اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار همدان در مصاحبه‌ای تفصیلی اعلام کرد:

پیریایی: کار من در استانداری همدان به پایان رسیده است

خبرگزاری فارس: استاندار همدان با بیان این که وضعیت کاری‌اش در استانداری همدان به اتمام رسیده است، گفت: همدان همچنان خانه دوم من خواهد ماند و به آن علاقه دارم.

پیریایی: کار من در استانداری همدان به پایان رسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کرم‌رضا پیریایی در گفت‌وگویی تفصیلی با چند تن از خبرنگاران رسانه‌های استان، درباره حواشی و شائبه‌هایی که در استان همدان مبنی بر رفتن وی از استان به وجود آمده است، اظهارداشت: قرار بر این است که از استانداری همدان بروم ولی در همدان خواهم ماند، کما اینکه سال‌های گذشته و در پست‌هایی که در صدا سیما، مجلس، استان ایلام، کردستان و لرستان نیز داشته‌ام فقط از آن پست‌ها جدا شدم و هنوز هم به آن شهر‌ها و اماکن علاقه‌مند هستم، به همین سبب همدان را نیز مانند خانه دوم خودم می‌دانم.

* فضای رسانه‌ای جدیدی در همدان در حال شکل گیری‌است

استاندار همدان در ارتباط با پست جدیدش بعد از جدایی از استانداری همدان، تصریح کرد: وضعیت کاری من در استانداری همدان به اتمام رسیده، صحبت‌ها برای پست جدید نیز انجام شده و حضور من در سمت ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فضای رسانه‌ای جدیدی در همدان آغاز کرده و رسانه‌ها می‌توانند به خوبی از این جو سود برده و رابطه‌های خود را با دوستان در تهران محکم‌تر کنند.

وی ادامه داد: موضوع رفتن من واقعیت و یک ضرورت است و جو حاضر در استان ربطی به غوغا و سر و صدا و ... ندارد.

پیریایی در خصوص شرایط پیش روی جایگزین وی در سمت استانداری همدان نیز اذعان داشت: ما ظرفیت‌های استان و شهرستان‌ را بررسی و تصویب کردیم که برنامه روشنی است، از طرفی برنامه‌ها و اولویت‌های دولت چه در باب اشتغال و چه در باب مسکن مشخص است و بخش توسعه کشاورزی هم که به موارد فوق اضافه شده، حاکی از یک نگاه متمرکز و قوی است که دولت زمین و امکانات به افراد بدهد تا کسانی که مایل به اشتغال هستند، از این امکانات استفاده کنند.

وی افزود: جریان بودجه مجزا و بودجه سالانه که باید شکل بگیرد، در سفر چهارم رئیس جمهور بسته شده و تا پایان سال 91 که همه سفرهای استانی باید تمام شود، دیگر سفری به همدان در برنامه وجود ندارد، بنابراین همه پروژه‌ها در سفرهای قبلی مصوب شده و پروژه‌های مهم که باید تا پایان دولت دهم جمع بندی شود را پیگیری کرده‌ایم و مشمول تغییر نخواهد بود.

استاندار همدان تصریح کرد: اگر کسی مدعی تلاش و پیگیری بیشتر است شرایط فراهم است و می‌تواند به خوبی کار را پیش ببرد، مهر ماندگار نیز با سرعت و قوت بیشتری پیگیری شده و به اعتقاد من تا پایان دولت دهم مسیر کار در استانداری همدان کاملاً روشن است.

وی تاکید کرد: البته من اصراری به عدم تغییر ندارم اما بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده همه چیز مشخص است و دستخوش تغییر نمی‌شود.

* شعار تغییر از استانداری تا دهیاری‌ها شعار درستی نیست

پیریایی در ادامه سخنانش با بیان این که شعار تغییر از استانداری تا دهیاری‌ها به عنوان نقض دولت یا بی‌توجهی به خدمات زحمات مدیریت‌ها محسوب می‌شود، به همین دلیل شعار درستی نیست و به منزله نادیده‌گرفتن تلاش‌های مدیریت‌هاست، خاطرنشان کرد: البته در مواردی تغییر نیز لازم است اما در مواردی که نیاز به زمان بلند مدت برای کسب نتایج مطلوب احساس می‌شود، برخی افراد باید بمانند و کار را ادامه دهند و ماندگاری این افراد خوب برای نظام و ملت است.

وی با رد ایده ایجاد تغییرات وسیع در سطوح مدیریتی، گفت: در برخی برنامه‌ها باید ثبات داشته باشیم و تغییر نیروی انسانی به مرور زمان به وجود آید که در این حالت تغییرات طبیعی است.

* انتخابات باعث تغییر من نشد، بلکه مانع تغییر من بود

پیریایی با بیان اینکه قبل از برگزاری دور دوم انتخابات از جابه‌جایی خود مطلع بودم، اظهار داشت: انتخابات باعث تغییر من نشد، بلکه مانع تغییر من بود چون ماندم تا دور دوم انتخابات تمام شود.

* خودم خواستم که در جایی دیگر به کارم ادامه دهم و خواست دولت این نبود

استاندار همدان با اشاره به اینکه ممکن است مخالفان رفتن من بگویند که استان از عدم حضور من ضرر می‌کند، اظهار داشت: خیلی از مباحثی که توسط نمایندگان منتخب در دوره تبلیغات مطرح شد برای به‌دست آوردن رای بود، چون آنها فکر می‌کردند که به کاربردن این شعار ممکن است قدری در رای آوردن آنها موثر باشد.

وی یادآور شد: مثلاً یکی از نامزدهای انتخاباتی که فردی اخلاقی است، گفته بود که رقیب من برای تصدی پست استانداری همدان بوده و چطور امکان داشته برای آمدن من به همدان اقدام کرده باشد که این به عنوان شعاری در مخالفت با من تلقی شده که هرگز شعار صریحی برای تغییر و در چارچوب هیجانات انتخاباتی نیست، شاید ایشان می‌خواستند با این جملات از پاسخ به سوالات دور شوند.

پیریایی با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها، ابراز داشت: در برخی از مصاحبه‌های روزنامه‌ای تیتری آورده بودند که با متن تطبیق نداشت؛ مثلاً در تیتری کلمه ضعیف در برابر عملکرد استانداری از زبان یکی از نامزدها به کار گرفته بودند در حالی که در متن اثری از این لفظ نبود.

* درخواست استاندار بومی در هاله‌ای از ابهام

استاندار همدان با اشاره به اظهارات نمایندگان منتخب در خصوص به کارگیری استاندار بومی و طرح این نکته که اگر استاندار بومی ضعیف باشد نمی‌خواهیم، تصریح کرد: با این کار و این نوع صحبت‌ها می‌خواهند عده‌ای را خط بزنند یا می‌توان گفت که با این کار ممکن است ارزیابی عجولانه و غیر صحیحی از مدیریت‌ها کرده باشند.

وی خطاب به سخنان مطرح شده توسط نماینگان منتخب، اذعان داشت: با این صحبت‌ها معلوم می‌شود که یک فرد غیربومی مد نظر شماست یا یک فرد بومی که می‌خواهید با کنار زدن سایر بومی‌ها، وی را از بین آنها بیرون بیاورید.

پیریایی تاکید کرد: پر واضح است که طرح موضوع جدایی من از استانداری همدان، حاکی از هیچ جریان نیرومند اجتماعی آن هم با این همه اصرار نبوده است.

* برایم مهم است که چه کسی جایگزینم شود

استاندار همدان گفت: طبیعتاً برای من مهم است که چه کسی جایگزین من در استانداری همدان شود و وقتی مسئولی تغییر می‌کند، عقل و وجدان حکم می‌کند که فردی قوی و توانا و با تجربه روشن در مسائل اجرایی کار را بر عهده بگیرد.

وی تاکید کرد: ما باید از روی اعتقاد به نظام مسائل را دریابیم و چون بحث مصالح مردم و نظام در میان است، باید برای پیشرفت هزینه کنیم، به همین سبب به عقیده من دوره جدیدی در استان همدان در حال شکل‌گیری است که این دوره، دوره اهمیت ضرورت‌هاست.

 

* از شعارهای برخی نامزدها گلایه‌ای ندارم

پیریایی با اشاره به اینکه نباید از شعارها و صحبت‌های مقطعی برخی نامزدها گلایه‌مند بود، تصریح کرد: وقتی می‌گوییم استان همدان، استان فرهنگ‌مندی است یعنی باید یک گام از سایر استان‌ها جلوتر باشد.

وی ادامه داد: هرکس نیازهای اجتماع را به درستی متوجه شود، درک می‌کند که وقتی مبحث تغییرات طرح می‌شود، به معنی تغییر مدیریت نیست و یک تغییر عمیق باید به وجود بیاید تا استان به یک بلوغ کامل برسد؛ چه در شعار انتخاباتی بیاید و چه نیاید.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: طول و عرض اجتماعی و اقتصادی استان می‌گوید که همدان می‌تواند در کشور نمونه باشد و رئیس جمهور نیز در سفر چهارم به استان همدان به این نکته اشاره کردند.

وی با تائید سخنان رئیس جمهور اظهار داشت: یک مقطع تغییر عمیق نیاز امروز استان همدان است که اگر این تغییر عمیق مربوط به تغییر مدیریت‌ها باشد، حتماً باید اتفاق بیفتد، شاید هم بشود این تغییر را با همین افراد و اضافه شدن افراد جدید دیگری به انجام رساند که  البته نقش استاندار قوی و باتجربه قطعاً موثر است به شرط اینکه در انتخاب استاندار جدید اشتباه نشود.

* هندسه سیاسی استان باید تغییر کند

پیریایی گفت: هندسه سیاسی استان نیازمند تغییر است اما معتقدم این مهندسی را ضرورت به استان تحمیل خواهد کرد.

وی افزود: به عنوان مثال ما شعار نشاط اجتماعی را طرح می‌کنیم و می‌گوئیم که استاندار باید این نشاط را ایجاد کند اما در مهندسی موجود سیاسی این کار با مشکل مواجه خواهد شد و این مساله ربطی به جناح حاکم ندارد.

وی تاکید کرد: همدان باید به سمتی برود که در نهایت به شرایطی خوبی برسد.

 

* همه جا دوسال و نیم کار کرده‌ام و در همدان در این مدت به اندازه پنج سال دویده‌ام

استاندار همدان با اشاره به سابقه فعالیت‌های مدیریتی و سیاسی خود گفت: من در همه جا و در همه سمت‌ها دو سال و نیم مانده‌ام، کار در استانداری همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست، هرچند این دو سال و نیم به اندازه پنج سال دویده‌ام که حجم و تلاش زحمت‌هایمان معلوم است.

وی با سخت ارزیابی‌کردن شرایط کار در دولت دهم نسبت به دولت نهم، اظهار داشت: همه مدیران این مساله را تائید می‌کنند که این دوره‌ سخت‌ترین دوره‌ها بوده است، البته در مورد نتیجه کار جای بحث وجود دارد و یک طرفه نمی‌شود ارزیابی کرد.

* همدان با رفتن من ضرر نمی‎کند

استاندار همدان با اشاره به نقش معاون اول رئیس جمهور در تصمیم‌گیری‌اش برای ماندن و رفتن، گفت: آقای رحیمی برای من در ماندن و رفتن تعیین کننده بود و به دنبال این بود که من بمانم و به من گفت نیک نامی تا آخر کار ماندن است اما من در جواب گفتم که به اندازه کافی در این سمت کار کرده‌ام. 

