه اوقات فراغت‌ را با رباعیات خیام می‌گذرانده است، گفت: حیرت رباعیات خیام حیرتی فلسفی و درد مشترک انسانی است که انسان همواره به آن می‌اندیشد و  به همین خاطر است که مورد استقبال قرار گرفته است.

این مدرس دانشگاه گفت: طرح عظیم‌ترین سئوال وجودی در رباعیات خیام به این معنا نیست که او پاسخ این پرسش‌ها را نداند، بلکه هنر وی طرح سئوال فلسفی است.

وی ادامه داد:‌ شاید بتوان گفت خیام قبل از اینکه شاعر باشد یک اندیشمند، فیلسوف و منجم بزرگ بوده و آثاری که از خیام بر جای مانده، بی‌شک در زمینه نجوم، ریاضیات و فلسفه است.

رحیمی‌زنگنه خاطرنشان کرد: خیام در زمان خود به عنوان شاعر شناخته نبود، چرا‌که در اثنای فعالیت‌های فرهنگی پرسش‌های فلسفی را در حواشی کتاب‌هایش یادداشت کرده است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی ادامه داد: رباعیاتی که به خیام منصوب است به کمتر از 200 بیت می‌رسد اما به اندازه‌ای این رباعیات از بار معنایی و مفهومی برجسته برخوردار است که در طول تاریخ به‌ویژه سده‌های اخیر در ادبیات فارسی و ادبیات جهان تاثیرگذار بود‌ه است.

وی در مورد این تاثیرگذاری گفت:‌ اگر ترجمه "فیتزجرالد" انگلیسی از رباعیات خیام نبود، قطعا نامی از خیام و رباعیاتش نیز به عنوان یک شاعر نبود. به گفته این استاد ادبیات، جرالد انقلابی ادبی تحت تاثیر اندیشه‌های فلسفی خیام ایجاد کرد که هستی، آفرینش و خلقت انسان در این رباعیات مطرح شد، لذا این اشعار به 20 زبان دنیا ترجمه شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی، خیام نیشابوری را از فلاسفه، منجمین، ریاضیدانان و شاعران برجسته ایران در قرن 5 هجری قمری بر‌شمرد که اشتغالات فلسفی‌ خود را در قالب رباعیاتش بر جای گذاشت.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول