به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، عبدالله ولیپور ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی حکیم خیام نیشابوری در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور اظهار کرد: با بررسی موارد زیادی از رباعیات خیام، گوشههایی از جنبههای زیباشناختی فرم این رباعیات را یادآور شدهایم و به این نتیجه رسیدهایم که خیام برای بهتر به تصویر کشیدن عواطف و اندیشههای خاص خود از تمام شگردها و ترفندها و تناسبهای لفظی و معنوی و تخیلات شاعرانه نهایت بهره را برده است.
وی تأکید کرد: هنر رندانه خیام در این است که چون تمام این ترفندها و شگردها با صداقت و به دور از هر نوع تکلف و تصنع به کار رفته، خواننده در اکثر مواقع شاید متوجه راز زیبای این رباعیات نشود.
وی اظهار کرد: درنگ زیباشناسانه در ساختار رباعیات خیام، نشان میدهد که راز زیبایی و ماندگاری این رباعیات نه در طرز فکر و اندیشههای خاص خیامی، بلکه در این است که این اندیشهها با زبانی هنری و بهرهگیری از تخیلات شاعرانه در اوج فصاحت و بلاغت سروده شدهاند.
وی اظهار داشت: حکیم عمر خیام نیشابوری درجه اول، از علم و فضل بوده و در نزد دانشمندان بزرگان و سلاطین، منزلتی عظیم داشته است، به گونهای که او را در حکمت، تالی ابوعلیسینا میخواندند و در ریاضیات سرآمد فضلا میشمردهاند.
ولیپور خاطرنشان کرد: هیئت و نجوم در مرتبهای بود که وقتی که در زمان سلطان جلالالدین ملکشاه سلجوقی برگزیدند تا محاسبه را ترتیب دهند و تقویم را تنظیم کنند.
وی توضیح داد: خیام یکی از آن دانشمندان و گویی بر همه مقدم بوده است، با این وجود عامه مردم او را سبب رباعیاتش میشناسند و این معدود رباعیات وی هستند که او را در همه دنیا مشهور کرده است.
وی افزود: بسیاری از خیامپژوهان موقع سخن گفتن از خیام به شیوه اندیشگانی وی توجه میکنند و فرم و صورت رباعیات اکثراً مورد بیتوجهی قرار میگیرد.
ولیپور یادآور شد: اکثر خیامپژوهان موقع سخن گفتن از خیام به جنبههای اندیشه خاص خیامی توجه داشتهاند و جنبههای زیباشناختی صورت و فرم این رباعیات مورد بیتوجهی قرار گرفته است.
انتهای پیام/ر20/ط4000