وی گفت: برخی از دوستان قدیمی آمده‌اند و منتقد ما شدند که یک نفر این کار را کرد، اما در مورد انتخاب جانشینم در استانداری همدان معتقدم دولت شخص بعدی را درست انتخاب می‌کند و استان از رفتن من با روی کار آمدن یک فرد با تجربه که برای استانداری همدان تازه نفس است، ضرر نمی‌کند.

وی ادامه داد: در شرایط موجود هرچند ممکن است مردم فکر کنند من به خاطر روی کار آمدن نمایندگان جدید از استانداری جدا شده‌ام، که این طرز فکر صحیحی نیست و اهمیتی هم ندارد که در این خصوص چه برداشت‌هایی خواهد شد.

* هیچ وقت درباره مدیران غیربومی حرف حقی نشنیدم

پیریایی با انتقاد از طرح انتقادات متوالی از به کارگیری افراد غیربومی در سطوح مدیریتی استان، گفت: هیچ وقت از بابت مدیران غیربومی حرف حقی نشنیدم که روی آن فکر کنم، چون خیلی مقاومت کردم که مدیران غیربومی زیادی به استان نیاید.

وی ادامه داد: می‌دانید که بخشداران و فرمانداران با معرفی استانداری و حکم وزیر کشور منصوب می‌شوند، برای روشن شدن موضوع بهتر است بررسی کنید که در دوره ما چه فرماندارانی انتخاب شدند.

* فرمانداران و مدیران بومی را جایگزین غیربومی‌ها کردم

استاندار همدان با دفاع از عملکرد بومی‌گرایانه خود در خصوص معاونت‌ها و فرمانداری‌ها، درباره تغییرات انجام شده در زمان خود تصریح کرد: فامیل کریمی که فرماندار همدان بود و اصالتاً همدانی است را به عنوان معاون سیاسی امنیتی استاندار انتخاب کردم و قهرمانی مطلق که همدانی است را از فرمانداری کبودرآهنگ به همدان آوردیم تا مرادی که ملایری است را به کبودرآهنگ بفرستیم و سپس غلامی را که کبودرآهنگی است در این سمت منصوب کردیم.

وی اضافه کرد: در بخش معاونین و در فاز دوم نیکبخت (به عنوان یک گزینه غیربومی) تعویض و به جای ایشان کریم مطهری جایگزین شد و سامری را نیز که همدانی است به عنوان معاون عمرانی برگزیدیم که از مجموعه تغییرات معاونین هر سه مورد را بومی انتخاب کردیم.

پیریایی در خصوص فرمانداران نیز یادآور شد: فرمانداری بهار در زمان ورود من به استان احتیاج به فرماندار داشت، بنابراین زارعی کوشا که قبل از ورود من قائم مقام و معاون اداری و مالی صدا سیما در همدان بود و سپس در زمان حضور من مدیر کل حوزه استاندار شده بود را به عنوان فرماندار بهار گذاشتیم و بعد از خروج حقیقی که یک غیربومی و از اهالی لرستان از فرمانداری نهاوند، با نظر کارشناسی وزارت کشور، زارعی کوشا را که اصالتاً همدانی است، جایگزین وی کردیم.

وی افزود: گلکار زاده که اصالتا بهاری و از طایفه قره‌خانی‌های بهار است را نیز به عنوان فرماندار بهار انتخاب کردیم.

استاندار همدان ادامه داد: از بهرام‌نیا فرماندار تویسرکان با تمام قوت برای ماندن در فرمانداری دفاع کردیم و غریب به یک سال قبل از استعفا برای کاندیدا شدن ایشان، می‌توانم بگویم که برای حفظ وی از ناحیه استانداری ایثار شد.

پیریایی تصریح کرد: پس از استعفای بهرام‌نیا، برای سرپرستی فرمانداری تویسرکان یکی از مدیران استانداری انتخاب شد تا نهایتا رضانیا که همدانی است را به عنوان فرماندار انتخاب کردیم.

وی افزود: همچنین باب‌الحوائجی که سرپرست فرمانداری فامنین بود، به عنوان فرماندار معرفی کردیم و وی نیز که از مدیران بومی است در دوره ما فرماندار شد.

وی در باب انتخاب مدیران دستگاه‌های اجرایی غیرستادی نیز گفت: روال این است که وزارتخانه افرادی را به استانداری پیشنهاد می‌دهد و استاندار اعلام نظر می‌کند که موافق یا مخالف است، که اگر مخالفت شود وزارتخانه دیگری را معرفی می‌کند و بنابراین انتخاب مدیران دستگاه‌ها ابتدا و انتها مربوط به اعضای محترم هیئت دولت است.

وی افزود: با همه این اوصاف با انتصاب غریب به 10 نفر از مدیران غیربومی پیشنهادی توسط وزرا مخالفت کردم و مانع از انتصاب غیربومی‌ها شدم، بنابراین شعار غیربومی و مباحث این چنینی که برخی به عنوان یک فرصت کاذب برای تخریب مدیریت رشد استان استفاده کردند، غیر واقعی بوده است.

* حمایت مالی خوبی از پاس داشتیم

معتقدم هر دو تیم پاس و الوند باید تقویت شوند

رئیس هیئت مدیره باشگاه پاس همدان گفت: برخلاف بحث‌هایی که وجود داشت، حمایت مالی خوبی از پاس داشتیم اما مشکل این تیم این بود که در بدو ورود من به استان در حال سقوط بود.

پیریایی در خصوص دوره‌ای که وی به عنوان رئیس هیئت مدیره در راس امور این باشگاه قرار داشته، افزود: آمدن پاس به همدان یک حرکت خیلی خوب از سوی مدیران وقت پاس تهران و همچنین عوامل انتقال این تیم به همدان بوده است و وقتی که من به عنوان یکی از رئیس هیئت مدیره این باشگاه قرار گرفتم تیم پاس در پایان لیگ قرار داشت و در حال سقوط بود و اگر آن گل دقیقه 89 هم زده نمی‌شد و پاس سقوط می‌کرد، هیچ گناهی متوجه من نمی‌شد.

وی گفت: اگر کسی بر واقعیات فوتبال امروز چشم ببندد و از بیخ و بن اینگونه زدو بندها و معاملات را منکر و نادیده بگیرد، جریان فوتبال را متوجه نشده است و آن را به خوبی نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: همگان می‌دانند تیمی که ما تحویل گرفتیم تیمی در حال سقوط بود و شرایط خوبی نداشت و هر چه تلاش کردیم نتیجه بخش نبود، هر چند برای ایجاد روحیه در بازی‌ها در ورزشگاه حضور پیدا می‌کردم اما نتایج بد تیم، ما را نیز دلسرد کرد.

پیریایی در خصوص صحبت‌هایی که  از وضعیت بد مالی این تیم در رسانه درج می‌شد نیز اذعان داشت: پاس از لحاظ مالی بر خلاف همه بحث‌هایی که وجود داشت، در دو فصل گذشته هیچ مشکلی نداشت و گاه پیش می‌آمد که پرداخت‌ها دیر یا زود شود که آن هم بر اثر دریافت با تاخیر بودجه اتفاق می‌افتاد ولی ما به تعهدات خود در خصوص مطالبات همه اعضای باشگاه کوتاهی نکردیم و بارها برای پرداخت‌ها دوندگی و حرص و جوش‌های زیادی را نیز متحمل شدیم.

استاندار همدان در ادامه گفت: تیم پاس در شرایط ناپاک فوتبال از لیگ برتر سقوط کرد و قبلاً نیز در این خصوص به طور مفصل صحبت کرده‌ام چرا که تیم ما در شرایطی سقوط کرد که شانس کمی برای سقوط وجود داشت، اما متاسفانه عده‌ای دست به کار شدند تا تیم‌های در حال سقوط از منطقه خطر رها شوند و تیم ما را در رده‌ای جای دهند که جزو تیم‌های سقوط کننده قرار بگیریم.

رئیس هیئت مدیره باشگاه پاس در ادامه این گفت‌وگو با مرور بر بازی‌های روز آخر لیگ برتر که موجب سقوط پاس به دست یک شد، نیز تصریح کرد: تیم سپاهان اصفهان با سرمربیگری امیر قلعه نوعی قهرمان زود هنگام لیگ برتر شده بود و با بهانه اینکه باید انرژی و ساق پای بازیکنان تیم برای بازی‌های آسیایی حفظ شود، با تیم دوم و ذخیره خود در برابر سایپا قرار گرفت و مغلوب یکی از گزینه‌های سقوط شد.

پیریایی افزود: در ادامه نیز تیم شاهین بوشهر و نفت تهران که هر دو از یک تبارند و زیر نظر شرکت نفت اداره می‌شوند با هم تبانی کردند؛ شاهین در برابر نفت در دقیقه 94 دروازه خود را باز شده دید و این در حالی بود که این تیم در بوشهر و برابر همه تیم‌های قوی، جنگنده ظاهر می‌شد که بدین ترتیب یکی دیگر از گزینه‌های سقوط به دسته یک از خطر رهایی یافت، هرچند اکبر میثاقیان سرمربی وقت تیم شاهین برابر هواداران این تیم بوشهری زیر سوال رفت.

وی اضافه کرد: در بازی آخر نیز تیم مس کرمان که به گواه نتایج خانگی، در کرمان جزء قوی‌ترین تیم‌های لیگ بود و در حالی که در نیمه اول پیروز به رختکن رفته بود، در نیمه دوم، دو گل عجیب دریافت کرد و راه آهن که حواشی زیادی نیز قبل از آن بازی در همدان به پا کرده بود، از سقوط رهایی یافت تا درنهایت نتایج و امتیازات طوری رقم بخورد که تیم سوم سقوط کننده به لیگ دسته یک کشور، تیم پاس باشد.

رئیس هیئت مدیره پاس همدان خاطرنشان کرد: با قاطعیت تمام می‌توان گفت پاس با مشکلاتی که با آن دسته و پنجه نیز نرم کرده بود، از حق خود در روز آخر محروم شد.

وی در خصوص حضور پاس در لیگ دسته یک نیز اظهار داشت: امسال نیز از لحاظ مالی حمایت‌های خوبی از تیم داشتیم و اگر انصاف را رعایت کنیم، مجموعه باشگاه نیز واقعاً زحمات زیادی را متحمل شدند، البته همانطور که صوفی در لیگ برتر دیر به این تیم اضافه شد، بگوویچ هم در لیگ یک خیلی دیر به تیم پاس و خانه خود ملحق شد.

پیریایی در خصوص عدم حضورش در ورزشگاه در بازی‌های خانگی پاس در فصل گذشته، تصریح کرد: واقعیتی که بر همگان آشکار بود اینکه بازی‌های نسبتاً ضعیف تیم پاس انگیزه را از همگان گرفته بود، کما اینکه بنده هم هیچ انگیزه‌ای برای حضور در ورزشگاه نداشتم.

وی در خاتمه در خصوص آینده فوتبال همدان و سرنوشت دو نماینده استان در لیگ دسته اول، تاکید کرد: در باب آینده فوتبال همدان معتقدم هر دو تیم یعنی تیم پاس و پاس نوین (الوند) همدان باید تقویت شوند که این مساله بستگی به میزان علاقه استاندار بعدی به فوتبال دارد.

انتهای پیام/ر10/ض1002
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول