اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان کشور:

نرخ بیکاری در ایران 12.3 درصد است/ حل معضل بیکاری نیازمند عزم ملی است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان گفت: براساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری در کشور در سال گذشته 12.3 درصد بوده که نسبت به سال 89، 1.2 درصد کاهش داشته است.

نرخ بیکاری در ایران 12.3 درصد است/ حل معضل بیکاری نیازمند عزم ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی احمدی بعد از ظهر امروز در دهمین گردهمایی سراسری اشتغال جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان با مشکل بزرگی به عنوان بیکاری دست به گریبان هستند که عمدتا ناشی از رشد جمعیت و ساختار غلط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر آنهاست.

وی با بیان اینکه داشتن آمار دقیق نرخ اشتغال و بیکاری کمک بزرگی برای اقتصاد و برنامه‌ریزان اقتصادی در هر جامعه و کشوری است، افزود: متاسفانه فعالان اقتصادی هیچگاه بر روی نرخ بیکاری و آمار فرصت‌های شغلی به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی نرخ بیکاری در کشور را در سال گذشته 12.3 درصد اعلام کردند، افزود: بر اساس آمار ارائه شده در سال گذشته نرخ بیکاری در مردان 10.5 درصد و در زنان 20.9 درصد است.

به گفته رئیس سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان، نرخ بیکاری در شهرهای کشور 13.7 درصد و در روستاها 8.9 درصد است.

* تعداد لیسانس‌های بیکار 10 برابر دیپلم‌هاست

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر تعداد بیکاران لیسانس‌ در کشور 10 برابر زیر دیپلم‌هاست.

احمدی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش نرخ بیکاری در بین زنان بسیار نگران‌کننده است، اضافه کرد: این در حالی است که 60 درصد ورودی‌های دانشگاه‌های کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

به گفته وی متناسب نبودن رشته‌های تحصیلی در مراکز آموزش‌عالی با نیاز بازار کار کشور از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ بیکاری در ایران است.

رئیس سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان کشور در ادامه با بیان اینکه نامگذاری سه سال اخیر توسط مقام معظم رهبری در راستای رشد اقتصادی در کشور تاثیر بسزایی داشته است، تصریح کرد: لازمه تحقق شعار امسال با عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ایجاد اشتغال‌های پایدار است.

احمدی افزایش بهره‌وری را نیازمند بکارگیری نیروی متخصص با توان تولید بالا دانست و افزود: باید سرمایه‌گذاری‌های موجود در کشور را به سمت اشتغال پایدار سوق داد.

وی خاطرنشان کرد: بکارگیری فناوری‌های جدید دانشمندان می‌تواند در راستای توسعه و گسترش کشور نقش بسزایی داشته باشد.

رئیس سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان کشور گفت: برای توسعه تولید ملی و افزایش سرمایه ایرانی ایجاد کارآفرینی و اشتغال‌آفرینی برای دانش‌آموختگان امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدی تصریح کرد: آمارهای غیررسمی از نرخ بیکاری دانش‌آموختگان به ما هشدار می‌دهد که به جای بالا بردن ظرفیت دانشگاه‌ها و ایجاد مراکز مختلف آموزشی به فکر افزایش فرصت‌های شغلی باشیم.

وی با بیان اینکه سطح بین‌المللی تحصیلات عالی یکی از مهم‌ترین معیارهایی برای ارزیابی سرمایه انسانی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه کارآفرینی با توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها رابطه تنگاتنگی دارد، امروزه یکی از شاخص‌های توسعه در کشورهای رو به رشد محسوب می‌شود.

احمدی در پایان تحول در نظام آموزش‌عالی و آموزش متناسب با نیاز بازار کار، کاهش هزینه‌های تولید و توجه به صنایع کوچک و کارا، عدم مصرف کالاهای خارجی مصرفی توسط بخش دولتی، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید و ممانعت از ورود کالاهای قاچاق را از جمله راهکارهای اشتغال دانش‌آموختگان در حوزه تولید عنوان کرد.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول